تئوریسین اصلاح‌طلب: مسیحیت از اسلام بهتر است! - پایگاه خبری تحلیلی احرارگیلپایگاه خبری تحلیلی احرارگیل| اخبار ایران و گیلان
شنبه،۳۰دی۱۳۹۶
کد: 162535

تئوریسین اصلاح‌طلب: مسیحیت از اسلام بهتر است!

 

تأکید تئوریسین اصلاح‌طلب بر توقف رشد اسلام و از بین رفتن جامعیت آن در مقابل رشد مسیحیت/ مسیحیت از اسلام بهتر است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل، تأکید تئوریسین اصلاح‌طلب بر توقف رشد اسلام و از بین رفتن جامعیت آن در مقابل رشد مسیحیت

مسیحیت از اسلام بهتر است!

 

«مصطفی ملکیان» از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب چند روز قبل در نشست معرفی و بررسی کتاب «فلسفه اندیشه دینی» طی اظهاراتی با انتقاد از اینکه الهیات اسلامی با فلسفه آمیخته شده بیان کرد: این در حالی است که در الهیات مسیحی چنین مساله ای رخ نداده است. فلسفه فقط تابع عقل خودبنیاد است و خلط الهیات با فلسفه موجب می‌شود عقلی بدن فلسفه از دست برود. از سوی دیگر وقتی فرد می‌بیند که چیزی در الهیات با فلسفه ناسازگار است باید خودسانسوری کند. کلام هم وقتی فلسفی شد دچار مشکل می‌شود بدین معنی که شما وقتی در متن مقدس چیزی را می‌بینید که می‌خواهید آن را با فلسفه سازگار کنید اجازه نمی‌دهید متن مقدس حرفش را بزند و از سوی یگر متون مقدس هم سرشار از ناسازگاری می‌شود.

به گزارش ایبنا، وی تأکید می‌کند: اینکه در جهان اسلام بیان کردند فلسفه ما باید الهیاتی شود و الهیاتی ما فلسفی جلوی رشد هر دو علم را گرفتند. مولفان کتاب حاضر بر این نکته تاکید کردند که در غرب الهیات مسیحی رشد کرد چون فلسفه و الهیات هر دو روش و موضوع خود را به طور مستقل دنبال کردند.

ملکیان با بیان اینکه الهی‌دانان در جهان اسلام از ۶ وظیفه‌ای که باید انجام دهند تنها به دفاع از الهیات پرداختند، گفت: این موضوع موجب شد که رشد معنوی اسلام متوقف شود چرا که الهیات اسلامی تنها روی این موضوع متمرکز شده بود که بگوید آن چه ما می‌گوییم حق است و به امور دیگر کاری نداشت.

به گفته این فعال اصلاح‌طلب، نویسندگان کتاب حاضر معتقدند پتانسیل معنویت اسلام به دلیل ظهور کلام و فقه از بین رفت چون هر دو رشته ظاهرگرا بودند و به درون فرد مومن کاری نداشتند.

ملکیان همچنین تصریح می‌کند: الهیات اسلامی تکه تکه شده و به فقه، کلام و تفسیر قرآن تقسیم شد در حالیکه الهیات مسیحی یکپارچه بود و جامعیت داشت. این جامعیت در جهان اسلام از بین رفت.[۹]

*کتاب ذکر شده اثر دو کشیک کاتولیک است و به مقایسه الهیات مسیحی و الهیات اسلامی می‌پردازد.

در این میان اما تعجب از آنست که افرادی به حمایت از محتوای این کتاب می‌پردازند و بر کیفیت بهتر آیین پیشااسلامی ترسایی بر اسلام ناب تأکید می‌کنند!

اساس اظهارات ملکیان که فی‌الجمله مدعی توقف رشد معنوی اسلامی و بهتر بودن آیین مسیحیت شده؛ بر این مبنا استوار است که الهیات نمی‌بایسته وارد فلسفه شود!

این در حالی است که اولاً عقل و الهیات جدای از یکدیگر نبوده‌اند و حکمای یونان نیز بنا به اسناد تاریخی و تأکید مستندی که گذشتگانی همچون ابوریحان بیرونی و چهره‌های معاصری مثل حضرت آیت‌الله جوادی آملی دارند؛ موحّد بوده‌اند و نگاه ارسطویی هرگز جدا از الهیات نبوده است. (ضمن اینکه فرض بر خدشه بر این اسناد هم الهیات توانسته ساحت‌های جدیدی را در مقابل فلسفه ایجاد کند.)

و ثانیاً عقلی که در ساحت وحی زانو نزند؛ چطور می‌خواهد در فرایند تفلسف به تمام سؤالات پیرامونی پاسخ دهد در حالی که خود را از آفریننده‌اش یعنی خداوند متعال منقطع ساخته و در فراخنای جهان راه حقیقت را بازنمی‌شناسد!؟

فی‌الواقع پاسخ دادن به سؤالات، آنهنگام مفید فایده است که راه را بر حقیقت باز کند و گرنه سؤالی که راهی به حقیقت نداشته باشد؛ خود پاسخش به جز ارضاء نفس به چه کار می‌آید؟

از طرفی فلسفه اگر از الهیات جدا انگاشته شود آیا جز این است که دیگر راهی به عرفان به عنوان اوج فلسفه (به گواه استاد دینانی) نخواهد داشت و بایستی در کنج قهوه‌خانه‌ها به صیرورت آن نظاره کرد.

و اما ملکیان…

مصطفی ملکیان فردی است که پیش از این طی اظهاراتی مدعی شده بود امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) در ماجرای صلح با معاویه با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند. [۱۰]

او که در فتنه سال ۸۸ در حمایت از جنبش سبز، میان اغتشاشگران نیز حضور یافته است، در مقطعی درباره «مردم» اظهار کرده بود: اکثر مردم در جهت تشخیص ندادن مصلحتشان مثل عوام‌الناس و کودکانند. [۱۱]

این فرد که از مناظره درباره آرای خود نیز طفره می‌رود؛ همچنین زمانی در دهه ۷۰ گفته بود: «معتقدم که مدرنیته با دینداری سازگار نیست و جان کلام من برای نشان دادن این ناسازگاری این است که به نظر من قوام دینداری به تعبد است. مادامی که شما نسبت به سخن کسی یا کسانی متعبد نباشید، نمی‌توان گفت که شما دیندار هستید. کسی مسلمان است که در سخن پیامبر به هیچ وجه چون و چرا نکند… اما از سوی دیگر به نظر من قوام مدرنیته به عقلانیت است… در دین‌داری تعبدی هست که با عقلانیت، یعنی خوداندیشی و داوری استقلالی سازگاری ندارد».[۱۲]

لازم به ذکر است، قبل از ملکیان، محسن میردامادی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی خواستار دفاع احزاب سیاسی از جمهوریت در مقابل اسلام شده بود. [۱۳]

منبع: مشرق

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت