غسل تعمید «تقی‌زاده‌های جدید» به دست یک حجت‌الاسلام! - پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ مرداد - ۱۳۹۸  
true
true
غسل تعمید «تقی‌زاده‌های جدید» به دست یک حجت‌الاسلام!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احرارگیل،فردی به نام «محمد سروش محلاتی» که برخی محافل اصلاح‌طلب او را آیت‌الله و برخی دیگر حجت‌الاسلام می‌نامند به تازگی طی اظهاراتی در سالگرد درگذشت مرحوم صادق آئینه‌وند با اشاره به اظهارات معروف «حسن تقی‌زاده» از رجال عصر پهلوی که گفته بود “ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس” تصریح می‌کند:

«حال که سخن از تقی‌زاده به میان آمده، اجازه دهید در داخل پرانتز به نکته‌ای اشاره کنم، سال ۱۳۳۹ تقی‌زاده دو سخنرانی کرد که همان زمان به چاپ رسید؛ هم در مجله «یغما» و هم به صورت مستقل. عنوان این دو سخنرانی «اخذ تمدن غربی» که در این دو سخنرانی بحث می‌کند که ما در زمینه مواجهه با تمدن غرب و تمدن جدید چه باید بکنیم؟»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا، او می‌افزاید:

«درست بر عکس آنچه که به او نسبت داده می‌شود که او اصلاً به ریشه‌ها و مایه‌های تمدن اسلامی و ایرانی اعتنایی نداشت، در این دو سخنرانی توضیح می‌دهد آن جمله‌ای که من گفته‌ام به چه معنا و مقصودی بوده است. آیا مقصود من درست درک شده یا نشده؟ این نکته را به این لحاظ پیش کشیدم که شخصی مانند تقی‌زاده نظری داشته و این نظر می‌تواند درست یا نادرست باشد و مورد نقد قرار بگیرد، به لحاظ شخصی اهمیت چندانی ندارد اما این برای ما مهم است که در مواجهه با فرهنگ بیگانه اصالت فرهنگی ریشه‌های خودمان را شناخته باشیم.»

سروش‌محلاتی ادامه می‌دهد:

حال از مجله «یغما» سال ۱۳۳۹ این جمله را برایتان می‌خوانم: “چنانچه اغلب می‌دانند اولین نارنجک تسلیم به تمدن فرنگی –را- ۴۰ سال قبل بی‌پروا انداختم و چون این عقیده قدری افراطی دانسته شد، بهتر است خودم قبل از خاتمه حیات، توضیح دهم منظور من از آن تمدن، روح تمدن، فهم، پختگی، رشد اجتماعی، آزاداندیشی و خلاص از تعصبات افراطی، متانت فکری، وطن‌دوستی محکم است که هنوز به این مرحله رشد نرسیده‌ایم.”
تقی‌زاده بحث‌های دیگری نیز دارد و واقعاً آن دو خطابه از این نگاه خواندنی است و موضع برخی از رجال فکر و اندیشه را در کشور ما نشان می‌دهد. این یک جریان در حوزه اصالت داشتن یا نداشتن ریشه است حال اگر شما شخص را در ردیف نخست، دوم یا سوم قرار دهید برای ما موضوعیت ندارد…

این فرد در تتمه اظهارات خودش پیرامون تقی‌زاده تصریح می‌کند:

دوش و خزینه مثالی برای ۶۰، ۷۰ سال قبل است. بلی، وقتی لوله‌کشی به جامعه ما در گذشته رسید، چنین عکس‌العمل‌هایی به دنبال داشت. اگرچه این اعتراض اختصاص به لوله‌کشی آب نداشت بسیاری از ابزارهای دیگری هم که طی دهه‌های بعد آمد، با عکس‌العمل‌های مشابه آنچه اشاره شد، مواجه می‌شد. امروز نیز هم در دانشگاه، حوزه علمیه و هم در جامعه چنین عکس‌العمل‌هایی نسبت به ورود تکنولوژی از سایر کشورها داریم.آنها افرادی هستند که وقتی می‌گویند اسلام ناب، یعنی ظهور حضرت‌ولی‌عصر در شرایطی اتفاق می‌افتد که تمام آثار این فرهنگ بشری به طور کلی از بین خواهد رفت و ما به گذشته برمی‌گردیم ![۱]

*تقی‌زاده همان فردی است که مقام معظم رهبری چندی قبل در بیانات خود پیرامون او فرمودند:

«در داخل بعضی‌ها متأسفانه غرب را بزک می‌کنند. بدی‌های غرب را توجیه می‌کنند. روتوش می‌کنند. نمی‌گذارند افکار عمومی متوجه بشود که همین دولت‌های ظاهرالصلاح مثل فرانسه، مثل انگلیس، مثل دیگران، در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد. بزک می‌کنند اینها را…

مثل تقی‌زاده. در دوره طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده گفت ایران باید از فرق سر (به این مضمون) تا ناخن پا غربی بشود. یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم «تقی‌زاده‌های جدید» از این حرف‌ها می‌زنند. البته به این صراحت نمی‌گویند. اما مضمون حرفشان این است .»[۲]

لازم به اشاره است که صحبت‌های معروف تقی‌زاده در محل باشگاه مهرگان که سروش محلاتی نیز به آنها اشاره می‌کند هرگز رافع صحبت‌های اول او و به عبارتی به معنی توبه پر اصرار او نیستند.

تقی‌زاده در این صحبت‌ها هم دست از بزک غرب برنداشته، به مثبتات سبک زندگی اسلامی_ایرانی اشاره‌ای ندارد و همچنان اشاره دارد که راه پیشرفت از دالان غرب می‌گذرد.

بدیهیست که اشاره به وطن‌دوستی در این فرایند هیچ جایگاهی ندارد و به عبارتی، بود و نبودش بی‌توفیر است.

ما در اینجا همچنین از ژست‌های آقای سروش‌محلاتی هم می‌گذریم که حوزه علمیه و دانشگاه‌ها را جبهه‌گیرنده در مقابل «دوش و خزینه» عنوان می‌کند! و یا ابراز می‌کند حالا که سخن به تقی‌زاده رسید! اما در ادامه اظهارات او را از روی خطوط نشریه یغما می‌خواند…

از نگاه تحلیلی باید اشاره کرد که علت غسل تعمید تقی‌زاده توسط این فرد؛ همان بستگی گفتمانی است که تقی‌زاده‌های امروز با تقی‌زاده‌ی پدر! دارند.

به این معنی که یک نگاه گذرا به مواضع برخی چهره‌ها و تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به روشنی نشان می‌دهد که آنها چگونه همچون سلف خویش، راه حل تمام مشکلات را لیبرالیسم می‌دانند، با اسلامی شدن معقول علوم انسانی مخالفت می‌ورزند، ایران و ایرانی را مستبد، خشن، حسود و مخالف با فناوری معرفی می‌کنند و ظرفیت‌های وطنی را جز با کمک غرب در دسترس نمی‌بینند!

درباره سروش‌محلاتی که به اصلاح‌طلبان نزدیک است گفتنی‌های بیشتری نیز وجود دارد….

از جمله اینکه او معتقد است مردم ایران شاد نیستند چون حسین (ع) را محور قرار داده‌اند، خیمه‌های امام حسین (ع) در ایران شده‌اند مراکز فحّاشی! جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد، اعضای فعلی خبرگان، خبره نیستند و یک نگاه فراگیر در حوزه هست که مشکلی با نبود «ولایت فقیه» ندارد ![۳]

true
true
true
true
  1. روشن

    هر وقت نظرات اینگونه اشخاص را میبینم یاد صدر اسلام میافتم که اینها در برخورد با نظرات ابوسفیان ها و ابوجهل ها و در ادامه با توجیهات اهل سقیفه هم لابد اینطور روشنفکرمآبانه بر پیامبر ص و حضرات معصومین علیهم السلام هم تعریض زده و گفته های مشرکان و منافقان را هم قابل تحمل برای مقابله جبهه حق می دانستند! علی ایحال خداوند سبحان همه ما را عاقبت بخیر کند. آمین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true