- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

بررسی آماری ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1] ،  نزدیک شدن به روزهای پایانی موعد قانونی تبلیغات کاندیدا‌ها برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، تب و تاب تبلیغات در سراسر کشور را بالا برده و هر کدام از کاندیدا‌ها سعی دارند تا از فرصت باقی مانده، ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

هر چند با گشتی در سطح شهر رشت و سر زدن به سایر شهرستان‌های استان حال و هوای انتخاباتی حاکم بر شهر‌ها را می‌توان به خوبی احساس کرد اما، با گذار از روش‌های سنتی تبلیغات که تا به همین انتخابات قبل نیز مرسوم بود و استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی به خصوص تلگرام، شور و حال مورد انتظار و همیشگی تبلیغات را این بار در فضای مجازی می‌توان جستجو کرد.

برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی

هرچند فضای تبلیغات به سمت مجازی شدن پیش می‌رود اما، بازار می‌تینگ‌های انتخاباتی همچنان گرم است.

این روز‌ها در استان گیلان که تعداد ۱۹۷ نماینده برای کسب ۱۳ کرسی در بهارستان به رقابت می‌پردازند، جلسات پرسش و پاسخ، نشست کاندیدا‌ها با اقشار مختلف و دیدارهای مردمی از تعداد قابل ملاحظه‌ای در سطح شهر‌ها برخوردار است و نکته جالب در این می‌ان، باز شدن درهای ستاد مراجعات مردمی برخی از نمایندگان در سطح استان به روی مردمی است که طی چهار سال گذشته، به سختی قادر به ورود به این مکان‌ها می‌شدند.

دیدار با خانواده شهدا، پرستاران، اصحاب رسانه، جوانان، معلمان و… از جمله مهم‌ترین برنامه‌های اکثر کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در این ورز‌ها است.

رشد ۵۰ درصدی تعداد کاندیدا‌ها

امسال و در انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، استان گیلان با رشد ۸۲ درصدی در ثبت نام کنندگان برای مجلس روبرو بود. تعداد ثبت نام کنندگان که در دوره قبل ۲۰۲ نفر بود، با درصد رشد یاد شده، این رقم در انتخابات امسال به عدد ۳۶۸ نفر رسید.

از این میان صلاحیت ۱۹۷ نفر در کل استان تایید شد تا برای کسب کرسی‌های بهارستان با هم به رقابت بپردازند. نگاهی به جدول زیر، تعداد ثبت نام کنندگان در هر حوزه انتخابیه، تعداد تایید صلاحیت شدگان و حاضران در رقابت انتخاباتی و تعداد نماینده مورد نظر برای هر حوزه انتخابیه را مشخص می‌کند.

نام حوزه انتخابیه تعداد ثبت نام کنندگان تعداد کاندیدا در انتخابات مجلس دهم تعداد کرسی در مجلس
آستارا ۳۴ ۱۶ ۱
آستانه اشرفیه ۲۵ ۱۱ ۱
بندر انزلی ۲۴ ۱۳ ۱
رشت ۹۷ ۵۵ ۳
رودبار ۲۵ ۱۶ ۱
رودسر و املش ۳۰ ۱۷ ۱
صومعه سرا ۱۶ ۱۵ ۱
طوالش، رضوانشهر و ماسال ۳۰ ۱۴ ۱
فومن و شفت ۱۹ ۱۱ ۱
لاهیجان و سیاهکل ۳۸ ۱۲ ۱
لنگرود ۳۰ ۱۷ ۱

با بالارفتن تعداد کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس در گیلان، بالطبع شور و هیجان سیاسی در استان نیز بالا رفته اما آنچه که بار‌ها به آن تاکید شده، حرکت تبلیغات بر مسیر قانونی است.

کثرت کاندیدا؛ تهدید یا فرصت

هرچند تعدد کاندیدا‌ها در تمام حوزه‌های انتخابیه استان شرایطی را فراهم آورده تا یک میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۷۰ نفر گیلانی واجد شرایطی که تعداد ۷۸ هزار نفر آن‌ها نیز رای اولی هستند بتوانند با دست باز به انتخاب افراد اصلح بپردازند اما، بالا رفتن تعداد کاندیدا‌ها در برخی موارد بی‌اخلاقی‌های سیاسی را هم به دنبال داشته است.

جایگزینی تخریب به جای تبلیغ، انتشار تهمت‌های اقتصادی به افراد در فضای مجازی، زیر سوال بردن سوابق انقلابی، نسبت‌های نادرست سیاسی و… از جمله حاشیه‌های نگران کننده‌ای است که این روز‌ها در فضای تبلیغات دیده می‌شود و بیم این می‌رود که داوطلبان با به وجود آوردن فضایی نا‌سالم، به دنبال کسب رای از هر طریقی باشند. البته در این میان نمی‌توان از بازی‌های رسانه‌ای شامل انتشار نتایج نظر سنجی‌های ساختگی و معرفی برخی از کاندیدا‌ها به عنوان چهره مقبول مردم و نماینده احتمالی حوزه‌های انتخابیه نیز چشم پوشی کرد.

با همه این تفاسیر، آنچه که پیداست، تنور انتخابات گرم است و هر چه به روزهای پایانی این موعد نزدیک می شویم، گرم تر و گرم‌تر نیز خواهد شد.

———————————————————————————————————————————————————————-

منبع: مهر [1]

انتهای پیام/ بررسی آماری ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در گیلان [2]