- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

کدام روایت اعزام اولین گروه از رزمندگان گیلان به جبهه صحیح می باشد؟+ اسناد

اختصاصی/ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل، [1]روایت مختلفی از اعزام  نیروهای مردمی و پاسداران و نیز تعداد شهدای گرانقدر اولین گروه از رزمندگان گیلانی مهرماه سال ۱۳۵۹ در گفته ها و نوشته مشاهده می شود که لازم دانستیم برای ثبت در تاریخ چند جمله ذکر نماییم.

نخست اینکه اولین های مردم گیلان به جبهه جنگ تحمیلی  متشکل از یک اتوبوس و یک مینی بوس ،دو دستگاه آمبولانس و نیز یک دستگاه خاور بوده است که اگر رزمندگان اتوبوس را حداقل ۴۰نفر(تصویر پیوستی) و رزمندگان مینی بوس را ۲۰نفر بدانیم و گروه امدادی را نیز حداقل ۴نفر و پاسداران اعزامی با خودروی خاور را حدود ۱۵تا ۲۰نفر ، قریب به یقین می توان گفت که جمع کل سه اعزام تا۱۳۵۹/۷/۷(رزمندگان اولیه گیلان به جنگ)  بیش از ۸۰نفر بوده اند که قریب به یقین ۶۴ نفرآن از نیروهای مردمی و مابفی از جان برکفان پاسداربوده اند.(عزیمت نیروهای انفرادی و خودجوش رودسری پس از تشییع شهید فرامرز غلامیان جدای این نوشتار است که به خرمشهر رفتند)

در بسیاری از مواقع شنیده می شود که شهدای گیلاتی تک عملیاتی  ۱۳ مهر  را ۱۳شهید اعلام می کنند در حالی که ۱۲ شهید صحیح است.

شهید بزرگوار محمد رضا تقی پور از همان گروه اول رزمندگان گیلانی بود در سرپل ذهاب هم شهید شد ولی بعد از چند ماه … گروه که ماموریت سه ماهه شان تمام شد برگشتند اما ایشان به همراه تنی چند از پاسداران ایستاد و گروه گروه از رزمندگان گیلانی که وارد جنگ می شدند فرماندهی آنان را برعهده گرفت.

برخی منابع تاریخ و محل شهادت شهید داریوش مردادی را ۱۳مهر در پادگان ابوذر شهر سرپل ذهاب ذکر کرده اند که صحیح نیست.

شهید مردادی در سحرگاه ۱۳مهر۵۹همراه با۱۱شهید دیگر در زیر پل دادش خان سرپل ذهاب به شهادت رسید.

اینکه وصیت نامه دسجمعی رزمندگان گیلان در سرپل ذهاب چه تاریخی نوشه شده ، تاریخ۱۳۵۹/۷/۱۰صحیح است.

اینکه برخی از دوستان اولین مکان استقرار رزمندگان گیلان را پادگان ابوذر ارتش در سرپل ذهاب اعلام می کنند اصلاً صحیح نیست بلکه نیروهای ارتش بنا به دستور بنی صدر رییس جمهور مانع حضور ما شدند و ما را به شهر برگرداندند. شهر خالی از سکنه بود. کنار خیابان اصلی شهر سرپل ذاهاب مدرسه ای بود به نام «مهرگان» که ما را به داخل آن مدرسه بردند(تصاویر زیر)

اما یه تقاضا:

منبعد اگر جایی از اولین مردان مرد گیلان یادی و ذکری به میان می آید خوب است که از ۱۶شهید گروه اول نام ببریم چرا که شهدای اولیه گیلان در سرپل ذاهاب ۱۶شهید بوده است(مطابق فهرست زیز)

 

فهرست اسامی شهدای سرپل ذهاب ( شهدای هفته دفاع مقدس):

۱)      پاسدار شهید تراب پورقلی ـ سنگر

۲)      پاسدار شهید فتح ا… قلی پور ـ رشت

۳)      پاسدار شهید محمدرضا تقی پور ـ رودسر

۴)      شهید سیروس ضمیریان ـ رشت

۵)      شهید محمدمهدی پورشایگان ـ رشت

۶)      شهید محمود مشخ ـ رشت

۷)      شهید ساسان پورنقاشیان ـ رشت

۸)      شهید مسعود ایزددوست ـ رشت

۹)      شهید داریوش مرادی ـ رشت

۱۰)   شهید جمشید علی محمد ـ رشت

۱۱)   شهید احمد زمانی ـ رودسر

۱۲)   شهید بهمن امیری ـ رودسر

۱۳)   شهید مصطفی کریمی ـ رشت

۱۴)   شهید محمدتقی امینی ـ رشت

۱۵)   شهید کاظم سیادتی ـ رشت

۱۶) پاسدار شهید محمدی علی عبدی نژاد – رشت

یادمان باشد وقتی می گویم شهدای گیلانی سرپل ذهاب(یا شهدای ذهاب) مراد شهدای همان گروه اول  هستند. همان ۶۴ نیروی مردمی +نیروهای امدادی+ پاسداران که بار اول اعزام و  به شرف شهادت نائل آمدند .

ورگرنه گیلان در طول جنگ در سرپل ذهاب شهدای دیگری هم که تعدادشان کم هم نبودند تقدیم کرد بویژه در حادثه ددمنشانه بمباران پادگان ابوذر و…

اسناد و مدارک:

بمناسبت شهادت ۱۲ پاسدار گلگون کفن در رشت ، ۳ روز عزای عمومی اعلام شد

متن حاضر بریده بخشی از روزنامه اطلاعات است که در زمان شهادت شهدای سرپل ذهاب طی گزارشی به چاپ رسیده بود:

رشت ، خبرنگار  اطلاعات

۱۲ تن از پاسداران شهید و سلحشور اسلام در غرب کشور کربلای دیگری آفریدند و یاد حسین این آموزگار بزرگ شهادت را زنده کردند  و مانند مجاهدین صدر اسلام بر قلب لشگر دشمن تاختند. به همین مناسبت از سوی استانداری گیلان و جامعه روحانیت رشت با انتشار اطلاعیه ای سه روز عزای عمومی در رشت اعلام شد. همچنین کارکنان مرکز گسترش عمران ، انجمن اسلامی دانشگاه ، انجمن اسلامی استانداری گیلان ، نهضت سواد آموزی گیلان و گروه های مختلف  مردم با انتشار اطلاعیه هایی شهادت این پاسداران غیور و پر فروق را به امام و امت تبریک و تسلیت گفتند.

اصلاعیه های شورای فرماندهی

شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گیلان – رشت با انتشار اطلاعیه های ۱ و ۲ خود اعلام کرد دوازده تن از دلاوران مسلمان با رشادت جنگیدند و به شرف شهادت نائل شدند. دراطلاعیه شماره ۱ شورای فرماندهی سپاه پاسداران گیلان آمده است:

سرپل ذهاب این کربلای بزرگ حسینی ، شاهد چه جانبازیها و فداکاریها می باشد . رزمندگان اسلام از نسل میرزا کوچک خان سردار جنگل که خون که خون حسین در رگهای آنها می جوشد بزرگترین حادثه تاریخ را درنبرد با اهریمنان بوجود آوردند و سه تانک را منهدم و۲۲ تن ازمزدوران را دستگیر کردند و در حملات شدید دشمن و زیر خمپاره ها و توپ ها در درون دل سیاه دشمن نفوذ کردند و ضربه زدند و در بازگشت شهدایی داشتند .

در اطلاعیه شماره ی ۲ شورای فرماندهی سپاه پاسداران ، تعداد شهدا ۱۲ تن اعلام شده و آمده است : این عده در شب ۱۲/۷/۵۹ بسیاری از تانکهای مزدوران پلید صدام را نابود و آنهارا به جهنم رهسپار کردند.

این ۱۲ شهید جاوید عبارت اند از:

سیروس ضمیریان، فتح الله قلی پور، محمد تقی امینی، محمود مشق، کاظم سیادتی، داریوش مرادی، مهدی پور شایگان، ساسان پور نقاشان، مصطفی کریمی و مسعود ایزد دوست (از رشت) و بهمن امیری و احمد زمانی (از رودسر)

hafa_avalinmardangil-jpg1-1 %d8%aa%d8%b4%db%8c%d8%b9-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b1%d8%af srros_zamiryan

zolhab-13zolhab-14

download

اولین “اتوبوس و مینی بوس”رزمندگان گیلانی عازم به جبهه سرپل ذهاب مهرماه سال ۱۳۵۹

copy-of-zolhab-17

 zolhab-3

مدرسه «مهرگان» محل اسقرار اولیه رزمندگان گیلانی جبهه سرپل ذهاب۱۳۵۹/۷/۸ 

%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%be%d9%84-%d8%b0%d9%87%d8%a7%d8%a8

۱۶شهید گرانقدر  اولین های  گیلان در مهرماه سال۱۳۵۹

 این آمادگی هست که با توسل به اسناد و مدارک سوالات احتمالی دوستان پاسخ داده شود با ما به آدرس info@ahrargil  ارتباط برقرار کنید

————————————————————————————————————————————————–

هوشنگ متقیان… ۱۵مهر۹۵

انتهای پیام