- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

رایزنی اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در انزلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،  مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در دیدار نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور کشورهای حاشیه خزر ، با اشاره به اینکه  این منطقه آزاد توانمدی های زیادی برای افزایش مناسبات اقتصادی با روسیه دارد گفت : مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور  فرصتی بزرگ برای توسعه همکاری ها و مراودات تجاری  بین ۲ طرف است.

رضا مسرور با  بیان اینکه خط دریایی بین بنادر روسیه و بندر کاسپین در چند ماه آینده راه اندازی می شود افزود : افق ۱۰۰ ساله تجارت با روسیه در طراحی بندر کاسپین در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک بندر کاسپین هم به  خط  آهن متصل می شود تصریح کرد : می توان کالاهای آسیای جنوب شرقی را از مسیر بنادر کاسپین و آستراخان وارد روسیه کرد و از این طریق کریدور نوستراک را فعال کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه باید سطح اعتماد تجار و مراودات هیات های تجاری دو کشور ایران و روسیه را افزایش دهیم گفت : حدود ۴۰ شرکت روسی در منطقه  آزاد انرلی ثبت شده است.
رضا مسرور در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی مشترک با روسیه اعلام کرد : در نظر داریم امسال نمایشگاه مشترکی در داغستان برپا کنیم تا بخش خصوصی دو کشور نیز بتوانند توانمندی های خود را عرضه کنند.
وی با تاکید بر فعالیت بانک های روسی در منطقه آزاد انزلی بیان کرد : سه پیشنهاد برای راه اندازی بانک های خارجی به بانک مرکزی داده ایم و در مرحله اخذ مجوز هستیم.
نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور کشور های حاشیه خزر هم گفت : منطقه آزاد انزلی با داشتن زیر ساخت های زیاد می تواند به مرکز فعالان اقتصادی حاشیه خزر تبدیل شود.

رمضان عبدالله تیپوف هم با اشاره به اینکه تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال – جنوب موسوم به نوستراک در دستور کار ما قرار دارد خاطر نشان کرد : ماه آینده جلسه شورای عالی با هدایت رییس جمهور روسیه با موضوع فعالسازی نوستراک تشکیل می شود.
وی در ادامه با ابراز خشنودی از اینکه تعداد ۴۰ شرکت روسی در منطقه آزاد انزلی ثبت شده است بیان کرد : حضور این تعداد از شرکت های روسی در این منطقه نشان از توسعه ای منطقه و رشد ارتباطات و اعتماد تجار دو کشور است.
نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور کشور های حاشیه خزر به مزیت های منطقه ویژه لوتوس آستراخان گفت : مناطق آزاد انزلی و آسترا خان باید همکاری های گسترده داشته باشند و برای محقق شدن این امر به همایش مشترک بین صادر کنندگان ایرانی و روس نیاز است.
رمضان عبدالله تیپوف با اشاره بر لزوم ایجاد گردشگری دریایی گفت : مقامات عالی روسیه در راستای توسعه گردشگری دریایی و توریسم سلامت حکمی مبنی بر فعالیت این کشتی تفریحی که ۳۲۰ اتاق دارد و جزو کشتی های تفریحی بروز است در خزر صادر کرده اند تا خط گردشگری دریایی بین منطقه آزاد انزلی و آستاراخان فعال باشد.
وی  در ادامه گفت : یکی از عوامل تاثیر گذار در جذب سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی معافیت مالیات و گمرگی است.
نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور کشور های حاشیه خزر با بیان اینکه موضوع ایجاد بانک های روسی در منطقه آزاد انزلی مهم است گفت : حتما با بانک مرکزی روسیه این موضوع را در میان می گذاریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد : روابط بین  روسای جمهور دو کشور بسیار گرم و صمیمی است اما نیاز است تا روابط تجاری دو کشور نیز توسعه و تقویت شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما