- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

فقط سه کشور از ترامپ حمایت کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،اوباما :اشتباه بزرگ [2]

باراک اوباما: تصمیم ترامپ به خروج از برجام در مسیری اشتباه و خطایی بزرگ است و اعتبار بین‌المللی آمریکا را خدشه دار می‌کند. ایران مواظب باشد به  اشتباه بزرگ خروج از برجام سوق پیدا نکند.

استقبال عربستان
عربستان سعودی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) استقبال کرد.به گزارش شبکه العربیه، وابسته به عربستان، دولت ریاض در بیانیه‌ای نوشته است: «پادشاهی عربی سعودی از گام‌هایی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای اعلام کرد و اقدامش در از سرگیری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که پیشتر برپایه توافق تعلیق شده بود، استقبال می‌کند».در بیانیه دولت عربستان هم‌چنین ادعا شده است: «ایران از درآمدهای اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها برای ادامه فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات در منطقه استفاده کرد.

ابراز تاسف آنتونی گوترش
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل از سایر کشورهای عضو برجام خواست که به این توافق پایبند بمانند. او عمیقا از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق ابراز تاسف کرد.

حمایت امارات از ترامپ
امارات متحده عربی اعلام کرد که از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت می‌کند.

انتقاد ترکیه
سخنگوی اردوغان: تصمیم آمریکا به خروج از برجام به بی‌ثباتی و تنش بیشتر منجر می‌شود. نیهات زیپکچی، وزیر اقتصاد ترکیه هم گفته است که تا حد ممکن به مناسبات اقتصادی با ایران پایبند می‌مانیم و در این زمینه به کسی پاسخگو نیستیم.

مدیر بخش اروپای مرکزی : یک ضربه دیگر
شادا اسلام، مدیر بخش اروپای مرکزی دوستان اروپا در بروکسل، در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: اقدام ترامپ ضربه دیگری به روابط آمریکا و اروپا است. تصمیمات او در باره تغییرات آب و هوایی، افزایش تعرفه بر واردات فولاد و شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل، به خوبی تفاوت دیدگاه اروپا و آمریکا به جهان را به نمایش می گذارد. اقدام ترامپ همچنین بی‌حرمتی شخصی به سه سیاستمدار اروپایی است که اخیرا در واشنگتن بودند: امانویل  ماکرون رییس جمهوری فرانسه، انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، بازسازی روابط ایران و امریکا به زمان، تلاش و انرژی بسیاری نیاز دارد و  به نظر می رسد که اشتیاق چندانی در طرف اروپایی دیده شود.
انتقاد برنده نوبل صلح ۲۰۱۷ آیکان” (ICAN)، کمپین بین‌المللی برای ممنوعیت سلاح هسته‌ای، که برنده سال ۲۰۱۷ نوبل صلح بود، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را “غیرمسئولانه” خواند. این نهاد صلح‌دوست در انتقاد از ترامپ گفت: «ترامپ یک قرارداد عمل‌کننده را نابود کرد و با این اقدام ضربه شدیدی اعتبار آمریکا به عنوان طرف قرارداد و شریک دیپلماتیک وارد آورد.»

سفیر جدید آمریکا در آلمان
ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در توئیتری نوشت که شرکت‌های آلمانی باید هر چه سریع‌تر فعالیت‌های خود در ایران را کاهش دهند.

واکنش نماینده روسیه در آژانس
هیات نمایندگی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تلاش خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس هیات نمایندگی دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در واکنش به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، ‌از این تصمیم ابراز تاسف و اعلام کرد: مسکو فکر نمی‌کند که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این توافق به سرعت نابود شود.این هیات همچنین با تاکید بر این که مسکو تمام تلاش خود برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به کار می‌گیرد ابراز امیدواری کرده است که ایران در برداشتن گام‌های تلافی‌جویانه در واکنش به این اقدام شتاب نکند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا: ۱۸۰ روز پس از خروج آمریکا از برجام تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، موسسات مالی این کشور و نیز بخش انرژی آن اعمال خواهد شد.

مخالفت اکثریت آمریکایی ها
نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی پل در آمریکا نشان می‌دهد که از هر سه آمریکایی یک نفر با خروج آمریکا از برجام موافق است.

انتقاد  سبزها و حزب لیبرال آلمان
دموکرات‌های آزاد، حزب لیبرال آلمان (FDP) از تصمیم ترامپ انتقاد کردند. الکساندر گراف لمبزدورف، مسئول سیاست خارجی حزب لیبرال تصمیم ترامپ را “کوته‌بینانه و اشتباه” خواند. حزب سبزهای آلمان به شدت از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و آن را خطای سنگین خواند. کاترین گورینگ اکارت، رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان گفت: «ترامپ با این اقدام غیرمسئولانه به دور تازه‌ای از رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه دامن می‌زند».

واکنش حسن روحانی
* امشب ما شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم. در همان سخنی که از چهل سال پیش آن را می گفتیم و تکرار می کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.* تاریخ گذشته چهل ساله ما و حتی قبل از آن به خوبی به ما گتفته است که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشته اند. از کودتای علیه دولت قانونی مصدق، حمایت از صدام و همچنین سرنگونی هواپیمای مسافربری و کشتن انسان های بی گناه توسط ناو آمریکایی، و اقدامات علیه مردم افغانستان، عراق، یمن، خاورمیانه و شمال آفریقا اعمال کرده اند.* آمریکایی ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شده‌اند.* ملت ایران طبق اذعان آژانس بین المللی به تعهد خود وفادار بوده. دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده اما امروز شاهد آن هستیم که کشوری که به تعهدات بین المللی احترام نمی گذارد کیست. برجام توافق بین ایران و امریکا نبوده که آمریکا بخواهد اعلام کند که از این توافق خارج می شود. برجام یک توافق چند جانبه و بین المللی بوده است. برجام مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته. بنابراین آمریکا امشب رسما اعلام کرد که به تعهدات بین المللی پایبند نیست. از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است. از این لحظه پنج به علاوه یک، یک را از دست داده است. باید منتظر باشیم که شش کشور بزرگ جهانی چگونه عمل خواهند کرد. من به وزارت امور خارجه دستور داده ام ظرف چند هفته رایزنی و مذاکرات لازم با سه کشور اروپایی و چین و روسیه را انجام دهد. اگر طرف این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که می توانیم در قالب برجام و علی رغم نظر آمریکا و اسراییل و حرف های بی نزاکت امشب ترامپ، در چارچوب برجام منافع خود را تضمین کنیم در برجام باقی می مانیم. و اگر نشود به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را به اطلاع آنها خواهم رساند.
* مردم ما نباید هیچ نگرانی داشته باشند. ما از هفته ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به برجام نخواهد بود و بر این پایه تصمیمات لازم اقتصادی را اتخاذ کردیم. تصمیمات ارزی بر همین اساس اتخاذ خواهد شد.
* ارز مورد نیاز کشور را در شرایط آینده به خوبی تامین خواهیم کرد. در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچ کمبودی نخواهیم داشت
* ما نخواهیم گذاشت ترامپ در جنگ روانی یا فشار اقتصادی بر ملت ایران موفق شود.
* در صورتی که مورد نیاز باشد غنی سازی صنعتی خود را آغاز خواهیم کرد ما تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می کنیم و با دوستان و متحدان خود و کسانی که به امضای خود وفادار هستند، رایزنی خواهیم کرد. همه چیز بستگی به تامین منافع ملی ما دارد.* من به ملت اطمینان می‌دهم دولت از ماه ها پیش برای تمام شرایط  خود را آماده کرده و هیچ مشکل حادی پیش رو نخواهیم داشت. مردم ما مشکلاتی را در زندگی روزمره خود در روزها، ماه ها و سال های آینده احساس نخواهند کرد.* امشب متاسفم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند، گر فتار زمامداری شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته اند و از طرفی  خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

اتحادیه اروپا: حفظ برجام
فدریکا موگرینی، سرپرست روابط خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سخنرانی ترامپ گفت: اتحادیه اروپا مایل به حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.

فرانسه :  توافق جامع با ایران
امانوئل مکرون از مذاکرات جدید  برای حصول به توافق کامل‌تر با ایران خبر داد. او گفت ما مشترکا بر روی توافقی با چارچوب وسیع که شامل فعالیت هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۲۵ و فعالیت‌های موشکی ایران و نیز فعالیت‌های ایران در منطقه خواهد بود کار خواهیم کرد.
نتانیاهو: تصمیم شجاعانه [ساعت ۲۰:۳۰]: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام را تصمیمی “درست و شجاعانه” خواند.

سخنرانی ترامپ؛ خروج از برجام
*رهبران ایران می‌گویند که حاضر به مذاکره جدید نخواهند بود، اما این طور نیست، آنها به دنبال توافقی پایدار خواهند بود و وقتی آماده این کار شوند من هم حاضر خواهم بود که با آنها مذاکره کنم.
* همه ما یک صدا هستیم در عزم خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب هسته ای. در چارچوب این توافق پوسیده نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
* آمریکا از برجام خارج می شود و من دستور اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را به زودی صادر خواهم کرد. هیچ کس نمی تواند آمریکا را به گروگان بگیرد.
* همه ما یک صدا هستیم در عزم خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب هسته‌ای. در چارچوب این توافق پوسیده نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

* توافق هسته‌ای نتوانست جلو بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را بگیرد. بلند پروازی‌های خونین ایران پس از این توافق فقط وقیحانه‌تر شدند.

ذوالنور:تشدید فعالیت هسته‌ای
مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته ایران در اولین واکنش به خروج آمریکا از برجام، ایران به سرعت غنی سازی اورانیوم را تا هر درصد که لازم باشد، از سر می‌گیرد.او گفته ما در گام اول سه اقدام را انجام می دهیم: “در گام نخست نصب سانتریفیوژها را به هر تعداد و میزانی که نیازمان باشد، افزایش می‌دهد. دوم ما به‌سرعت انباشت اورانیوم غنی‌سازی‌شده و مصرف آن را به هر حجم و تناژی که در مقاصد صلح‌آمیز نیازمان باشد، افزایش خواهیم داد و سوم اینکه پس از خروج ترامپ از برجام چون دیگر برجامی وجود ندارد و ما در غنی‌سازی محدودیتی نخواهیم داشت، اورانیوم را تا هر درصدی که مقاصد صلح‌آمیز ما اقتضا کند، غنی‌سازی خواهیم کرد.”

نامه نمایندگان مجلس
شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از اقدام احتمالی خود در واکنش به خروج آمریکا از برجام سخن گفته‌اند.در این نامه گفته شده: «برجام نتیجه تلاش‌های پیگیر دولت و دستگاه دیپلماسی متعهد کشور است واگر قرار باشد ملت ما از دستاوردها و منافع آن محروم بماند قطعاً مجلس شواری اسلامی، دولت را مکلف خواهد کرد با اقدام متقابل و سخت، دشمن را از عهدشکنی پشیمان سازد».

رد  پیشنهاد اروپا
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به همتایان اروپایی خود گفته است: دونالد ترامپ تفاهم حاصل شده میان اروپایی ها با مذاکره کنندگان آمریکایی در مورد اصلاح احتمالی برجام را رد کرده است.به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتایان خود از این سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، از تلاش آنها برای دستیابی به فرمولی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام تشکر کرد، اما مشخصا گفت که رئیس جمهوری آمریکا خواستار در پیش گرفتن مسیری متفاوت است.

واکنش تند ترامپ به جان کری
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به مذاکره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در توییتر به تندی واکنش نشان داد.ترامپ در توییتر خود خود نوشت جان کری نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که او فرصت داشت اما این فرصت را به باد داد. ترامپ افزوده، جان از مذاکرات کنار بکش، تو به کشورت آسیب می‌رسانی.