- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

دست کم ۱۱ ایرانی در میان شهدای حمله اسرائیل به سوریه حضور دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،  به نقل از یورونیوز، رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) گفت: «در جریان این حملات ۶ سرباز ارتش سوریه و ۲۱ شبه نظامی خارجی از جمله ۱۱ ایرانی جان خود را از دست داده اند».

خبرگزاری فرانسه گزارش داد این سازمان پیشتر و بدون اشاره به تابعیت قربانیان، خبر از کشته شدن ۲۳ نفر در جریان آخرین دور حملات اسرائیل به سوریه خبر داده بود. رامی عبدالرحمن می‌گوید آمار جدید در پی جان باختن یکی از مجروحان و پیدا شدن جسد دو تن از مفقودان روزآمد شده است.

تلویزیون دولتی سوریه اما از قول فرمانده ارتش این کشور کشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن ۲ نفر دیگر را در حملات اسرائیل تایید کرده بود. این فرمانده نظامی همچنین گفت بود که ارتش سوریه «بیشتر» راکت‌های شلیک شده از سوی اسرائیل به خاک این کشور را منهدم کرده است.

اسرائیل نیمه شب پنجشنبه و پس از شلیک دست‌کم ۲۰ راکت از سوریه به سوی بلندی‌های جولان اشغالی، حملات هوایی و موشکی بی‌سابقه‌ای را علیه اهداف نظامی در خاک سوریه اجرا کرد. مقام‌های نظامی و سیاسی تل آویو می‌گویند ایران این موشک‌ها را به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با حمایت از حملات این کشور ایران را به «عبور از خطوط قرمز» متهم کرد.

با وجود آنکه رسانه‌های نزدیک به ایران و سوریه می‌گویند موشک‌های شلیک شده اهداف نظامی-اطلاعاتی مهمی را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده اند، تل آویو برخورد راکت به این منطقه را تکذیب کرده و می‌گوید سامانه دفاع موشکی موسوم به «گنبد آهنین» تمام موشک‌های شلیک شده را در آسمان رهگیری و منهدم کرده است.

وزیر دفاع روسیه هم گفته بود اسرائیل در حمله روز پنجشنبه خود به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه از ۲۸ هواپیما و ۷۰ موشک بهره برده است که نیمی از این موشک‌ها را پدافند هوایی سوریه ره‌گیری کرده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از دمشق خواسته است تا نیروهای نظامی ایرانی را از این کشور اخراج کند.

وزارت خارجه سوریه پس از حملات هوایی اسرائیل اعلام کرد حرکت این رژیم در «رویارویی مستقیم اخیر، نشانگر آغاز مرحله تازه‌ای از خصومت علیه» دمشق است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد: «این رفتار خصمانه از سوی صهیونیست‌ها به هیچ چیز جز افزایش تنش‌ها در منطقه نمی‌انجامد».