- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

سپاه پاسداران برگزاری رزمایش در خلیج‌فارس را تاییدکرد/ انصارالله «باب‌المندب»؛ سپاه «تنگه هرمز»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،سردار سرتیپ‌دوم پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تایید رزمایش دریایی سپاه در خلیج فارس، گفت: این رزمایش با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد.

وی افزود: این رزمایش با قدردانی سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده محترم کل سپاه از یگان‌های نیروهای دریایی و هوافضای سپاه  همراه شد و ایشان با ابراز رضایت از برگزاری موفق رزمایش اقتدار دریایی سپاه، بر لزوم حفظ و ارتقای آمادگی‌های همه‌جانبه دفاعی برای تأمین امنیت پایدار آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز و مقابله متناسب با تهدیدات و ماجراجویی‌های احتمالی دشمنان تأکید کردند.
به گزارش رجانیوز، خبرگزاری رویترز پیش‌تر با استناد به مقام‌های آمریکایی، از آماده‌سازی نیروهای نظامی ایران برای برگزاری یک مانور بزرگ در خلیج فارس خبر داده بود.
شبکه‌خبری “سی‌ان‌ان” نیز همزمان به نقل از مقام‌های ایالات متحده گزارش داده بود که نظامیان آمریکایی با زیر نظر گرفتن تحرکات سپاه پاسداران در خلیج فارس و تنگه هرمز به این نتیجه رسیده‌اند که ایران در حال آماده شدن برای “رزمایشی بزرگ” است. مقام‌های آمریکایی هدف احتمالی این مانور را “نمایش توانایی جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز” عنوان کرده بودند.
برخی از رسانه‌های عربی همسو با عربستان سعودی نیز مدعی شده بودند که ایران در رزمایشی که آغاز شده، «بستن آبراه هرمز را تمرین خواهد کرد.
جمعه گذشته وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بودکه  عملی کردن تهدید(بستن تنگه هرمز)، تعرضی به کشتیرانی بین‌المللی خواهد بود. ژنرال متیس گفته بود، چنین اقدامی واکنش بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت چرا که جامعه بین‌الملل می‌خواهد خطوط کشتیرانی «به هر بهایی» باز باشد و اقتصاد جهان به تامین انرژی از این منطقه بستگی دارد.
به رخ کشیدن توانایی ایران در کنترل تنگه هرمز در مقابل فشارهای برنامه‌ریزی شده آمریکا و استیصال مقامات آمریکایی نشان داد که سیاست تهدیدزدایی ایران راه هرگونه ماجراجویی را به طرف های متخاصم از جمله آمریکا بسته است چرا که این‌بار هزینه زورگویی های آمریکا را متحدین منطقه‌ای او نیز باید بپردازند. در واقع نمایش اقتدار ایران در کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین المللی تنگه هرمز را می توان اینگونه فهم کرد که آمریکایی ها به خوبی درک کرده‌اند که با وجود زور و فشار هم توانایی پاسخ به اقدامات ایران برای جلوگیری از حق فروش نفت را ندارند ودر صورت هرگونه زور ویا فشار این ایران است با سناریوهای خود شرایط را طوری دیگر رقم میزند.
گفتنی پیش از این اولین بار حسن روحانی در جمع ایرانیان مقیم سوئیس در واکنش به اقدامات آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران و بازگشت مجدد تحریم گفته بود:
آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا‌که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.» این جملات صریح‌ترین پاسخی بود به تهدیدات آمریکایی ها که عنوان کرده بودند مشتریان نفتی ایران باید تا بازه زمانی ۱۳ آبان، حجم واردات نفت از تهران را به صفر برسانند.  روحانی در  ادامه نیز هدف از تحریم های آمریکا را فشار بر مردم ذکر کرد و گفت: هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است، اما آنها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده‌های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟
اما صحبت‌های صریح روحانی واکنش رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی داشت و ایشان سخنان رئیس‌جمهور را در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام برشمردند و افزودند: وظیفه‌ی وزارت امور خارجه پیگیری جدی این‌گونه مواضع رئیس‌جمهور است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به قصد آمریکا برای تحریم گسترده نفت ایران، گفته بود: «اینکه دولت آمریکا اعلام می‌کند تا چند ماه آینده اجازه نمی‌دهد قطره‌ای نفت از ایران خارج شود، رفتاری کاملا خنده‌دار است و انگار نمی‌دانند تمام گلوگاه‌های جابجایی نفتی در اختیار ایران است و هر لحظه اراده کند، صدور نفت دنیا را می‌بندد».
سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به سخنان تهدیدآمیز روحانی در مورد “بستن تنگه هرمز” افزوده بود: «مواضع اخیر نشان‌دهنده حرکت انقلابی دولت در مبارزه با دشمنان است و جای تقدیر فراوان دارد».
سرلشگر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، چندی قبل از مواضع اصولی ومقتدرانه روحانی تشکر کرد و اعلام کرده بود که برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هست.