- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

بزودی ، نصب دستگاه های شتاب ‌نگار آنلاین زلزله در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل؛ [1]ماکان پدرام گفت : ۱۳ دستگاه شتاب ‌نگار آنلاین زلزله در شهرهای رشت ، لاهیجان ، تالش ، آستارا ، رودبار ، رضوانشهر ، حویق ، ماسوله ، چابکسر ، دیلمان ، خشکبیجار ، جیرنده و زیاز رودسر نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی افزود : پیش از این ۱۷ دستگاه آنالوگ شتاب نگار در مناطق مختلف گیلان نصب بود که در مجموع وسعتی بیش از سطح استان را پوشش می‌ دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان خاطرنشان کرد : دستگاه شتاب‌ نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی و نهادهایی نظیر شرکت گاز و برق ارسال می ‌کند، تا در خصوص قطع انشعابات اقدام شود تا خسارات زلزله کاهش یابد.
ماکان پدرام افزود : همچنین این دستگاه پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) در مدیریت بحران کمک خواهد کرد.وی با بیان اینکه ماهیت دستگاه شتاب‌ نگار زلزله ، سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است افزود : سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و نیروهای امدادی را  فراهم می کند.
مدیر کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه هزار و ۲۲۰ ایستگاه شتاب‌ نگاری در کشور فعال است گیلان با نصب ۱۳ ایستگاه آنلاین و ۱۷ دستگاه شتاب نگار آفلاین ۳۰ ایستگاه دارد.