- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

وعده هایی که اعتبارشان تا روز انتخابات است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،بارش برف و مشکلات ناشی از آن شاید در آغاز، رقابت‌های تبلیغاتی کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گیلان را با چالش مواجه کرده بود اما کم کم با عادی شدن شرایط تنور تبلیغات انتخابات در شهر داغ شد و با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا روز پنجشنبه و پایان زمان تبلیغات، رقابت داوطلبان برای معرفی خود و برنامه‌هایشان وارد فاز جدیدی شد.

گیلان همیشه یکی از استان‌های سیاسی کشور در تمام انتخابات‌ها از ریاست جمهوری گرفته تا شوراهای شهر و روستا محسوب می‌شود. تنور انتخابات همیشه در این استان با توجه به حضور احزاب و سلایق متفاوت داغ بوده و امسال نیز از ماه‌ها قبل از آغاز رسمی تبلیغات، داوطلبانی که خود را برای حضور در ماراتن انتخابات مجلس یازدهم آماده می‌کردند تبلیغات زیرپوستی و غیر قانونی خود را با حضور در مجالس عزا و عروسی، در میان مردم روستاها، برگزاری نشست‌های خانگی و حضور در هر مجلسی که می‌توانست به شناخته شدن آنها کمک کند آغاز کرده بودند حتی عده‌ای پا را از این فراتر گذاشته و از یک سال پیش کانال و گروه‌های هوادار تشکیل داده بودند.

رقابت ۱۹۷ داوطلب گیلانی برای کسب ۱۳ کرسی مجلس

هر چند با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی دیگر کمتر کسی به تبلیغات محیطی توجه می‌کند اما هنوز هم در زمان انتخابات چهره در و دیوار شهر تغییر کرده و به هر طرفی که نگاه می‌کنی پوستر و عکس داوطلبان انتخابات را می‌بینیم. در این میان حتی هواداران برخی از داوطلبان به حریم دیگران نیز تجاوز کرده و به رغم تخلف بودن، پوسترها و عکس‌های داوطلب مورد نظر خود را بر دیوار خانه‌ها و ادارات، پست‌های برق نصب می‌کنند که گلایه شهروندان را در پی داشته است.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از داوطلبانی که ماه‌های قبل در تب و تاب تبلیغات و معرفی خود و دادن وعده‌های غیرممکن بودند از فیلتر هیئت‌های اجرایی و نظارت نتوانستند موفق رد شوند از دور رقابت کنار رفتند. که در این میان می‌توان به نام‌های بزرگی در تعداد زیادی از حوزه‌های انتخابیه استان گیلان اشاره کرد. همین موضوع سبب باز شدن مسیر انتخابات برای سایر رقبا شده است.

استان گیلان دارای ۱۱ حوزه انتخابیه و ۱۳ کرسی در مجلس شورای اسلامی است که امسال در پایان مهلت هفت روز ۴۵۵ داوطلب ثبت نام کردند که در حوزه انتخابیه رشت با سه کرسی ۱۳۱ داوطلب با میانگین رقابت ۴۴ نفر برای هر کرسی بیشترین داوطلب را داشت. همچنین جوان‌ترین داوطلب با ۳۰ سال سن در حوزه انتخابیه آستارا و مسن‌ترین داوطلب نیز با ۷۰ سال سن در حوزه انتخابیه رشت نام نویسی کردند و در این میان ۴۰۶ نفر معادل ۸۹ درصد داوطلبان مرد و ۴۹ نفر از داوطلبان معادل ۱۱ درصد زن بودند.

۱۱۴ نفر معادل ۲۵ درصد کل داوطلبان سابقه کاندیدا شدن در دوره‌های گذشته را داشته و ۷۵ درصد داوطلبان نیز فاقد سابقه در این زمینه بودند. در نهایت با پایان بررسی هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان از تعداد ۴۵۵ داوطلب ثبت نام کرده در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان ۲۰۲ داوطلب تأیید شدند که از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه گذشته تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

وعده‌های عملی نشده زیاد است

یکی از شهروندان رشتی در گفتگو با خبرنگار مهر [2] با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی داوطلبان، اظهار کرد: متأسفانه انتخابات بسیاری است که ما تنها وعده از سوی داوطلبان می‌شنویم و در عمل هیچ حرکتی دیده نمی‌شود.

رضا با بیان اینکه از قبل از آغاز رسمی تبلیغات در جلسات برخی از داوطلبان شرکت کرده‌، گفت: یکی از مشکلات ما این است که تعداد زیادی از داوطلبان هنوز به وظایف واقعی نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و قول‌ها و وعده‌هایی خارج از وظایف قانونی و توان یک نماینده می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است که رشت با دو معضل پسماند سراوان و مشکلات زیست محیطی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: هر بار که زنگ آغاز تبلیغات مجلس یا شورای شهر در این شهر به صدا در می‌آید مردم دوباره شاهد وعده‌های تکراری حل این مشکلات هستند اما وعده‌هایی که تا به امروز جامه عمل نپوشیده است.

رضا ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب سرمایه گذار را از دیگر وعده‌های داوطلبان در هر انتخاباتی در شهر رشت عنوان و بیان کرد: در مقابل همه این وعده‌ها تنها چیزی که نصیب رشت شده تشدید مشکلات اقتصادی، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و افزایش مشکلات زیست محیطی است.

وی تأکید کرد: با بسیاری از دوستانش درباره این انتخابات صحبت کرده و برخی از آنها رغبتی برای حضور دوباره در روز رأی گیری ندارند و برخی می‌گویند این بار دیگر به وعده‌ها رأی نمی‌دهند بلکه سابقه کاری ملاک انتخاب آنها است.

لزوم توجه مردم به رفتارهای مالی داوطلبان

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان در این باره با اشاره به اینکه ۱۹۷ داوطلب در استان گیلان برای رسیدن به ۱۳ کرسی مجلس رقابت می‌کنند، اظهار کرد: در روز پایانی اعلام تأیید صلاحیت شدگان ۲۰۲ داوطلب از میان ۴۵۵ نفر تأیید شدند.

احمد قنبریان به انصراف ۷۵ نفر از مجموع ثبت نام کنندگان اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان گیلان تأیید صلاحیت شدند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی داوطلبان، افزود: چیزی که از آغاز تبلیغات انتخابات در استان گیلان شاهد آن هستیم نشان دهنده عدم رعایت برخی از داوطلبان و هواداران آنها در زمینه اخلاق انتخاباتی است.

قنبریان با بیان اینکه قانون و اخلاق دو رکن اساسی در انتخابات است که در صورت عدم پایبندی دست اندرکاران انتخابات به این دو رکن بی تردید روند سالمی را در انتخابات شاهد نخواهیم بود، تصریح کرد: گسترش این بی اخلاقی‌ها سبب تضعیف مشارکت مردمی می‌شود.

وی با اشاره به آگاهی، بصیرت و شعور سیاسی بالای مردم، بیان کرد: مردم هرگز به فردی که رقیب خود را با انواع تهمت و افترا تخریب می‌کند رأی نخواهند داد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان در ادامه با بیان اینکه باید نسبت به شایعه‌ها و نشر آن نیز هوشیار باشیم، افزود: دشمن به دنبال تضعیف حضور مردم در انتخابات مجلس است و در این راه از هر شایعه و توطئه ای بهره گیری خواهد، مردم باید هوشیار باشند.

وی به هزینه‌های بی حد و حساب کاندیداها برای انتخابات نیز اشاره و با بیان اینکه مردم باید به این هزینه‌ها توجه کنند، گفت: قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی، خوب و کارگشا است.

کاندیداها تنها به معرفی خود بپردازنند

جان احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه کاندیداها تنها باید به معرفی ظرفیت‌های خود بپردازند، ادامه داد: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی از کاندیداها به جای معرفی خود رقبا یا نمایندگان فعلی را تخریب می‌کنند.

وی با بیان اینکه محرومیت از حضور در انتخابات نتیجه اقدامات مجرمانه همانند تهمت و افترا به کاندیداها و تخریب آنها است، افزود: مسئولان امین مردم هستند و شخصیت حقوقی آنان اجازه نمی‌دهد که از کاندیدای خاص حمایت و برای او تبلیغ کنند لذا نباید از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کرد./مهر