- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

هشدار زاکانی برای مجلس جدید/ نه به قبایل و باندها/ تجربه ناموفق «مجلس یک نفره» برای نابودی هر مجلسی کافی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،دکتر علیرضا زاکانی، منتخب مردم شهر مقدس قم برای مجلس یازدهم با انتشار توئیتی ضمن اشاره به تجریه ناموفق مجلس دهم در ایجاد مجلس یک نفره، نوشته است: «‏مجلس مطلوب ‎مجلس یک نفره نیست و تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است. باید کوشید تحولی در قامت مجلس راس امور رقم زد و بجای قبایل و باندها، نقش آفرینی همه ‎نمایندگان مجلس را به رسمیت شناخت».

زاکانی، بارها رویه مجلس تک نفره و به طور خاص نحوه مدیریت علی لاریجانی را مورد نقد جدی قرار داده است که این نوع رفتار باعث انفعال مجلس و تنزل قوه مقننه از جایگاه راس می‌گردد.

برای نمونه در دی ماه ۹۶ ، زاکانی در مسجد چهارده معصوم(ع) قاسم آباد مشهد ضمن اشاره به مشکلات قوا، گفت: ما می دانیم این قوا اشکال دارند اما زمانی قوه قضائیه و دولت متحول و اصلاح می شوند که در مجلس امثال مدرس بر سر کار بیایند. مجلس ما، مجلس یک نفره است، رئیس تصمیم می گیرد و بقیه کاری نمی توانند بکنند، چنانکه در خصوص برجام چنین شد. در دستگاههای دولتی دارند برخی علی الظاهر به عمد کاری می کنند تا فشار بر گرده مردم بیاید تا به واسطه آن در صحنه های مختلف دست برتر داشته و بگویند اجازه دهید ما با آمریکایی ها ببیندیم.

در نمونه دیگر، زاکانی در فروردین سال ۹۸، با حضور در برنامه اختیاریه شبکه پنج سیما گفت: «معتقدم مجلس ما یک نفره است و آقای لاریجانی هر کاری خواست در مجلس می‌کند… ایشان تعداد محدودی نماینده دارد و بین دو جناح با آنها بازی می کند. وقتی می خواهد خود را به اصلاح طلب ها می چسباند و در مقابل اصولگراها رای می آورد، وقتی می خواهد مثلا سه وزیر رای بیاورد، خود را به اصولگراها می چسباند تا در مقابل اصلاح طلبان رای بیاورد».

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی شما از آقای لاریجانی نقد می‌کنید مردم می‌گویند که یک اصولگرا، اصولگرای دیگر را نقد می‌کند، گفت: «من منظورم از انقلاب قبایل اصولگرا و دوم خردادی نیست من می‌گویم دیدگاه امام که همان اسلام ناب است منشا انقلاب بوده و نسبت به این مکتب یک عده مثل آمریکا و … دشمن، یک عده هم که دین را از سیاست جدا می‌دانند، مخالف و عده دیگر هم رقیب و پیرو هستند».

با اینکه در هفته اول خردادماه، مجلس جدید کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد اما این خطر بهارستان نشینان دوره یازدهم را تهدید می کند که تجربه ای نظیر مجالس گذشته یعنی تشکیل مجلس یک نفره تکرار شود. با توجه به آنکه بسیاری از مردم خصوصا جریان انقلابی به این مجلس که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل میدهند، دل بسته و امیدوار هستند نباید گذاشت که رویه تلخ گذشته به شکل دیگری در این مجلس رخ نمایی بکند. مجلس همان طور که باید به وقت انتخاب عصاره فصائل ملت باشد، به وقت تصمیم گیری ها هم باید شاهد نقش آفرینی همه نمایندگان باشد و نه تحرکات قبایل.