- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

تمام چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند/چک الکترونیک به زودی در سبد خدمات بانک‌ها قرار می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]به نقل از صدا و سیما، داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در برنامه ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر با اشاره به آغاز فرایند ساماندهی چک‌ها در بانک مرکزی از سال ۹۳ گفت: قانون جدید چک در سال ۹۷ ابلاغ شد که ویژگی آن سیستمی محور و سامانه محور شدن و حذف چک‌های کاغذی و رفتن به سمت چک‌های الکترونیکی بود و همچنین ساماندهی چک‌های کاغذی.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به لزوم آماده شدن زیرساخت‌ها و آماده سازی بانک‌ها و مردم گفت: زیرساخت‌های اصلی فراهم شده و بانک‌ها و مؤسسات در حال ایجاد درگاه‌های خودشان هستند.

محمدبیگی با بیان این که در قانون جدید دسترسی مردم به سامانه‌ها فراهم خواهد شد افزود: در قانون آنچه حکم شده این است که تمام چک‌هایی که از اول آذرماه صادر می‌شود باید در سامانه صیاد ثبت شوند. کاری که مردم باید انجام دهند این است که به محض صدور چک، اطلاعات چک را در سامانه صیاد ثبت کنند، ذینفع چک یا گیرنده چک، مبلغ و تاریخ چک، و بعد از ثبت اطلاعات چک، می‌توانند چک را به ذینفع تحویل دهند و چنانچه اطلاعات چک ثبت نشود چک هیچ اعتباری نخواهد داشت.

محمدبیگی گفت: ذینفع یا گیرنده چک هم باید از ثبت اطلاعات چک اطمینان حاصل کند و ثبت نهایی چک را تایید کند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: تا وقتی که گیرنده اطلاعات چک را تایید نهایی نکرده امکان اصلاح و تغییر ذینفع وجود دارد، اما بعد از تایید نهایی چک، دیگر امکان تغییر وجود ندارد.

او با اشاره به اهمیت ابزار چک در بازار و تجارت و حجم گسترده استفاده از چک گفت: قطعا و حتما اجرای قانون جدید با تدبیر و گام به گام و مرحله به مرحله باید باشد تا مشکلی برای مردم پیش نیاید و مردم باید نحوه استفاده از سامانه را یاد بگیرند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: چک الکترونیکی کاملا نظیر چک کاغذی دیده شده و محدودیت‌ها و احکامشان کاملا یکپارچه و یکسان است مثلا چنانچه چک الکترونیک برگشت بخورد صادرکننده چک هیچ خدمت بانکی نمی‌تواند بگیرد.

محمدبیگی با بیان این که امضای الکترونیک بسیار مهم است گفت: امضای الکترونیک بر اساس قوانین فعلی وجود دارد و استفاده می‌شود، اما فراگیر نشده است.

او گفت: مباحث چک الکترونیک را باید به نحوی طراحی و اجرا کرد که مشتری به راحتی به آن اقبال نشان دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین با بیان این که چک الکترونیک به زودی در سبد خدمات بانک‌ها قرار می‌گیرد گفت: استفاده از چک الکترونیک اختیاری است و الزامی نیست که حتما مردم از چک الکترونیک به جای چک کاغذی استفاده کنند.