- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

افزایش صادرات زیتون از گیلان

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]،رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان در میز کالای‌ زیتون رودبار گفت: در هفت ماه گذشته ۱۲۹ هزار و ۴۰۹ کیلوگرم زیتون به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد ریال به کشورهای دیگر صادر شد که در مقایسه با ‌مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد بیشتر است.

فرهاد دلق پوش با اشاره به هدف افزایش تولید و صادرات زیتون در سال جهش تولید پس از برگزاری میز کالا ، افزود : توجه ویژه به ظرفیت‌های استان و حمایت از کالاهای ارزشمند اقتصادی نظیر زیتون از اهداف سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان است.
وی اضافه کرد : درآمد سالانه زیتون در رودبار ۱۴۴ میلیارد تومان است و رودبار پرورش ، خرید و فروش و ایجاد اشتغال برای تولید زیتون را میراث داری کرده است،  پس باید این محصول را به عنوان کالای ارزشمند حفظ کرده و هویت بخشیم.
فرماندار رودبار هم گفت : رودبار و زیتون ۲ کلمه عجین شده اند و خاستگاه زیتون در این شهرستان است.
هوشنگ عباسقلی زاده افزود : ۲۲ هزار باغدار در رودبار به کشت و تولید زیتون اشتغال دارند و اقتصاد این شهرستان به زیتون و روغن آن وابسته است.
وی گفت : به دلیل محدودیت های زمین و آب ، سطح زیر کشت زیتون به مقدار مطلوبی نرسیده است اما در تلاشیم با هم افزایی و هم فکری فرهیختگان ، نخبگان ، مسئولان و مردم در کنار دیگر برنامه های توسعه ای ، برای ارتقاء محصول زیتون و روغن زیتون هم گام های مهمی برداریم.
نماینده رودبار هم در میز کالای‌ زیتون این شهرستان گفت : اگر چه رودبار سطح زیر کشت نخست زیتون در کشور را ندارد ولی کیفیت آن با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
مهرداد گودرزوند چگینی افزود : زیتون منبع اصلی درآمد مردم رودبار است و خدمات و صنایع وابسته به آن به توسعه استان کمک می کند ، پس باید برای جذب سرمایه گذاران به ایجاد صنایع تبدیلی زیتون تلاش کرد.
وی همچنین با اشاره به آفت مگس میوه زیتون گفت : وزیر جهاد کشاورزی ۳ بار قول داده هیاتی را برای بررسی این موضوع به رودبار بفرستد که تاکنون این وعده عملی نشده است.
مدیر کل جذب و سرمایه گذاری استانداری گیلان هم در این نشست گفت : در میز خدمت زیتون باید به زنجیره ارزش توجه جدی داشته باشیم.
یونس رنجکش افزود : با نگاه تخصصی به ظرفیتهای موجود برای تولید زیتون ، می توانیم از فناوری و تکنولوژی جدید بهره گرفته و با انجام کار اصولی تولید ثروت از زیتون را افزایش دهیم.
مجری طرح زیتون کشور هم در میز کالای زیتون رودبار با بیان اینکه مبارزه با آفت مگس زیتون به عزم و خواست ملی نیاز دارد ، گفت : چند شرکت دانش بنیان در مبارزه با مگس زیتون خوب کار کرده و محصولات صادراتی خوبی هم تولید کرده اند.
جواد میرعرب افزود : ۳ آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون در کشور داریم که یکی در رودبار است و تلاش داریم استانداردهای روغن زیتون را اجباری کنیم.
وی خاطر نشان کرد : مصرف سرانه روغن زیتون از ۳۰ گرم به ۱۹۰ گرم رسیده است که باز هم کم است.‌
میر عرب ایجاد بورس کالای زیتون را خواستار شد.