- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

کوشکی: ظریف گزینه تبلیغاتی اصلاح‌طلبان است/ جناح اصلاحات باز هم از تاکتیک رحم اجاره‌ای استفاده می‌کند/ لاریجانی، ناگزیر به ائتلاف با اصلاح‌طلبان است

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]، انتخابات ریاست جمهوری به چشم برهم زدنی خواهد رسید و سر جریان‌های سیاسی حسابی شلوغ است. لیست‌ها و گزینه‌های احتمالی را بررسی کرد و دنبال بهترین گزینه برای کاندیداتوری هستند. اصلاح‌طلبان نیز مثل قبل مردد نبوده و عزم خود را برای ورود به این رقابت جزم کرده‌اند. به خصوص حالا که دموکرات‌ها نیز در آمریکا پیروز شده و برخی را در ایران امیدوار کرده‌اند که یک بار دیگر می‌توان با دوقطبی حول محور مذاکره، انتخابات را برد.
این روز‌ها دو نام بیش از سایرین در میان گمانه‌زنی‌های مربوط به جریان اصلاحات دیده می‌شود. محمد جواد ظریف و علی لاریجانی. برخی تصور می‌کنند که در فضای فعلی و با توجه به تحولات بین‌المللی می‌توان از محبوبیت ظریف و امکان تایید صلاحیت او بهره برد و در قدرت ماند. برخی دیگر، اما معتقدند که ظریف مرد این میدان نیست و خودش هم تمایلی ندارد لذا باید گزینه مناسب‌تری جست که توان همکاری و تعامل بیشتری با سایر کانون‌های قدرت در کشور داشته باشد. در این شرایط فرضی قطعا می‌توان از توانایی و ظرفیت‌های ظریف در قامت وزیر خارجه و شاید هم معاون اول بهره برد. گروه مورد نظر علی لاریجانی را پیشنهاد کرده و تلاش می‌کنند که سایر طیف‌های اصلاح‌طلب را متقاعد کنند که برای ماندگاری در قدرت باید از خیر کاندیدای خالص گذشت.
برخی از سیاسون در جریان اصولگرا نیز این گزینه را محتمل‌تر دیده و معتقدند که مطرح شدن نام ظریف به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان صرفا یک بازی تبلغاتی برای فعال کردن بدنه اجتماعی جریان اصلاحات است. محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا یکی از همین کارشناسان است.
او در گفتگو با «نامه نیوز» با تاکید بر اینکه «جریان اصلاحات یک تجربه سیاسی دارد که بر مبنای آن خیلی احساسی و جوزده عمل نکند و نگاه واقع‌بینانه به قدرت داشته باشد» گفت: «برای جریان اصلاحات ماندن در ساختار قدرت بسیار مهم است و به هیچ وجه حاضر به ترک آن نیستند. آن‌ها دوست دارند به عرصه‌های حیاتی مثل عرصه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و … مسلط باشند و نمی‌خواهند تسلطی که طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ داشتند، را از دست بدهند به همین خاطر دنبال گزینه‌ای هستند که بیشترین ضریب موفقیت را داشته باشد».
وی افزود: «دنبال گزینه‌ای هستند که بتواند واقعا روی او مانور دهند. بحث کاندیداتوری آقای ظریف، اما بیشتر یک تاکتیک تبلیغاتی است، زیرا جناح اصلاح‌طلب می‌خواهد که حامیان خود را به میدان بکشاند و در واقع آن پایگاه رای خود را فعال کند، اما قطعا ظریف گزینه اصلاح‌طلبان نیست. ظریف رابطه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد و اصلاح‌طلبان هم رابطه خوبی با آقای ظریف ندارند. شما می‌توانید حجم گلایه‌ها و ناراحتی‌های ظریف از اصلاح‌طلبان را در کتاب خاطرات او ببینید. به همین خاطر ظریف گزینه مناسب اصلاحات نیست، اما برای فعال‌سازی پایگاه رای و جوسازی گزینه مناسبی است».
این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان اگر بتوانند پایگاه اجتماعی خود را به میدان کشیده و بازسازی کنند، قطعا سراغ یک گزینه پراگماتیستی مثل آقای علی لاریجانی خواهند رفت. استفاده از گزینه‌ای مثل او برای اصلاح‌طلبان خیلی بهتر خواهد بود، چون در این صورت از قدرت بهره خواهند برد، اما پاسخگو نخواهند بود. در واقع این علی لاریجانی است که هدف مخالفین قرار خواهد گرفت.»
کوشکی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان مایل هستند که از یک پوششی در قدرت استفاده کنند مثل همان کاری که با آقای روحانی کردند. یعنی به جای آنکه عارف را سر قدرت آورده و خودشان مستقیما هدف منتقدان قرار بگیرند، روحانی را جلو آوردند و الان به راحتی می‌توانند بگوییند که او اصلاح‌طلب نبوده است. در واقع همان تاکتیک رحم اجاره‌ای که آقای حجاریان اشاره کرد به کار گرفته خواهد شد. این تاکتیک برایشان تا کنون مفید و موثر بوده و احتمالا درباره علی لاریجانی هم استفاده می‌کنند. لاریجانی هم، چون قاقد پایگاه اجتماعی است ناگزیر است که با اصلاح‌طلبان ائتلاف کند تا بتواند به آرزوی خود برسد».
وی در پاسخ به اینکه آیا پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان با وجود تجربه دولت روحانی، به لاریجانی رای خواهد داد؟ گفت: «مساله مهم برای اصلاح‌طلبان این است که بتوانند پایگاه اجتماعی خود را فعال کنند، زیرا پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان مطیع و گوش به فرمان است. اهل، چون و چرا کردن و نپذیرفتن نیست و این را در عرصه‌های مختلف دیده‌ایم. مساله این است که این پایگاه الان سرد شده و باید فعال شود. همین پایگاه اجتماعی بود که آقای روحانی را دو دوره رئیس جمهور کرد و اگر از تک تک افراد جناح اصلاحات سوال می‌کردید، تمایلی به روحانین داشتند، اما چون سازمان و جناح اصلاح‌طلب این انتخاب را کرده بود، پایگاه اجتماعی تسلیم شد و اطلاعات کرد. اکنون هم اگر این پایگاه فعال شود، مشکلی از این بابت نخواهند داشت».