- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

عددهای عجیب و آمارهای اشتباه/ ظاهرا سخنگوی دولت در جریان نیست!

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]، اظهارات اخیر ربیعی مبنی بر دائمی بودن یارانه مجلس و هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومانی آن با وجود اینکه یارانه مجلس اساسا دائمی نیست و هزینه‌های آن هم کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، نشان داد اساسا دولتی‌ها اطلاع دقیقی از جزئیات قانون یارانه تامین کالاهای اساسی مجلس شورای اسلامی ندارند و صرفا به دلیل مسائل سیاسی با آن مخالفت می‌کنند.

لازم به ذکر است این رفتار در حالی توسط دولتی‌ها رخ می‌دهد که دیروز رهبر حکیم انقلاب در جلسه شورای ‌عالی هماهنگی سران قوا بر حمایت از قشرهای ضعیف تاکید کرده بودند.

به نقل از «وطن امروز»، با آنکه مردم در بدترین شرایط معیشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارند و هر روز شاهد رکوردشکنی قیمت یکی از کالاهای پرمصرف مردم هستیم، دولت دست از لجبازی با مجلس در رابطه با یارانه تامین کالاهای اساسی برنمی‌دارد.
روزهای ابتدایی آبان‌ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر از طرحی دادند که در آن دولت موظف به پرداخت یارانه‌ای جدید به ۶۰ میلیون ایرانی (‌افرادی که پس از افزایش قیمت بنزین یارانه معیشتی دریافت کردند)‌ شد. چند روزی از مطرح شدن کلیت این طرح نگذشته بود که ناگهان صدای اعتراض دولتی‌ها نسبت به چنین طرحی بلند شد.
آنها معتقد بودند در شرایط کسری بودجه، ایجاد هزینه‌های جدید، دولت را مجبور به خلق پول می‌کند که نتیجه آن افزایش نقدینگی است و در نهایت چنین طرحی تورم‌زا خواهد بود. البته برخی اقتصاددانان وابسته به دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای نزدیک به آنها هم با این بهانه به ظاهر اقتصادی به جنگ یارانه مجلس آمدند.
پس از چند هفته لجبازی دولتی‌ها با بحث یارانه طراحی شده توسط مجلس، بالاخره این یارانه جدید به تایید شورای نگهبان رسید و دولت ملزم به پرداخت آن شد. جالب اینجاست در همین ایام دولتی‌ها یارانه جدیدی برای ۳۰ میلیون نفر در نظر گرفته‌اند؛ یارانه‌ای که قریب به ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

* تو باغ نیستی!
اما به نظر می‌رسد داستان لجبازی‌های دولت با یارانه مجلس هنوز به پایان نرسیده دیروز علی ربیعی در این باره اظهاراتی را مطرح کرد که نشان داد کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره قانون یارانه تامین کالاهای اساسی ندارد.
وی گفت: مصوبه ستاد ملی کرونا معطوف به افرادی است که حقوق‌بگیر نیستند و درآمد ثابت ندارند و از طرفی این یک یارانه جدید نیست، بلکه کمکی برای جبران کاهش درآمد مشاغل ناشی از تعطیلات است. این مصوبه برای ۴ ماه و پیش‌بینی بار مالی آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.
سخنگوی دولت با طرح نکاتی درباره طرح مجلس گفت: هر طرحی که به تصویب برسد قابل احترام است اما درباره طرح مجلس نکات زیر قابل بیان است: ۱- بنا بر نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه فقط برای سال ۹۹ یعنی همین امسال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بارمالی دارد. ۲- محل تامین بودجه این طرح، فروش اموال دولت در بورس دیده شده است. ۳- آنچه نظر مجلس محترم است یک یارانه دائمی است. امسال از فروش اموال دولتی منابع آن تامین می‌شود، بودجه سال بعد و سال‌های بعد از کدام محل تامین می‌شود؟ تعادل چند بودجه را به هم خواهد زد؟ هزینه این طرح را مردم در کجا باید پرداخت کنند؟ ۴- یارانه باید هر ماه سر موعد مقرر پرداخت شود ولی در این طرح نحوه تامین آن به اما و اگرهای زیادی وابسته است. حال اگر منابع تامین نشد و این یارانه پرداخت نشد، چه کسی پاسخگو است؟ ۵- بر اساس مصوبه مجلس، سهام‌های مشخص‌شده برای تامین بودجه این طرح باید در بورس به فروش برسد و اساسا بورس ظرفیت نقد کردن این رقم در ۳ ماه را ندارد؟ آیا کارشناسان بورس این را تایید می‌کنند؟ از طرفی بورس در شرایط خاص قرار دارد؛ عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه‌ای که در این مصوبه منظور شده به پایداری بورس آسیب می‌رساند و امکان تحقق هم ندارد.
وی ادامه داد: دولت به وزارت اقتصاد مجوز عرضه دارا سوم را داده است ولی به تعبیر وزیر محترم اقتصاد، به لحاظ رعایت شرایط بازار و برای حمایت از ذی‌نفعان بورس موفق به عرضه نشده است. با احتیاط باید نسبت به بورس رفتار شود. این اشکالات باید برطرف شود. هر قانونی باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد. تاکید می‌کنم مصوبه ستاد ملی کرونا هیچ شباهتی یا الگوگیری با طرح مجلس ندارد. معتقدیم با همکاری بین قوا و دیدن همه جوانب، قادر خواهیم بهترین دستاوردها را برای مردم داشته باشیم.
اظهارات ربیعی نشان می‌دهد وی حتی زحمت مطالعه قانون یارانه تامین کالاهای اساسی را هم به خود نداده است.
اعتبار این یارانه تامین کالاهای اساسی ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ربیعی به اشتباه آن را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. از سوی دیگر اساسا این یارانه برای ۶ ماه دوم سال جاری طراحی شده و دلیل آن هم فراگیری ویروس کروناست که باز هم ربیعی به اشتباه آن را دائمی می‌خواند. ربیعی در جای دیگر بدون اینکه اشاره کند هزینه یارانه نقدی از چه محلی تامین می‌شود، می‌گوید تزریق این رقم در بورس باعث ریزش بازار می‌شود. سخنگوی دولت فراموش کرده است دولت با فروش سهام عدالت و دیگر سهم‌های دولتی چه بلایی بر سر بازار سرمایه آورده است که چنین موضوعی را طرح می‌کند.
از سوی دیگر ربیعی هزینه یارانه دولت را ۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند که آن هم ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

ظاهرا سخنگوی دولت در جریان نیست!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
اظهارات سخنگوی دولت درباره طرح تأمین کالاهای اساسی صحت ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت مبنی بر بار مالی ۵۰ هزار میلیارد تومانی طرح تامین کالاهای اساسی مجلس به «وطن امروز» گفت: میزان هزینه مورد نیاز برای تامین منابع طرح تامین کالاهای اساسی مجلس، ۳۰ هزار میلیارد تومان است و سخنان سخنگوی دولت حقیقت ندارد. دولت درخواستی را برای افزایش حقوق بازنشستگان به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است اما مجلس آن را منوط به پرداخت منابع مورد نیاز برای تامین منابع کالاهای اساسی کرده است، زیرا با شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، در اولویت مجلس قرار دارد.
مجتبی رضا‌خواه ضمن تکذیب سخنان ربیعی درباره هدف مجلس برای پرداخت یارانه دائمی گفت: طرح تامین کالاهای اساسی صرفا برای ۶ ماه دوم امسال است و برای سال آینده با توجه به شرایط همان سال تصمیم‌گیری خواهد شد. وی ادامه داد: بنده بسیار برای دولت متاسفم که برای پرداخت یارانه به ثروتمندان هیچ مشکلی ندارد اما به مردم و قشر مستضعف که می‌رسد، بهانه‌تراشی می‌کند و نگران بودجه می‌شود. این روش دولت بر خلاف عقل، عدالت و امنیت کشور است. متاسفانه در عمل هم یارانه‌ها را طوری تنظیم کرده است که ثروتمندان منفعت بیشتری نسبت به اقشار نیازمند از آن می‌برند. نماینده مردم تهران در مجلس اظهارات سخنگوی دولت درباره عدم امکان فروش اموال دولتی در ۳ ماه آینده را ناصحیح دانست و گفت: موارد مشخصی از اموال دولت که برای فروش در بورس در طرح مجلس آمده است، مانند سهام پالایشی دولت، سهام بانکی و بیمه، خریداران مناسبی دارد و در صورتی که دولت اقدام به فروش این سهام کند، به دلیل افزایش سهام شناوری این شرکت‌ها، با افزایش عمق بورس، پایداری آن هم بیشتر می‌شود.
رضاخواه درباره سخنان ربیعی مبنی بر اینکه اگر دولت نتواند منابع این طرح را در موعد مقرر از فروش اموال خود در بورس تامین کند، از کجا باید مبلغ یارانه کالاهای اساسی را برای مردم واریز کند، گفت: بنده از دولت سوال می‌پرسم که منابع پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به یک‌سوم افراد جامعه و برای ۴ ماه را که رئیس‌جمهور وعده آن را داد، از کجا قرار است تامین کند؟ از همان محل هم یارانه کالاهای اساسی را برای مردم واریز کند و پس از فروش اموالش در بورس، آن را جایگزین کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این سخنان صرفا بهانه‌هایی برای اجرا نکردن طرح مجلس است و حرف‌های کارشناسی نیست. دولت همه چیز را هر روز گران می‌کند اما هیچ فکری به حال معیشت مردم نمی‌کند. وقتی هم که مجلس برای کمک به معیشت مردم، بویژه اقشار نیازمند ورود پیدا می‌کند، نگران بودجه می‌شود. این چه منطقی است که دولت نمی‌فهمد با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، مردم در تامین معیشت‌شان دچار مشکل شده‌اند و باید حتما حمایت شوند؟
وی در انتها تاکید کرد: امیدوارم دولت روش اشتباه خود را اصلاح کند، زیرا در صورتی که بخواهد از اجرای این طرح خودداری کند، عواقبی را در همین طرح برای استنکاف دولت از اجرای طرح در نظر گرفته‌ایم. همچنین از قوه ‌قضائیه هم می‌خواهیم در صورت عدم اجرای این طرح از سوی دولت، قاطعانه با آن برخورد کند.