- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

هاشمی طبا، فعال اصلاح طلب: اصلاح‌طلبان هیچ جوری نمی‌تواند نظر مردم را جلب کنند/ مانور روی مذاکره و ظریف هم کاربرد ندارد

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]،سید مصطفی هاشمی طبا، فعال اصلاح طلب اصلاح طلبان را فاقد توانایی برای جلب نظر مردم معرفی کرده و همچنین تاکید کرده است «مانور دادن بر مذاکره و معرفی چهره‌هایی مثل ظریف هم کاربرد ندارد». چند روز پیش هم مهدی آیتی، دیگر عضو شناخته شدن جریان اصلاحات با بیان اینکه جریان اصلاحات پایگاه مردمی خود را از دست داده، گفته بود: «شکست اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری قطعی است».

این فهم اصلاح طلبان از ناامیدی جامعه در روی آوردن مجدد به جریان اصلاحات باعث شده است که برخی سران این جریان در تلاش باشند تا این موضوع را با شرط گذاری برای حضور در انتخابات و یا معرفی چهره هایی که قطعا ردصلاحیت می شوند بپوشانند.

بخش هایی از اظهارات هاشمی طبا را در ادامه خواهید خواند:

*فکر نمی‌کنم هیچ جریانی به صورت صریح مذاکره مستقیم با امریکا را مطرح کند، چون هر دو در قالب برجام بحث می‌کنند. درباره انجام مذاکرات برجامی، اما هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مدعی هستند.

*تکلیف انتخابات نیز روشن است، اگر همه شرکت کنند کاندیدای اصلاح‌طلبان پیروز می‌شود، اما اگر مثل انتخابات مجلسی یازدهم مشارکت کم باشد، اصولگر‌ها پیروز می‌شوند.

*هیچ تاثیری ندارد که چه کسی مذاکره می‌کند. اصولگرا‌ها فعلا از شرط و شروط حرف می‌زنند، اما کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند متوجه نیستند که مذاکره یعنی چه. مذاکره یک بده بستان است. یعنی همین که وارد شده باید آمادگی بده بستان داشته باشی.

*بنابراین الان می‌گویند که این شرط را داریم و چنان می‌کنیم و …، اما وقتی وارد فضای مذاکره شوند، وضعیت فرق می‌کند و هر کسی که مسئول مذاکره باشد دنبال آن است به نتیجه برسد. الان همه به آمریکایی‌ها فحش می‌دهند، اما وقتی رو‌به‌روی چهارتا نماینده آمریکا بنشینند حرف‌های دیگری می‌زنند، چون می‌دانند که حرف‌های فعلی خریدار ندارد و آنان را به نتیجه نمی‌رساند. این طور نیست که طرف مقابل چوب خشک باشد و هرچه ما گفتیم عمل کنند. مذاکره یک بده بستان است و باید به تفاهم رسید.

*اصولگرا‌ها یک سری حرف‌ها می‌زنند و یک سری طرفدار هم دارند. الان هم، چون مشکلاتی وجود دارد و آن‌ها از موضع انتقاد وارد می‌شوند، دست بالا را دارند و گروه طرفداران آنان به هرحال در انتخابات مشارکت می‌کنند. یعنی اگر هیچ حرفی هم نزنند و برنامه‌ای هم نداشته باشند با همین انتقادات از وضع موجود طرفداران خود را پای صندوق خواهند آورد. اصلاح‌طلبان، اما هیچ جوری نمی‌تواند نظر مردم را جلب کنند. مگر آنکه یک برنامه درست حسابی تهیه کرده و صادقانه با مردم در میان بگذارند و تبعات آن را هم بگویند. معرفی یک کاندیدای خاص و راهکار‌هایی مثل مانور دادن بر مذاکره و معرفی چهره‌هایی مثل ظریف هم کاربرد ندارد.