- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

هادی غفاری: به جای اصلاح قانون انتخابات باید قانون اساسی اصلاح شود!

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]،هادی غفاری، روحانی اصلاح طلب و صاحب نظریه «شاید مردم دل‌شان بخواهد به شمر و خولی رأی بدهند» این بار پیشنهاد داده است که به جای اصلاح قانون انتخابات باید قانون اساسی کشور اصلاح شود و این موضوع باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود. موضوع تغییر قانون اساسی یکی دیگر از پروژه های نخ نما شده اصلاح طلبان مثل ماجرای نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اصلاح طلبان هرجا که منافعشان ایجاب کند از عمل به قانون اساسی سخن به میان می آورند و هرگاه که اصول قانون اساسی مانع راهشان باشد بحث اصلاح قانون اساسی را به میان می کشند.

تخریب مجلس توسط اصلاح طلبان هم موضوع تازه ای نیست که جای تعجب داشته باشد. روند تخریب مجلس یازدهم از فردای مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس و شکست سنگین اصلاح طلبان آغاز شد؛ یعنی سه ماه قبل از شروع به کار نمایندگان.

بخش های مهم اظهارات هادی غفاری را در ادامه خواهید خواند:

*اگر مجلس به همین رویکرد خود ادامه بدهد خسران‌های زیادی به همراه خواهد آورد. وضعیت مجلس به شکلی است که تنها پوسته‌ای از آن باقی مانده و از محتوا و کارکرد خالی شده است. این اتفاق نیز برای نظام سیاسی خطرناک خواهد بود. به هر حال مردم از نمایندگان مجلس انتظار دارند به شکلی رفتار کنند که کشور به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کند. امروز کشور با چالش‌های اقتصادی عمیقی مواجه شده است. این در حالی است که اصولگرایان نه دارای راه‌حل اقتصادی هستند و نه راه‌حل سیاسی. بیشترین توجه این روزهای اصولگرایان این است که در قدرت حضور داشته باشند. هدف اصلی اصولگرایان این است که رقبا نباید در قدرت باشند؛ بلکه ما باید در قدرت حضور داشته باشیم.

*قانون اساسی‌ای که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد متعلق به سی و چند سال پیش است و امروز کاربرد خود را از دست داده است. به همین دلیل نیز باید قانونی نوشته شود که متناسب با دغدغه‌های نسل جدید باشد و نسل جدید بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

*نباید اصلاح قانون دوباره توسط کسانی صورت بگیرد که همان قوانین قبلی را وضع کرده‌اند. در چنین شرایطی شاکی دوباره شکایت را پیش شاکی برده است و مشکلی را حل نخواهد کرد. به همین دلیل توصیه بنده به کسانی که قصد اصلاح قانون انتخابات دارند این است که به جای اصلاح قانون انتخابات باید قانون اساسی را اصلاح کنند.

*اصلاح‌طلبان همواره به دنبال نفی خشونت هستند و معتقدند تغییرات در جامعه باید از راه‌های مدنی و دموکراتیک صورت بگیرد. باید تلاش کرد اصلاح قانون اساسی به عنوان یک مطالبه و خواسته ملی در سطح جامعه مطرح شود.

* اصلاح‌طلبان مدت‌هاست به دنبال اصلاح قانون اساسی هستند و معتقدند این اتفاق می‌تواند به مدیریت بهتر کشور کمک کند. اصلاح‌طلبان باید از طریق احزاب، تشکل‌ها و رسانه‌های مطالبه‌گر این رویکرد را به متولیان امور تحمیل کنند. البته این اتفاق باید در یک فضای مدنی و دموکراتیک و عاری از هر نوع خشونتی صورت بگیرد. در شرایط کنونی صحبت‌هایی درباره حضور اصلاح‌طلبان در قدرت یا بیرون از قدرت وجود دارد. با این وجود معتقدم اصلاح‌طلبان را در قدرت راه نمی‌دهند و به همین دلیل اگر قرار است اصلاحی در قانون اساسی صورت بگیرد باید با مطالبه‌گری مدنی باشد. اصلاح‌طلبان در گذشته در قدرت حضور داشته‌اند اما به نظر می‌رسد حضور اصلاح‌طلبان در قدرت در آینده سخت و دشوار باشد و با موانع جدی مواجه شود.