- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

منتجب‌نیا: حرکت اصلاح‌طلبان به سمت رهبری فرد با ماهیت اصلاحات تضاد دارد

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]، رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت با روزنامه آرمان ملی به گفت‌و‌گو پرداخته است که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است.

– در مواقع ضروری که خطری علیه منافع ملی وجود داشته باشد، ممکن است، هر کدام از دو جناح از مواضع خود کنار بروند. این در مواقع ضروری و اضطراری است. سال ۹۶ مصداق این ضررورت است و اصلاح‌طلبان احساس کردند که اگر ائتلاف نکرده و از روحانی حمایت نکنند، ممکن است، خطری کشور را تهدید کند.

– ضرورت محدود به مواقع خاص خود است و نباید قاعده مواقع ضروری را با سایر زمان‌ها یکی کنیم.

– فکر می‌کنم که در شرایط اضطرار نیستیم و امیدوارم اصلاح‌طلب‌ها به جای گزینه‌های نیابتی و ائتلاف با جناحی که تفکر آن را قبول ندارند، نامزد مورد قبول خود را معرفی کنند.

– از ابتدایی که شورای عالی سیاستگذاری تاسیس شد، به آن انتقاداتی را وارد می‌دانستم و آن را امری غیرقانونی اعلام کردم که موجب تضعیف احزاب و دموکراسی خواهد شد. از زمان تشکیل این شورا انتقاداتی را در این خصوص مطرح می‌کردم و می‌گفتم که این اقدام صحیح نیست و بزرگان اصلاح‌طلب، باید احزاب را تقویت کنند.

– الان اکثریت دوستان ما به این نتیجه رسیده‌اند که شورای عالی سیاستگذاری مقوله‌ای منطقی نبوده و جمعی بود که با انگیزه رفع اختلافات آن را به وجود آوردند. اگر به فرض فلسفه وجودی آن را بپذیریم، ضرورت آن مختص سال ۹۴ بوده و حالا نیز باید احزاب تقویت شوند.

– اگر اصلاح‌طلبان به سمت یک فرد یا چند نفر برای رهبری این جریان بروند، این موضوع با ماهیت اصلاح‌طلبی کاملا در تضاد است. این موضوع با دموکراسی نیز متضاد بوده و رفته رفته فرد را به جای حزب و فردمحوری به حزب محوری سوق می‌دهد.

– از سال ۹۲ این موضوع را به‌صورت‌های مختلف عنوان کرده‌ و گفته‌ام چند نفری از بزرگان اصلاح‌طلب ریش سفیدی، نظارت و رفع اختلاف و حمایت کنند اما کار را برعهده احزاب بگذارند و به جای احزاب تصمیم نگیرند.

– در شرایطی زمانی که یکی از بزرگان جریان اصلاحات پیامی به مردم می‌دادند، مردم پیام آنان را دریافت می‌کردند و مطابق آن رای می‌دادند. این موضوع به‌صورت شخصی انجام می‌شده و بعضا عده‌ای تصور می‌کردند که آن شخصیت عصاره اصلاح‌طلبی است. اکنون شرایط جامعه متفاوت شده است. الان اگر هم شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب بگویند که مردم ما تکرار می‌کنیم و شما نیز رای بدهید، مردم به این توجه می‌کنند که چه شخصیتی می‌تواند مشکلات آنان را حل کند.

– توصیه می‌کنم، به جای اینکه شخصیت‌های مطرح اصلاحات خود ورود کنند و به جای احزاب تصمیم بگیرند، موضوع را معکوس کنند. شخصیت‌ها کار را بر عهده احزاب بگذارند و از احزاب حمایت کنند تا به سمت نظام حزبی حرکت کنیم و روز به روز از فردمحوری فاصله بیشتری داشته باشیم.