- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تصویب شد

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز کلیات طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را با ۲۵۱ رأی موافق به تصویب رساندند.

گفتنی است، نمایندگان پس از تصویب کلیات این طرح، از جایگاه خود برخاستند و با مشت‌های گره کرده فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

عزیزی: حتی یک روز هم نباید به دشمنان مهلت دهیم

ابراهیم عزیزی در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: این طرح مدت طولانی است که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی و طرح بسیار خوبی است و باید تلاش کنیم آخرین پایگاه‌های نفوذ دشمن را ببندیم.

وی بیان کرد: برخی از مواد این طرح نیاز به تجدیدنظر دارد از جمله آنکه ماده ۶ نیازمند یک نگاه واقع‌بینانه و مبتنی بر رویکرد انقلابی است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هفت سال است که به دشمن فرصت دادیم، در این مدت شاهد تشدید تحریم‌ها و افزایش فشارهای اقتصادی بودیم و حتی نباید یک روز به دشمنان مهلت دهیم.

صباغیان: فرصت دو ماهه دادن به دشمن زیاد است

در ادامه جلسه محمدرضا صباغیان در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: ما در برجام به همه تعهدات خود عمل کردیم اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود و از یکسو، آمریکایی‌ها تحریم‌ها را تشدید می‌کردند و از سوی دیگر، اروپایی‌ها وعده وعیدهایی می‌دادند که تحقق نیافت.

وی با تأکید بر اینکه فرصت دو ماهه دادن به دشمن برای لغو تحریم‌ها بسیار زیاد است، افزود: ما نباید به آنان فرصت دهیم چرا که انرژی هسته‌ای حق ما است و باید از حق خود دفاع کنیم.

موسوی: باید به دشمن تودهنی محکمی بزنیم

در ادامه جلسه سید علی موسوی در مخالفت با کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: بنده موافق اصل طرح هستم اما معتقدم که این طرح باید به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع و موادی به آن اضافه شود تا طرح قاطعانه‌تر باشد.

وی تأکید کرد: ما باید به دشمن تودهنی محکمی بزنیم اما این طرح قابلیت این مسئله را ندارد و باید قوی‌تر باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمن نباید احساس کند که ما در موضع ضعف قرار داریم چرا که این مسئله دشمن را جَری‌تر می‌کند و ما باید در مقابل آنان بایستیم.

رحمانی: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مشکلات معیشتی را حل می‌کند

در ادامه جلسه رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در موافقت با کلیات طرح مذکور، اظهار داشت: ایران حسن نیت خود را نشان داد اما آمریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکردند و آمریکا از تعهدات خود خارج شد و ۱+۴ نیز ما را با حرف معطل کردند.

وی بیان کرد: این طرح برای تحقق منافع ملی، رفع تحریم‌ها و حل مشکلات معیشتی مردم است و طرف مقابل نه تنها تحریم‌های ما را لغو نکرد، بلکه تحریم‌ها شدیدتر شد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما برای فعالیت‌های خود در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی نیاز به فعالیت‌های هسته‌ای داریم و امیدی به طرف مقابل نیست و اگر آنان به تعهدات خود عمل کردند، ما هم می‌توانیم به اندازه تعهدات آنان به تعهدات خویش عمل کنیم.

رحمانی اظهار داشت: اروپایی‌ها طرح‌های مختلفی چون «اینستکس» و «اس‌پی‌وی» را عملیاتی نکردند و این طرح از ورود جاسوسان به اماکن هسته‌ای ما جلوگیری می‌کند.

مرادیان: اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را نمی‌دید

در ادامه جلسه کیوان مرادیان در موافقت با کلیات این طرح، اظهار داشت: کشور هشت سال معطل برجام و پروتکل الحاقی بود. این در حالی است که قرار است با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی بیان کرد: قرار بود در برجام امنیت دانشمندان ما تأمین شود اما این اتفاق هم رخ نداد و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی کاهش که نیافت، بیشتر هم شد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را هم نمی‌دید و مسئولان ما نباید در مقابل کشورهای دیگر دچار غرب زدگی و وادادگی شوند.

سبزی: مسئولان نباید از مذاکره صحبت کنند

همچنین در ادامه جلسه، محمد سبزی در موافقت با این طرح، گفت: ما باید نشان دهیم که مجلس در رأس امور است و این طرح مطابق با قانون و شرع است.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی از مسئولان از مذاکره صحبت می‌کنند در حالی که باید از تجربه گذشته درس بگیرند و به این مسئله توجه داشته باشند که طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است.

مجلس با فرصت یک ماهه برای توقف اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرد

گفتنی است، نمانیدگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پیشنهاداتی را درباره ماده ۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مورد زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی مطرح کردند.

علیرضا زاکانی پیشنهادی درباره زمان توقف پروتکل الحاقی مطرح کرد و گفت ما به تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پایبند هستیم اما فرصت دوماهه را یک فرصت اضافی می دانیم و بهتر است زمان توقف پروتکل الحاقی از دو ماه به یک ماه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر آن است که کلیه نظارت های فراتر از پادمان، از جمله پروتکل الحاقی باید یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس متوقف شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس اظهارداشت: فرصت یک ماهه برای توقف پروتکل الحاقی این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم در رفع تحریم ها و مشکلات بانکی و نفتی راستی آزمایی کنیم و در واقع در این مقطع می توان طرف مقابل را راستی آزمایی کرد.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد زاکانی مبنی بر تعیین زمان توقف پروتکل الحاقی از دو ماه به یک ماه موافقت کردند.

در ماده ۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آمده بود؛ دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.