- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

تسهیلات بانکی جذابیتی برای تولیدکنندگان ندارد

به گزارش پایگاه خبر [1]ی تحلیلی احرارگیل [1]،آرش فرزام‌صفت امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهش تولید هدف کوتاه مدتی نیست و قطعاً در طول یک سال می‌توان با برنامه‌های کوتاه‌مدت به بخشی از این هدف رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان گیلان خاطرنشان کرد: در این راستا ۳ راهبرد را در سال جهش تولید در استان گیلان به‌عنوان راهبردهای کوتاه‌مدت تعریف کردیم.

فرزام‌صفت ابراز داشت: برای افزایش تولید یا باید کارخانه‌های جدید در استان احداث کنیم که این امر در یک سال محقق نمی‌شود و یا باید واحدها و پروژه‌های ناتمام قبلی را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان افزود: در این راستا سال گذشته پروژه‌های اقتصادی نیمه تمام در استان شناسایی و برای راه‌اندازی این واحدها هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی گفت: راهبرد دوم افزایش شیفت واحدهای در حال کار است که در این زمینه ۹۲ پروژه مشخص و هزار و ۱۰۰ میلیارد تسهیلات برای آن‌ها تعریف شده و با سازمان برنامه بودجه کشور نیز تفاهم کردیم که ۳ درصد یارانه سود را به این تسهیلات اختصاص دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان گیلان با بیان اینکه راهبرد سوم احیای واحدهای راکد و واحدهای در تملک بانک‌ها است تصریح کرد: در جهش تولید ۲ عامل برونی محدود کننده نیز دخیل هستند.

وی افزود: یک عامل بیماری کرونا بوده که کل اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و بحث دوم افزایش نرخ ارز است برای افزایش تولید و احقاق مفهوم جهش نیازمند تزریق منابع مالی هستیم.

فرزام‌صفت خاطرنشان کرد: این منابع از طریق سرمایه‌گذاران داخلی، مشارکت بانک‌ها و یا سرمایه‌گذاری خارجی تأمین می‌شود کما اینکه در این ۳ عامل نیز محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

وی افزود: اگر کارخانه‌ای افزایش تولید داشته باشد باید سرمایه در گردش آن نیز افزایش یابد از طرفی تسهیلات بانکی هم جذابیتی نداشته و شرایط مطلوبی ندارد و همچنین در همه کسب و کارها قوانین مزاحم نیز تأثیرگذار بوده و تولید را محدود می کند.

فرزام‌صفت عنوان داشت: در حوزه حذف قوانین دست و پاگیر اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ این قوانین جز خلل برای تولید حاصل دیگری ندارند و اکنون حذف این قوانین مزاحم در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در وزارت اقتصاد نیز کارگروهی برای این امر تشکیل شده تصریح کرد: ما نیز نظیر این کارگروه‌ را در استان گیلان داریم که برای حذف قوانین دست و پاگیر کار در استان اقدام می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز از کارگروه‌هایی است که هم از مجلس و هم از حوزه قضا افرادی در آن عضویت داشته و به بررسی این موضوع می‌پردازند.

وی گفت: در اکثر مواقع واحدهای تولیدی از عملکرد بانک‌ها گله‌مندی دارند که در این راستا تصمیمی گرفته شد که بانک‌های گیلان مکلف شدند ۷۰ درصد منابع خود را در استان مصرف کرده و ۷۰ درصد به تسهیلات گیرندگان استانی تسهیلات دهند.

فرزام‌صفت افزود: تعداد معدودی از بانک‌های خصوصی در استان به مباحث تولید توجه ندارند که آن‌ها را ملزم کردیم که اگر خودشان را به معیار در نظر گرفته شده نرسانند با آن‌ها برخورد جدی انجام می‌شود.

وی گفت: در گیلان اکوسیستم استارت‌آپی به لحاظ تعداد اپلیکیشن‌های استارت‌آپی اکوسیستم مناسبی بوده و رتبه دوم را در تولید این نرم‌افزارها داریم اما همه این استارت‌آپ‌ها در حوزه فروش مشکلاتی را دارند.

فرزام‌صفت افزود: برای رفع این مشکلات صندوق پژوهش و فناوری امسال با حضور معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شد و کارخانه فناوری در استان آغاز به کار کرد و گیلان جزو استان‌های پیشرو در این حوزه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: همچنین فن بازار نیز یک حلقه گم شده در این عرصه بود که خوشبختانه ایجاد شد و ما در این حوزه مدام در حال رصد بازار هستیم.

وی عنوان داشت: قاچاق در استان گیلان معدود است زیرا مرزهای زمینی ما با کشورهای همسایه قابل کنترل بوده و مرزهای مستقر غیر گمرکی نداریم همچنین مرزهای دریایی نیز مشخص بوده و احتمال قاچاق از آن‌جا بسیار کم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: یکی از دلایل کاهش قاچاق افزایش نرخ ارز [2] بود و دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قطعاً مباحث مربوط به قاچاق را پیگیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استان گیلان در حوزه صادرات در سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار صادرات داشت و با وجود اینکه به دلیل بیماری کرونا خیلی از مرزها بسته بود اما مرز آستارا همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

فرزام‌صفت افزود: این اقدام مثبتی بود که بخش اعظمی از آن توسط بخش خصوصی، تجار و بازرگانان انجام شد و ما نیز بستر این امر را فراهم کردیم که در فضایی امن صادرات در استان گیلان روند خود را طی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه منابع تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی منابع محدودی هستند گفت: یکی از نقاطی که می‌شود بر روی آن برنامه‌ریزی کرد استفاده از سرمایه‌های خرد مردم است.

وی افزود: این پول‌ها اگر به بازار سرمایه کشور وارد شود فقط باعث ایجاد تورم می‌شود که برای این موضوع ۲ راهکار در نظر گرفته شده که یکی تشکیل تعاونی توسعه عمران برای تجمیع سرمایه‌های خرد مردم در شهرستان است.

فرزام‌صفت تصریح کرد: امروز در سطح استان ۱۱ شهرستان دارای این تعاونی‌ها هستند؛ موضوع دیگر تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت گیلان بوده که امروز بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰ نفر عضو این تعاونی هستند.

وی گفت: سرمایه این شرکت ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و در آینده، مجمع عمومی این شرکت به شکل مجازی برگزار می‌شود تا این سرمایه مردم به‌عنوان سهام کارخانه‌های بزرگ پشتیبان تولید، کارخانجات و اشتغال گیلان باشد.

فرزام‌صفت افزود: اصلی‌ترین راهکار ما تشکیل شرکت سهام عدالت استان بوده و کارگروه رفع موانع تولید در استان تشکیل شده و تقریباً همه واحدهای تولیدی در این کارگروه مشکلات خود را مطرح کرده‌اند.

وی گفت: امسال مرکز شبانه‌روزی خدمات‌دهی به واحدهای تولید را در سازمان صنعت راه‌اندازی کردیم؛ تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی بیش‌از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که البته حق واحدهای تولیدی گیلان بسیار فراتر از این ارقام است.