- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

شورای «وحدت» به دنبال ریاست جمهوری لاریجانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،نوع مواجهه تاکتیکی و تشکیلاتی دو جناح سیاسی کشور در قبال انتخابات ریاست‌‌جمهوری به مرور دارد روشن‌‌تر و مشخص‌‌تر می‌شود. اصول‌گرایان نیز از مدت‌ها پیش آستین‌ها را برای انتخابات بالا زده‌اند. محور اصلی گفت‌وگوها و رایزنی‌‌‌های انتخاباتی در جناح اصول‌گرایان، به عهده شورای ائتلاف است؛ اما درعکس سروری این بین، برخی چهره‌ها در قالب شورای وحدت، مشغول زدن ساز ناکوک هستند و برخلاف نام خود، کثرت را بازتولید می‌کنند.

مدتی است که مباحثه درباره اینکه اصول‌گرایان با چه سازوکاری باید وارد عرصه انتخابات ریاست‌‌جمهوری بشوند، به موضوع اصلی درون‌جناحی نیروهای انقلابی تبدیل شده است. با وجود سابقه خوب فعالیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم که به پیروزی این جناح منجر شد، اکنون برخی چهره‌ها از جمله مصطفی پورمحمدی، سیدرضا تقوی و محمدحسن ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر و عبدالحسین روح‌الامینی در قالب جامعه روحانیت مبارز، تشکیلات مجزایی تحت عنوان «شورای وحدت» را تشکیل داده‌اند و خواستار آن هستند تا اصول‌گرایان این‌بار، شورای وحدت را مدنظر کارهای تبلیغاتی و انتخاباتی خود قرار بدهند؛ درخواستی که گلایه اعضای شورای ائتلاف را در پی داشته است.

انتقاد صریح حدادعادل از شورای وحدت
غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد صریح نسبت به حرکت انتخاباتی مستقل جامعه روحانیت مبارز، گفت: مشکل امروز ما این است که جامعه روحانیت مبارز به طور مستقل راه افتاده و می‌گوید من هم می‌خواهم انتخابات را میزبانی کنم و محور وحدت شوم. حرف بنده به آن‌ها این است که وقتی تجربه شورای ائتلاف وجود دارد چرا آن را نادیده می‌گیرید؟ از طرف دیگر دوستان پایداری هم داستان خود را دارند؛ البته ما هنوز خط مذاکره‌ای با آن‌ها باز نکرده‌ایم و مذاکرات را برای مراحل بعدتر گذاشته‌ایم. حداد عادل پیشتر نیز انتقادات غیرمستقیمی را به جدایی‌طلبی شورای وحدت روا داشته بود. او چندی پیش در چهارمین مجمع عمومی جمعیت پیشرفت و عدالت تصریح کرد: ان‌شا‌الله در انتخابات ریاست‌‌جمهوری به وظیفه‌مان عمل کنیم؛ یعنی ذوق‌زده نشویم و کارهای بچگانه از ما سر نزند که یک فرصتی را مبدل به تهدید کنیم و معلوم نباشد چهار یا هشت سال دیگر چه اتفاقی بیفتد. با توجه به اینکه افراد تشکیل دهنده شورای وحدت، از کمترین میزان پایگاه نخبگانی و اجتماعی برخوردار هستند و به دست گرفتن روند همگرایی توسط ایشان، نیروهای انقلاب را به ناکجاآباد خواهد کشانید، پس دعوت حداد عادل از شورای وحدت برای قرارگرفتن ذیل شورای ائتلاف، دو امتیاز و مزیت دارد؛ اولا باعث می شود تا شورای وحدت در روند انتخابات جایگاه مناسبی یافته و از حاشیه به متن بیاید و ثانیا اینکه همگرایی نیروهای انقلاب را در نگاه طرفداران اجتماعی ایشان، پر رنگ تر و یک رنگ تر جلوه خواهد داد.

شورای وحدت به دنبال علی لاریجانی
آنطور که از فضا و از مناسبات برمی‌آید، شورای وحدت که جامعه روحانیت مبارز موتور محرکه اصلی آن است، تمایل مقاومت‌ناپذیری به نامزدی علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس در انتخابات پیش رو دارد و در صدد است تا سایر بخش‌‌‌های اصول‌گرایی را نیز با نظر و رای خود همراه و همگام کند. چندی پیش علیرضا زاکانی، عضو شورای ائتلاف و رییس مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با اشاره به هدف اصلی جریان سیاسی برآمده از دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز به ریاست مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه، تصریح کرد: این جریان، جریان ثانوی است که فعال شده است. سلیقه این جریان ثانوی آنطور که از فحوای کلام برخی از این‌ها برمی‌آید، امثال آقای علی لاریجانی است.

تصریح شورای ائتلاف روی جذب حداکثری مردم
با وجود این بحث‌ها، شورای ائتلاف اقدامات اساسی خود برای جذب حداکثری مردم را به رایزنی‌‌‌های انتخاباتی با شورای وحدت منوط و متوقف نکرده است. مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با اشاره به آخرین اقدامات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: در تمام استان ها شورای ائتلاف را نه به این دلیل که یک نفر یا گروه ۶نفره یا غیره را معرفی کرده باشد بلکه چون شورای ائتلاف از دوره‌‌‌های قبل به ویژه انتخابات مجلس حضور داشته، می‌‌شناختند، در حال حاضر هم آن را تکمیل ‌کردند، در واقع شورای ائتلاف از انتخابات مجلس درس‌هایی را آموخته و تکمیل شده است. مجامع شهرستان‌ها در بیش از نیمی از استان‌ها نام‌نویسی ‌کردند. وی افزود: وقتی نام‌نویسی در تمام استان‌ها غیر از تهران که آغاز نشده است، به پایان رسید، بلافاصله مجامع منتخب شکل می‌‌گیرد و آنها شوراهای ائتلاف جدید را انتخاب می‌‌کنند و در شهرستان ها شکل می‌‌دهند؛ پس از آن شورای ائتلاف استان‌ها را شکل می‌‌دهند و آنها هم شورای مرکزی یا کنگره مرکزی را شکل می‌‌دهند. چمران اضافه کرد: ما در حال حاضر بر شهرستان‌ها تاکید داریم، چون این‌بار انتخابات شوراست؛ در شهرستان‌ها هم مجامع شکل گرفته و شوراهای ائتلاف شکل می‌‌گیرد تا کارشان را بتوانند به موقع انجام بدهند، به‌شدت هم روی گروه‌ها و اقشار مختلف متمرکز شده‌اند که تاکنون اقدامات ابتکاری خوبی هم شکل گرفته است. چمران در همین باره با اشاره به تشکیل گروه‌‌‌های ۱۵ نفره توسط مجامع استانی گفت: ما به مجامع گفته‌ایم گروه‌‌‌های ۱۵ نفره تشکیل شوند و حضور یابند این گروه‌‌‌های ۱۵ نفره هم می‌‌توانند از اقشار مختلف و هم خانواده باشند؛ این موضوع سبب می‌‌شود که جذب بیشتری را برای انتخابات انجام دهند. یکی از این راه‌ها هم این است که این ۱۵ نفر از بین خودشان، سه نفر را انتخاب می‌‌کنند که یکی از آنها حتما باید جوان، یکی هم خانم و یکی هم هر کسی که نهایتا انتخاب شد. این ترکیب سه‌نفره مجموعا مجمع منتخب را شکل می‌‌دهند که حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود و آنها هم می‌توانند شورای ائتلاف را از بین خودشان به صورت تخصصی انتخاب کنند. با وجود گلایه‌‌‌های حدادعادل از ساز ناکوک شورای وحدت و دعوت او برای حضور اعضای شورای وحدت ذیل شورای امتحان‌پس‌داده ائتلاف نیروهای انقلاب، پرویز سروری، دیگر عضو شورای ائتلاف اما در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» معتقد است که وضعیت اردوگاهی اصول‌گرایان طبیعی است. در ادامه این گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.

سروری: نه گفت‌وگو را متوقف کرده‌ایم و نه در گفت‌وگو متوقف مانده‌ایم
پرویز سروری، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به گفت‌وگوها میان شورای ائتلاف و شورای وحدت برای حرکت هماهنگ انتخاباتی، تصریح کرد: وضعیت حاکم طبیعی است چون رسیدن به وحدت، فراز و فرودی دارد و باید صحبت‌ها و گپ و گفت‌ها صورت بگیرد. وی افزود: الان نمایندگان شورای ائتلاف با نمایندگان شورای وحدت جلسات مستمری را دارند و به نظر من هم زمینه ‌هایی از تفاهم دیده می‌شود و باید جلوتر برویم تا به نتیجه نهایی برسیم.

سروری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اضافه کرد: آقای حدادعادل به دنبال فراهم‌شدن زمینه‌‌‌های وحدت هستند و از هر حرکتی که موجب به هم زدن این روند شود، جلوگیری می‌کنند و بسیار امیدوار هستند که مذاکرات فی‌مابین دو شورا به نتیجه برسد و وحدت حداکثری حاصل شود. سروری با اشاره به جزئیات مباحث میان شورای وحدت و شورای ائتلاف، گفت: ما مثل گذشته فرایند وحدت را تعقیب نمی کنیم. ما فرایند وحدت را یک موضوع می‌دانیم و کارهای عملیاتی و گفتمانی و رسانه‌‌ای و شبکه‌‌‌سازی را یک موضوع جداگانه دیگر. وی با بیان اینکه ما نه گفت‌وگو را متوقف کرده‌ایم و نه در گفت‌وگو متوقف مانده‌ایم، اظهار کرد: سیر گفت‌وگوها برای رسیدن به وحدت ادامه دارد اما این به معنی کند‌کردن و ضعیف‌شدن کارهای دیگر نیست. این عضو شورای ائتلاف گفت: ما سازوکارهای مدنظر در شورای ائتلاف را با قدرت و قاطعیت و سرعت تعقیب می‌کنیم و تاکنون ۸۵ هزار نفر در مجامع استانی ما ثبت‌نام کرده‌اند که این نشان می‌دهد شورای ائتلاف دارد رو به جلو حرکت می‌کند.

سروری تاکید کرد: ما به ظرفیت‌‌‌سازی‌‌‌های خود ادامه می‌دهیم و هر وقت وحدت حاصل شد، آن ظرفیت به وحدت اضافه می‌شود.

اما پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز روز گذشته در نشست جامعه اسلامی دانشجویان جمع‌بندی جامعه روحانیت روی علی لاریجانی را کتمان کرد و درباره نوع نگاه شورای وحدت اصولگرایان به انتخابات هم افزود: در این شورا روی هیچ فردی بحثی نشده است، تلقی ما این است اگر آقای رئیسی کاندیدا شود میل و نظر شورای وحدت به سمت ایشان است، ولی دیگر روی هیچ فردی بحثی نشده است.پورمحمدی گفت: ما به دوستان ولایی خود گفته ایم که دور هم جمع شوید و با هم مشورت کنید. به هر نتیجه ای که رسیدید، جامعه روحانیت مبارز از شما حمایت می کند. ما گفته ایم که به هیچ عنوان نامزد انتخاباتی پیشنهاد نمی دهیم اما از نامزد شما حمایت می کنیم. از ما پرسیده شد که چرا چک سفید امضا می دهیم. ما گفتیم که ارزش خرد‌جمعی، تحمل یکدیگر و مشارکت بیشتر از اینها است.

وی افزود: نه گزینه ای داریم و نه گزینه ای پیشنهاد خواهیم داد اما هر کدام از جریان های سیاسی ما را به جلسات دعوت کند حضور می یابیم. دوستانی هم که در شورای وحدت حضور دارند می توانند شهادت دهند که به هیچ وجه نمی خواهیم گرایش یا گزینه خاصی را تحمیل کنیم.