- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

واشنگتن: از فاصله گرفتن ایران از تعهدات هسته‌ای نگران هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه بار دیگر گفت اگر ایران به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، آمریکا نیز آماده است تا اقدام مشابه را انجام دهد.

وی که طی یک کنفرانس خبری در مقر وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن صحبت می‌کرد، افزود: «اگر ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد،‌ آمریکا آماده انجام اقدام مشابه بوده و سپس از برجام به عنوان اساسی برای توافقی طولانی‌تر و قدرتمند استفاده خواهد کرد تا دیگر نگرانی‌ها از جمله برنامه موشکی ایران را پوشش دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در واکنش به تصمیم ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که از بامداد سه‌شنبه آغاز خواهد شد، گفت: «البته ما از اقدام ایران در فاصله گرفتن بیشتر از پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود نگران هستیم».

وی با رد این موضوع که آمریکا در حال امتیاز دهی به ایران است، گفت: «ما شفاف بوده‌ایم ،‌ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تفاهمی که روز گذشته میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران درباره ادامه فعالیت‌های آژانس در ایران حاصل شد گفت که واشنگتن به طور کامل از اقدامات آژانس در این باره حمایت می‌کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و‌ نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه اعلام کرد در راستای اجرای مصوبه مجلس در خصوص توقف نظارت های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی همه دسترسی های تکمیلی آژانس از نیمه شب امشب متوقف می شود.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.