- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

زیرساخت‌های گیلان برای حضور در بازار اوراسیا مناسب نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،هادی تیزهوش‌تابان در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده گیلان ضمن گرامیداشت روز ملی صادرات اظهار داشت: تراز مثبت صادراتی موجب افزایش ثروت، اشتغال و باعث آرامش و ثبات اقتصادی کشور خواهد بود و در دهه اخیر شاهد تلاش‌های فراوان و رشد خوبی در حوزه تجارت بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز سازمان‌ها تلاش‌های خوبی داشتند اما هنوز امکانات و زیرساخت‌ها کامل نیست و صف‌ طولانی کامیون‌ها در مرز آستارا همچنان مشاهده می‌شود.

تیزهوش‌تابان با بیان اینکه در چنین شرایطی می‌‌توان کمک شایانی به صادرکنندگان واقعی کرد افزود: مرز زمینی و ریلی آستارا یکی از ظرفیت‌های استان گیلان به‌شمار می‌رود و نشان می‌دهد این استان از امکانات خوبی نیز برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به برخی آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها که از سوی دولت صادر می‌شود گفت: اگر این‌ بخشنامه‌ها کاهش یابد، فعالان اقتصادی می‌توانند قراردادهای بلندمدت خود را اجرایی کنند لذا امیدواریم که از طریق تعامل با همه بخش‌های اقتصادی کشور بتوانیم به اهداف تعیین شده در اوراسیا دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به سهم بخش کشاورزی در صادرات گیلان اظهار داشت: امروز تولید محصولات صادرت‌محور و برنامه‌ریزی برای تولیدات متناسب با سلایق مصرف‌کنندگان جزو اولویت‌ها است.

مسعود الماسی با بیان اینکه محصولات بخش کشاورزی بیش از ۵۵ تا ۶۰ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۳۱۸ میلیون دلار محصول کشاورزی از مرزهای کشور صادر شد.

وی با اشاره به‌ اهمیت توسعه گلخانه‌ها در کشور خاطرنشان کرد: گلخانه‌ها توانایی تولید چندبرابری نسبت به محیط‌های کشت باز دارند و برای بازار مصرف آن نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود لذا تأمین بازاهای خارجی یکی از راهکارهای اساسی در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حجم صادرات استان بیشتر از ظرفیت‌هایمان در حوزه بنادر، راه‌های مواصلاتی و مرزی است گفت: مرزهای استان در فاصله زمانی کوتاه نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از صادرات محصول‌ باشند و می‌بایست ظرفیت‌های جدید ریلی و دریایی راه‌اندازی شوند.