- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

شالیزارهای گیلان در آستانه خزانه گیری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،علی موسوی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون شخم اول در ۶۵ درصد از شالیزارها انجام شده است، گفت: شالیزازهای استان در آستانه خزانه‌گیری برنج هستند و رسما از ۱۷ فروردین ماه خزانه‌گیری در مزارع برنج استان آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال پنج درصد نسبت به سال گذشته انجام شخم اول در شالیزارها کمتر است و دلیل این امر کاهش نزولات جوی نسبت به سال گذشته بوده است، افزود: رودسر، فومنات و صومعه‌سرا بیش از دیگر شهرستان‌ها شخم اول را انجام داده‌اند.

موسوی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود، بذوری را که تهیه کرده‌اند، حتما ضدعفونی کنند و نسبت به پاکسازی انهار سنتی که منجر به جلوگیری از هدررفت آب کشاورزی می‌شود نیز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان کودهای پایه از جمله فسفات و بخشی از پتاسه را در مزاع بپاشند که فواید زیادی برای محصول شان خواهد داشت.

معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی که خواهیم داشت، امیدواریم نسبت به سال گذشته شاهد افزایش کمی و کیفی برنج سفید استان باشیم.

موسوی ادامه داد: برای تامین آب تولید برنج استان فعلا مشکلی وجود ندارد، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا زراعین سالی بدون مشکلی را پشت سر بگذرانند.

وی با بیان اینکه کشت مکانیزه موجب کاهش هزینه تولید می‌شود، گفت: سال گذشته در ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارها کشت به صورت مکانیزه انجام شد و پیش بینی می‌شود، امسال ۴ تا ۵ درصد از بیشتر از سال گذشته شاهد کشت مکانیزه باشیم.