- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

عده‏ اى از نمايندگان استان گيلان آمدند خواهان تعويض مسئول سپاه ، دادستان انقلاب و استاندار گيلان بودند!

Untitled-2 [1]

به گزارش خبرنگار فضای مجازی احرارگیل از پایگاه اطلاع رسانی رنگ ایمان؛ در روز 26 فروردین در تاریخ استان گیلان وقایع زیر به وقوع پیوست

1- توطئه چینی نمایندگان گیلان در مجلس علیه مسئولین انقلابی استان. عده ای از نمایندگان گیلان نزد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی رفتند و از او در خواست کردند تا مسئولینی مکتبی مانند شهید کریمی و شهید انصاری را از سمت خود عزل کنند. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در این چنین آمده: «عده‏ اى از نمايندگان استان گيلان- آقايان رمضانى، يوسفى، ناصرى، انصارى و فرض‏ پور- با وقت قبلى آمدند و مطالبى [بيان‏] داشتند كه مهمترين آنها تعديل شيوه برخورد با ضدانقلاب از قبيل مجاهدين خلق و … و عدم سخت‏گيرى نسبت به آنان، دادن امكانات بيشتر به وفاداران به جمهورى‏اسلامى ولى مخالفان دولت، مثل پيمانى‏ها و مخالفان در مجلس، ليبرال ها و نهضت ‏آزادى بود. خواهان تعويض مسئول سپاه[علی ربیعی]، دادستان انقلاب[شهید کریمی] و استاندار گيلان[شهید مهندس انصاری] بودند. به آنها گفتم ضدانقلاب سياستش اين است كه تشنج ايجاد كند و برخورد به وجود بياورد، در هر مرحله به آنها امتياز بدهيم، قدمى جلوتر میگذارند و برخورد به وجود می آورند. اقليت اگر میخواهد از همه امكانات اكثريت، در ادارات و مؤسسات و امكانات تبليغى برخوردار باشد، بايد ملزم شود كه از اين امكانات، عليه اكثريت حاكم استفاده نكند و روش اقليت فعلًا اين است كه در دستاوردهاى انقلاب، خودش را شريك و سهيم معرفى كند و كمبودها را به حساب اكثريت گذارد و خودش را در موضع منتقد و طلبكار معرفى كند و [اقليت‏] میخواهد از امكانات اكثريت براى همين منظور استفاده كند. قرار شد بحث، بيشتر شود و حد و مرزى براى حقوق معين گردد.» فتنه آفرینی نمایندگان مجلس علیه مسئولین مکتبی و متعهد یک امر حساب شده و جالب توجه است. (1360 ش) (كارنامه و خاطرات سال 1360 عبور از بحران، ص:68. )

2- ترور نافرجام حجت الاسلام احسانبخش در مسجد کاسه فروشان رشت. منافقین که اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی داده بودند در صدد بودند تا خودی نشان دهند. آنها در این روز امام جمعه رشت مرحوم احسانبخش را ترور کردند. او دچار مجروحیت شدیدی شد. (1361 ش) (یار صادق، ص71.)

3- برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور. در گیلان نیز این انتخابات برگزار شد و مردم گیلان به کاندیداهای خود رأی دادند. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: ابوطالب حجازی، محمد خزاعی و سیدداود مصطفوی، آستارا: اسماعیل آهنی، آستانه: زین العابدین قربانی، انزلی: محمدمهدی پورگل، تالش: سیدمجتبی عرفانی، رودبار: سیدابوالحسن مخزن موسوی، رودسر: محمد مهدی رهبری املشی، صومعه سرا: محمدتقی رنجبر، فومن: سیدعباس صفوی، لاهیجان: کامل خیرخواه، لنگرود: میرعلی نقی سیدخاوری. همچنین آیت الله ربانی املشی از تهران انتخاب گردید و به مجلس راه یافت. (1363 ش)

4- شهادت سردار رشید اسلام «نقی ورزلی» در عملیاتی غرب کشور در جاده کامیاران به سنندج. او جانشین تدارکات لشکر 16 قدس گیلان بود. (1366 ش)