- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

دادستان کل کشور:سوءاستفاده کنندگان از قدرت و تضییع کنندگان حقوق عامه حتی بعد از مسئولیت محاکمه می شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات اظهار کرد: امیدوارم خروجی این افتتاح موجب رضایت خاطر مردم شده و اجرای عدالت به شکل جدی ادامه یابد.

وی گفت: قطعاً وجود یک مجموعه قضایی کارآمد می‌تواند هم در اجرای عدالت و هم در رفاه مردم کارگشا باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید آثار و تبعات افتتاح این دادسرا را به طور ملموس در بین مردم شاهد باشیم، ادامه داد: در رأس دادسرا دادستانی قرار می‌گیرد که مدعی‌العموم است و وظایف و تکالیف متعددی دارد که علاوه بر رسیدگی به شکایات مردمی باید خودش به عنوان مدعی حقوق مردم به میدان آمده و با تعدیات و تظلمات به حقوق عامه برخورد کند.

حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: دادستان را به عنوان قاضی ایستاده می‌شناسند و این تعبیر به این معنا است که شخص دادستان باید همیشه در صحنه بوده و در بین مردم باشد.

وی افزود: مدعی‌العموم وظیفه دارد که دائم مجموعه و حوزه قضایی تحت نظرش را رصد کند تا ببیند اگر در جایی ظلمی انجام گرفته و حقوق عامه مورد تضییع است بلافاصله وارد شود و اجازه ندهد امر خلاف عدالتی محقق شود.

دادستان کل کشور به وظیفه همه دستگاه‌ها در صیانت از حقوق عامه اشاره کرد و افزود: اگرچه بر اساس قانون اساسی احیای حقوق عامه بر عهده دستگاه قضایی است؛ اما همه باید بدانیم که صیانت از حقوق عامه و حراست و دفاع از آن بر عهده همه قوا و دستگاه‌ها است و هرکدام به نحوی وظیفه دارند در صیانت از حقوق عامه تلاش کنند به طوری که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به شکل مستقیم در حفظ و حراست از حقوق عامه دارای تکلیف هستند.

حجت الاسلام منتظری عنوان کرد: مسائلی همچون منابع طبیعی، جنگل‌ها، اراضی ملی و موارد دیگر بخشی از حقوق عامه است و از نسل‌های گذشته وجود داشته و باید در اختیار آیندگان قرار گیرد و نباید عده‌ای با سوءاستفاده از قدرت به حقوق عامه مردم تعدی کنند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال ساخت و ساز برج و هتل در بستر رودخانه و در حریم اراضی ملی، تعدی و تجاوز به حقوق عامه است و نباید به این تعدیات اجازه فعالیت داد البته کسی مخالف توسعه و رشد و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری نیست، اما هرگونه ساخت و ساز و فعالیتی باید در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان جدید لواسانات و همکاران قضایی دادگستری، گفت: باید با هرکسی که می‌خواهد از قدرت و ثروت خود سوءاستفاده کند برخورد کنید چه آن قدرت سیاسی باشد و چه قدرت مالی و امثال آن، هم مقامات قضایی و هم مقامات اجرایی باید با یکدیگر همکاری کنند و مانع هرگونه تعدی و تجاوز شوند.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: آقای دادستان هم وظیفه دارد در راستای وظایف قانونی خود در کنار مقامات اجرایی با هم‌اندیشی و هم‌افزایی پدیده‌های غیرقابل قبول و مضر به حقوق مردم و شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرایم تأکید و بیان کرد: نسبت به آن ساخت و ساز‌ها و تعدیاتی که تاکنون انجام نگرفته باید اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد؛ چراکه ممکن است با یکسری اقدامات پیشگیرانه بسیاری از تخلفات و جرایم رخ ندهد لذا یکی از برنامه‌های دادستان باید این باشد که با برنامه‌ریزی و هم‌فکری با دیگر بخش‌ها اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

دادستان کل کشور ابراز کرد: نسبت به آنچه از تخلفات و یا جرایم در حال وقوع بوده باید گفت که لازم است، هرچه زودتر جلوی این قبیل مسائل گرفته شود، نباید اجازه دهند که به عنوان مثال ساختمانی احداث شود و پس از تکمیل شدن آن مسؤولان به فکر چاره و برخورد با آن باشند.

حجت الاسلام منتظری مطرح کرد: سیاست قوه قضائیه برخورد با کسانی که ترک فعل دارند جدی بوده و این سیاست را در دستور کار خود قرار داده، چون بر اساس قانون ترک فعل جرم و اگر در گذشته هم ترک فعلی انجام گرفته است باید تعقیب و به آن رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: اگر فردی در گذشته مسؤولیت و قدرتی داشته است و از قدرت خود سوءاستفاده کرده و موجبات تضییع حقوق عامه را فراهم آورده است باید به آن رسیدگی شود؛ باید این قبیل افراد و هرکسی که به حقوق عامه ضربه زده است به پای میز اجرای عدالت کشانده شود.

دادستان کل کشور اعلام کرد: این را همه باید بدانند که قوه قضاییه به صورت جدی به میدان آمده است تا حقوق عامه را احیاء کند و با تدبیر به دنبال برخورد با متجاوزان به بیت‌المال است.

حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: تأکید بنده به همکاران قضایی لواسانات این است که با برنامه‌ریزی و تدبیر و گام به گام مسائل را بررسی و شروع به کار کنند و بدانید که شما حمایت دستگاه قضایی را در این مواقع خواهید داشت؛ هیچ‌گاه نترسید و اگر دیدید مقامی یا فردی با رانت، سفارش و یا موارد دیگر در حال سوءاستفاده از منصب و قدرت و پول خود است حتما آن را [2] پیگیری کرده و با آن برخورد کنید.

وی اظهار کرد: اجرای قانون، عدالت و مبارزه با فساد در هر سطحی و برای هر مقامی که باشد جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است و قوه قضاییه وظیفه دارد به عنوان دستگاه عدلیه با هرچیزی که مانع و مخالف اجرای عدالت است برخورد کند، چون ما معتقدیم که مردم باید شیرینی عدالت را بچشند و از اجرای آن احساس رضایت کنند.

دادستان کل کشور عنوان کرد: شما همکاران در اجرای عدالت قاطعانه پیش بروید و به حاشیه‌ها هم توجهی نکنید، کارتان مستند به قانون و ادله و اسناد باشد و بدانید که در اجرای عدالت خداوند یاری‌گر شما و دستگاه قضایی پشتیبان شما است و ان شاءلله آن روزی خواهد رسید که این منطقه خالی از هرگونه تخلفات و تعدیات باشد.

حجت الاسلام منتظری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط گسترده با مردم اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که قوه قضاییه پشتیبان آن‌ها است و اجازه نخواهد داد ظلمی در حق کسی انجام گیرد؛ باید با مردم ارتباط و تعاملتان افزایش یابد و به طوری که مردم اگر تخلف و یا تضییع حقوق بیت‌المال را در جایی مشاهده کردند بتوانند به راحتی به شما مطالب را گزارش دهند، چون اطلاعات مردمی و گزارشات آن‌ها برای شما بسیار مفید بوده و لازم است برای این کار یک خط دسترسی آسان ایجاد شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به سلامت دستگاه قضایی اشاره و عنوان کرد: سلامت قوه قضاییه به مراتب مهم‌تر از سلامت دیگر دستگاه‌ها بوده، چون وظیفه اول قوه قضاییه مبارزه با فساد است و اگر خود دستگاه قضایی سالم نباشد نمی‌تواند به درستی با فساد برخورد کند و لازمه این سلامت هم توجه به نفس خود بوده و در این ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنمی است که انسان به خود بپردازد و نفس خود را در مقابل وسوسه‌های شیطانی تقویت کند.

در پایان مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات با حضور حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور و محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد، حوزه قضایی لواسانات به دادگستری ارتقاء یافت و با اهدای حکمی عباس نوروزی به عنوان اولین دادستان عمومی و انقلاب بخش لواسانات معارفه شد.