- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

عراقچی: موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها/ مذاکره درباره این فهرست هنوز ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام [2] در گفت‌وگویی درباره فهرست تحریم‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در این زمینه، عنوان کرد:‌ تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود داد.

*  مذاکرات درباره لیست تحریم افراد، اشخاص و نهادها هنوز ادامه دارد

وی افزود: در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت [3] خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و بیش از اکثریت آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

عراقچی یادآور شد: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

*  مباحث به یک پختگی رسیده

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: این دور سوم مذاکرات است که در وین برگزار شد و امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقفی برای جمع بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که مذاکرات این دور خیلی فشرده بود، اظهار داشت: این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.

عراقچی بیان کرد: بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، نکات ریز فنی داریم و جزییاتی داریم که باید درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد و دقیق شود. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

* در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم/ شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود 

به گزارش فارس، رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته و بطئی صورت می‌گیرد به علت این‌که کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به این‌که برخی از موضوعات کماکان مورد اختلاف است، لذا کار به آهستگی پیش می‌رود.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود. طرف‌ها همچنین توافق کردند که در دور آینده گفت‌وگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو همچنین یادآور شد: در عین حال روند رو به جلو است، اگر چه آهسته است و اگرچه نمی‌توانیم هنوز پیش بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم.

عراقچی تصریح کرد: شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در آن نیست. آن‌ها هم مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع به همدیگر کار آسانی نیست.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه گفت: به هر حال، امروز تصمیم گرفتیم یک جمع بندی از بحث‌های خودمان داشته باشیم. متونی که مورد مذاکره قرار گرفته، شکل و جمع بندی درباره آن صورت بگیرد و هیأت‌ها به پایتخت‌های خودشان ببرند و در پایتخت‌ها بررسی شود و مجددا ان‌شاءالله جمعه آینده مباحث و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

* این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌ها را رفع خواهد کرد و این‌که آیا ایران این مواضع را قبول می‌کند؟ تصریح کرد: اگر که دو طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد، ما این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود.

عراقچی یادآور شد: اگر خواسته‌های ما تأمین شود توافق صورت می‌گیرد و اگر تأمین هم نشود طبیعتا توافقی هم در کار نیست.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه [4] در گرندهتل وین برگزار شد و عصر امروز نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند.