- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

در ایران شهروند درجه دو نداریم

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای روحانی در سومین سفر استانی خود و اعضای هیئت دولت، در اجتماع عظیم مردم استان سیستان و بلوچستان افزود: همه مردم ایران زیر لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند و ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم.

 وی گفت : بر این کشور شایسته سالاری حاکم است و هر که شایسته تر است مقامی برتر و بالاتر دارد و مسئولیتی سنگین تر ، فرق نمی کند.

 رئیس جمهور افزود: خوشحالم که در این استان معاون استاندار و فرماندار هم از شیعه و هم از اهل سنت داریم و خوشحالم که در این استان فرماندار هم از مردان و هم از بانوان داریم.

 روحانی گفت: طبق قانون اساسی میان مذاهب ، اقوام و جنیست ، تفاوتی قائل نیستیم.

 وی افزود : زمانی که چند نفر از مرزداران و مرزبانان با اقدام یک گروهک به ناروا و ظالمانه گروگان گرفته شدند شما مردم غیور استان یکصدا و همصدا بودید و ندای واحد استقامت ، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور را سر دادید.

 روحانی گفت: سپاس مردم ایران را تقدیم شیعه و سنی ، علمای شیعه و سنی ، ریش سفیدان و همه کسانی می کنم که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند؛ درود و سلام ملت ایران بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان.

 رئیس جمهور افزود: در این استان به غیر از امنیت ، توسعه نیز باید قدم به قدم سایه اش را در سراسر این استان پهن کند و از آغاز این سفر برای کشف و شناسایی معادن ذیقیمت مس ، روی ، قلع ، طلا و آهن اقدام خواهد شد.

دنیا به حقوق هسته ای مردم ایران اعتراف کرد

 رئیس جمهور از اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و در نهایت اتصال این خط آهن به راه آهن سراسری خبر داد و گفت: در نهایت این خط آهن به افغانستان و آسیای مرکزی متصل خواهد شد که با اتصال آن شاهد توسعه و تحول در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

 آقای روحانی افزود: اساسا کشور در طول سالهای گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر بی تدبیری ها شاهد مشکلات فراوانی بوده است و ما به حول قوه الهی و با کمک شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری شاهد شکسته شدن تحریم ها در ماه های پیش رو خواهیم بود.

 رئیس جمهور گفت: اولین قدم ها را  برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد شاهد بودید و امروز شاهد شکسته شدن برخی تحریم ها هستیم و بالاتر از آن دنیا به حق مردم ایران در زمینه حقوق هسته ای و غنی سازی که در توافق 1 + 5 به آن اذعان و اعتراف شده است اعتراف کرد.

 روحانی افزود: ما مذاکرات را قدم به قدم پیش خواهیم برد و در این مذاکرات به دنیا ثابت می کنیم آنچه درباره ایران در گذشته گفته شده دروغ بوده است و ایران در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری را ادامه خواهد داد.

 رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع مردم سیستان و بلوچستان گفت: دولت امسال بودجه‌ای را برای منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان مقرر خواهد کرد و همچنین هشت گروه شناسایی که بعداً افزایش نیز خواهد یافت برای شناسایی و استخراج از معادن ذی‌قیمت استان تعیین شده است.

 روحانی با بیان اینکه بعداً شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود افزود: همه مطالبی که امروز یا فردا در شهرهای زابل و چابهار خواهم گفت: نکاتی است که دولت یازدهم با کمک شما مردم و لطف پروردگار به آن جامه عمل خواهد پوشاند.

 رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه گازرسانی برای مردم استان اهمیت ویژه ای دارد گفت: در دولت یازدهم گازرسانی از منطقه ایرانشهر به سمت زاهدان و خاش انجام خواهد شد و تأکید من این است که گاز در سال 1394 به زاهدان و خاش برسد.

 وی با بیان اینکه هم‌اکنون در منطقه ایرانشهر گازرسانی به سمت چابهار آغاز شده است افزود: ان‌شاءالله در مرحله بعد نیز گاز از زاهدان به زابل خواهد رفت و آماده سازی مجتمع های پتروشیمی و ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی درایرانشهربا سرمایه بخش خصوصی و حمایت‌های دولت انجام خواهد شد.

 روحانی با تأکید بر توسعه کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: برای طرح آب‌های تحت فشار که درمجموع حدود 100 هزار هکتار می شود دولت سال به سال و قدم به قدم برنامه هایی را اجرا خواهد کرد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در استان خواهید بود.

 رئیس جمهور با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی منطقه سیستان طرحی تهیه شده است که در زابل آن را بیان خواهم کرد افزود: علاوه بر این در استان سیستان و بلوچستان باید از محل ترانزیت شاهد تحول بزرگی باشیم تا منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه فقط به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم.

 آقای روحانی توسعه بندر چابهار را از برنامه های دولت در این زمینه برشمرد و گفت: مراحل اول و دوم توسعه این بندر را در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.

تامین امنیت سیستان و بلوچستان بر عهده مردم است

 رئیس جمهور ، امنیت را نخستین نکته مورد توجه در استان سیستان و بلوچستان خواند و افزود: تأمین امنیت بر دوش همه مردم و عزیزانی است که در این  استان زندگی می کنند و نیروهای مسلح کمک مردم در ایجاد امنیت پایدار خواهند بود.

 آقای روحانی افزود: سیستان و بلوچستان را باید از نو شناخت چراکه برخی فکر می کنند سیستان و بلوچستان یعنی استان محرومیت، استان طوفان‌های شن و استان ناامن، اما این چهره واقعی این استان بزرگ از سرزمین ایران نیست.

 رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های این استان گفت: سیستان سرزمین اسطوره های تاریخی و بلوچستان صاحب کهن ترین فرهنگ ایرانی است.

 روحانی گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین ظرفیت‌های بزرگ معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی، آبزیان و سرزمینی بسیار مهم برای توسعه های پیش رو خواهد بود.وی با اشاره به تنوع ترکیب جمعیت استان سیستان و بلوچستان افزود: اگرچه این استان در ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است، اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.

 رئیس جمهور گفت: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ و سیستانی و پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت همه و همه زیر پرچم ایران و اسلام عزیز هستیم و افتخار می کنیم که پیرو قرآن مجید و سنت پیامبر عظیم الشأن اسلام و همه ما دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت هستیم.

 آقای روحانی امنیت را نخستین نکته مورد توجه در این ا ستان خواند و افزود: تأمین امنیت بر دوش همه مردم و عزیزانی است که در این  استان زندگی می کنند و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.

 رئیس جمهور گفت: تمام اقوام و طوایف و مذاهب شیعه و سنی باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم بدهیم.

سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم شاهد تحولی بزرگی خواهد بود

 حجت الاسلام روحانی افزود: کشور ما در سالهای آینده شاهد شکوفایی و توسعه سراسری از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

 رئیس جمهور گفت: استان سیستان و بلوچستان نه تنها مرز جغرافیایی ایران بلکه مرز فرهنگی نیز هست چرا که از این سرزمین ، فرهنگ اسلام و ایران به شبه جزیره هند و بنگال در طول قرن ها صادر شده است.

 روحانی افزود: قند پارسی از سیستان و بلوچستان به بنگاله رسیده است و شما مردم نه تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید بلکه بزرگترین صادرکننده اسلام مدارا و اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه به شمار می آیید.

 رئیس جمهور گفت: امروز هم من از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می خواهم که واسطه فرهنگی و اتصال قوی تر بین ملت ایران و ملت های شرقی و جنوبی و حتی شمالی این کشور باشید.

 آقای روحانی افزود: ما انشاء الله در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود، در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و مذاهب وجود نداشته است و نخواهد داشت.

 رئیس جمهور گفت: شما در دولت یازدهم به حول و قوه الهی در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه آهن، مسیر ترانزیت و صادرات تحولی بزرگی را در استان شاهد خواهید بود.

 آقای روحانی ادامه داد: دولت یازدهم وظیفه خود می داند که به استان هایی که از محرومیت بیشتری در سالهای گذشته برخوردار بوده اند تلاش و خدمت بیشتری ارائه دهد نه تنها به خاطر اینکه شما در انتخابات به خط اعتدال بیشترین رای را دادید و البته آرای شما برای من افتخار است بلکه حتی اگر یک رای هم من از این استان نمی داشتم باز هم توسعه این استان را وظیفه دولت یازدهم می دانستم.

 رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد این استان در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شاهد تحول باشد.

 وی افزود: یکی ازهدفهای ما در سفر به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عمان که همسایگان این استان هستند توسعه سیستان و بلوچستان است.

 آقای روحانی گفت: مخصوصا در افغانستان بر حقآبه مردم سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند تاکید کردیم تا شاهد آبادانی دریاچه هامون ، جازموریان و تالاب ها و رودخانه ها باشیم.

 رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح های عمرانی هر روز شاهد تعالی، پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان باشیم.

 آقای روحانی سخنرانی خود را با این جملات پایان داد: زنده باد اسلام، زنده باد ایران ، زنده باد ایمان و اتحاد، زنده باد اعتدال.