- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

روسیه ۹ مقام کانادایی را تحریم کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه خبر داد که این کشور ۹ شهروند کانادایی را به دلیل سیاست ‌های ضد روسی تحریم کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «این تصمیم در پاسخ به تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت کانادا در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۱ علیه شهروندان فدراسیون روسیه به بهانه ادعایی آزار و اذیت “الکسی ناوالنی” شهروند روسیه اعمال شده است».

لیست افرادی که از ورود به روسیه منع شده‌اند عباتند از: «دیوید لامتی» وزیر دادگستری و دادستان کل کانادا، «جودی توماس» معاون وزیر دفاع ملی کانادا،‌ «آنا کلی» کمیسر خدمات اصلاحی کانادا، «برندا لوکی» کمیسر پلیس سلطنتی کانادا، «مارسی سورکز» مدیر اجرایی سیاست و امور کابینه نخست وزیر کانادا، «لی بلانک» وزیر امور بین دولتی کانادا، «میشائیل رولائیو» معاون رئیس ستاد دفاع کانادا، «برایان برنان» معاون کمیسر پلیس سلطنتی کانادا و «اسکات بیشاپ» فرمانده فرماندهی اطلاعات نیروهای کانادایی.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد که مسکو همچنان آماده توسعه روابط با اوتاوا بر اساس احترام متقابل بوده که این موضوع با تاکید بر همکاری در زمینه‌ منافع دوجانبه و روابط تجاری است.

کانادا در ماه مارس ۹ مقام روسی را به بهانه «نقض سیستماتیک حقوق بشر در روسیه» تحریم کرد که پس از آن،‌ مسکو تاکید کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

 تحریم‌های کانادا ۹ مقام ارشد روسیه از جمله «سرگئی کرینکو»، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روسیه، «آندری یارین»، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه و «الکساندر بورتنیکف»، دادستان کل روسیه را هدف گرفته بود.

کانادا گفته این تحریم‌ها به دلیل اقدام روسیه در بازداشت «الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای کرملین اعمال شده است.

دادگاهی در روسیه الکسی ناوالنی را به دلیل نقض مکرر قوانین مربوط به آزادی مشروط خود به تحمل ۳۰ ماه حبس محکوم کرده است.

ناوالنی و برادرش سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس به  چند سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند. اداره زندان‌های روسیه چند ماه پیش بار دیگر از او به دلیل نقض مقررات مربوط به این حبس تعلیقی شکایت کرده بود.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان [2] انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. ادعایی که روسیه آن را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است.

به دنبال بازداشت ناوالنی، «چارلز میشلم رئیس شورای اروپا خواستار آزادی وی شد و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آزادی او را خواستار شد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه [3] نیز از دولت مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند.

پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا [4] تبدیل شده است و بروکسل تا کنون تحریمهایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است.