- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

هند: فرصت جدید همکاری با ایران در دولت رئیسی پیش آمده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،رسانه‌های هندی شنبه گزارش دادند که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب جدید ایران، هند را برای برگزاری مراسم تحلیف خود در پنجم آگوست (پنجشنبه ۱۴ مرداد) دعوت کرده است.

به نوشته روزنامه «ایندین اکسپرس [2]» منابع مطلع گفتند که «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در دیدار چهارشنبه گذشته خود با  رئیسی پیام شخصی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند را  به وی تحویل داد. این منابع به نقل از وزیر خارجه هند دیدار وزیر خارجه هند با رئیس جمهور منتخب ایران را «گرم» توصیف کردند.

یک منبع مطلع در دولت هند در این باره و شرکت یک مقام دولتی در مراسم تحلیف رئیسی گفت: «این فرصتی برای ایجاد روابط به ویژه پس از روی کار آمدن دولت جدید خواهد بود.»

این روزنامه نوشت که دهلی نو در زمینه اینکه کدام مقام برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران به تهران سفر کند،  به زودی تصمیم گیری خواهد کرد.

 به نوشته این رسانه هندی، جایشانکار در طول حضور در تهران گفت‌وگوهای مفیدی در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی با «جواد ظریف» با وزیر امور خارجه ایران برگزار کرد. تحولات در افغانستان [3] وضعیت منطقه خلیج فارس، چشم انداز مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران و پروژه بندر چابهار از جمله موارد مورد گفت‌وگوی طرفین بود.

روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

پیش از این مقامات و سران بسیاری از کشورها در پیام‌هایی پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند. (جزئیات بیشتر [4])