- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

توصیه های مراجع تقلید به رئیس جدید دستگاه قضا/ احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،حجت الاسلام والسملمین محسنی اژه ای که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده بود در نخستین برنامه این سفر حرم مطهر حضرت معصومه(س) را زیارت کرد.

وی درادامه با آیت الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و گفت وگو کرد. دیدار با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، سبحانی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی و حضور در جلسه جامعه مدرسین از دیگر برنامه های سفر محسنی اژه ای به قم بود.

قوه قضاییه باید در تراز گام دوم انقلاب باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: امیدواریم مسائل روز را درست تشخیص دهیم و بر اساس حق و ارزش‌های اسلامی و الهی آنچه که خداپسندانه است انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در طول ۴۰ سال اخیر قوه قضاییه [2] به نفس مسیحایی حضرت امام، حرکت‌های خوبی [3] را رقم زده است، به برکت این انقلاب اسلام هم احیا شده و برای تحقق ارزش‌های اسلامی یک اتفاق کاملا جدی رخ داده و اسلام در عمل خود را نشان داده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب که کارآیی نظام اسلامی [4] بروز و ظهور کامل داشته باشد فاصله داریم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما امیدواریم که حوزه‌های علمیه و علمای دینی بیش از پیش بتوانند ارزش‌های اسلامی را زنده کنند و همه جوامع اسلام ناب را معرفی کرده و از نفوذ بیگانه جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: مسئله قضا از مهم‌ترین موضوعات نظام اسلامی و بر دوش روحانیت است و امیدواریم بتوانیم جذب بیشتری از حوزه‌های علمیه داشته باشیم و این توقع ماست که قضات انقلابی و با دید حکومتی داشته باشیم تا این افراد قوه قضاییه را در تراز گام دوم جمهوری اسلامی قرار دهند و تجربه نشان داده است که هر جا که از روحانیون آشنا به مسائل روز استفاده می‌کنیم نتیجه مطلوب‌تری را شاهد هستیم.

سهم‌خواهان باید روز قیامت پاسخگو باشند

آیت‌الله سید محمد سعیدی نیز در دیدار با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه که در سالن محراب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) انجام شد، با بیان اینکه با اتفاقات سیاسی اخیر اوضاع از نظر کاری آسان‌تر شده است، اظهار کرد: مؤمنین در این ماه یاد حضرت موسی را گرامی می‌دارند و نمازی اقامه می‌کنند که این نماز برای ما پیامی مهم دارد و نشان می‌دهد که ایشان نسبت به مفسدین نگران بودند و نمی‌‌توانستند مشاهده کنند که متقین از دست می‌روند، ایشان آنچه که در توان داشت گذاشت اما در نهایت مردم حاضر شدند به سامری روی بیاورند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) امتی را تحویل داد که این امت این روزها می‌تواند در سطح جهان تاثیرگذار باشد و در عصر غیبت امام عصر(عج)، برداشتن پرچم امام اهمیت بسیاری دارد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: خطوط و جریان‌هایی که بعد پیروزی انقلاب در صحنه آمدند و سهم‌خواهی کردند بدانند در روز قیامت مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.

وی خدمت به نظام اسلامی را ارزشمند خواند و افزود: ما هر چقدر به نظام خدمت کنیم در حقیقت برای ظهور امام زمان(عج) زمینه‌سازی کرده‌ایم.

برخی روشنفکرنماها به دنبال مسائل انحرافی هستند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در دیدار با آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: سال های متمادی افتخار داشتیم که به صورت [5] مستقیم و غیر مستقیم از نظرات حضرتعالی استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بیش از پیش به نظرات و همفکری علما و حوزه علمیه [6] نیازمند هستیم،گفت: در زمان کنونی بسیاری از مسائل جدید است و شاید به صورت متعارف نشود پاسخ آن را [7] در کتب پیدا کرد و نیاز به بررسی دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلاتی که فضای مجازی برای جامعه بوجود آورده است،گفت: علاوه براین مشکلات، فضای مجازی یک باب جدید را برای دستگاه های حکومتی و حکمرانی به ویژه دستگاه قضایی باز کرده است.

وی با تاکید براینکه موضوعاتی در این باب نیازمند همکاری بیشتر حوزه با قوه قضائیه است، بیان کرد: همه نظام اسلامی براساس موازین اسلامی پایه گذاری شده و باید برنامه های آن انجام شود که به این مسئله قانون اساسی نیز تاکید دارد.

محسنی اژه ای اضافه کرد:در شرایط ویژه ای قرار داریم که ممکن است شیاطین با شیطنت هایی که دارند و بعضی از روشنفکرنماها بخواهند انحرافی را در برخی مسائل بوجود بیاورند که به کمک حوزه علمیه با دستگاه قضایی بیش از پیش در این زمینه نیازمند هستیم.

وی بیان اینکه مردم انتظار دارند که برنامه های دستگاه قضایی باید براساس شرع و مبانی فقه اسلامی انجام شود، عنوان کرد: تا کنون در این زمینه گام های ارزشمندی برداشته شده است اما همچنان قوه قضائیه نیازمند همکاری با حوزه و علمای صاحب نظر است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در شرایط فعلی نیازمند تربیت روحانیون فاضل برای شرایط آتی هستیم و هرچه که جلو می رویم این نیاز بیشتر می شود، گفت: دستگاه قضایی در این زمینه بسترهایی را فراهم کرده است و از سال های گذشته دستگاه قضایی را بسیج کرده است و همکاری حوزه علمیه در این زمینه می تواند بیش از پیش موثر واقع شود.

انتقاد از نقش کم‌رنگ حوزه در دستگاه قضایی

آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با رئیس جدید قوه قضائیه به نامه۵۳ امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: این نامه عالی‌ترین منشور حکومت ها به شمار می رود.

وی بیان کرد: دولت ها سعی کردند بعد از جنگ جهانی دوم، برنامه ای برای اداره حکومت های جهان تدوین شود که در این راستا به دانشمندان کل جهان فراخوان دادند که این جریان چهارسال طول کشید و دستورالعمل های فراوانی از کل جهان ارسال شد و همه این دستورالعمل ها با نامه ۵۳ نهج البلاغه مورد مقایسه قرار گرفت که پس از بررسی متوجه شدند این نامه از چند جهت نسبت به دستورالعمل های دانشمندان جهان برتری دارد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به برخی مبانی این نامه که در ۲۸ ماده تنظیم شده اشاره و تصریح کرد: همه مردم دنیا آزاد بدنیا می آیند و باید به یکدیگر به چشم برادر نگاه کنند. «برای خودت حکومتی تشکیل بده و برای این حکومت افضل ترین مردم را از نظر علم، ایمان و اخلاق قرار بده»

این مرجع تقلید با اشاره به سایر بندهای این منشور حکومتی عنون کرد: امیرالمومنین (ع) توصیه کرده است که برای رسیدگی به امور قضا کسی را انتخاب کن که قدرت روحی بالایی داشته باشد و در تنگنا قرار نگیرد و کسانی را که می خواهد مورد قضاوت قرار دهد نتوانند بر او سنگ محک بزنند. همچنین کسانی قضاوت را در دست بگیرند که با مراجعه خصم خسته نشوند.

آیت الله نوری همدانی با تاکید براینکه قوه قضائیه با سایر قوا تفاوت های بسیاری دارد و مراجعات به آن زیاد است، بیان کرد: در این راستا لازم است از صبر و وسعت روحی بالایی برخوردار باشند تا خسته نشوند و بتوانند به صورت عادلانه حکم کنند.

این مرجع تقلید اضافه کردند: از ویژگی های قاضی که در نامه ۵۳ نهج البلاغه به آن اشاره شده این است که تهدید و ترساندن و وعده های قدرت و پول در وی بی اثر باشد و این افرادی که بتوانند به این صورت قضاوت کنند کم هستند.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در ادامه این نامه خطاب به مالک می گوید [8] باید از این قضات به اندازه ای پشتیبانی شود که قدرت داشته باشند و بتوانند به آسانی قضاوت کنند.

وی در پاسخ به رئیس قوه قضائیه مبنی بر همکاری علما و حوزه با دستگاه قضایی گفت: متاسفانه جریان هایی پیش آمده است که حوزه کنار گذاشته شده و عنایتی به حوزه نیست.

این مرجع تقلید ادامه داد: از افرادی که شایسته هستند برای دستگاه قضا تربیت کردن کار آسانی نیست و باید عنایت بیشتری شود و دستگاه قضایی در اتاق فکری با علما به بررسی راهکارهای گوناگون بپردازد و به آن ترتیب حوزه بتواند با دستگاه قضایی تعامل داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی با تاکید براینکه در حال حاضر دشمنان فراوانی در مقابل نظام وجود دارد ، اذعان کرد: امروز تمام امکانات برای هجمه به اسلام از سوی دشمنان فراهم شده است و باید تمام موانع را برای مبارزه با انحرافات از بین برد و در این راستا می شود از نهج البلاغه بهره های فراوانی برد.

برخورد دستگاه قضا برای برنامه ریزی مفسدانه سقوط بازار

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه سفر یک روزه خود به قم با آیت‌الله‌العظمی‌ جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: قضاوت نیازمند علم و حلم و نفس زکیه است تا قاضی تحت تاثیر لغزش ها قرار نگیرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: امروز مردم مسائل نوظهور و پیچیده‌ای دارند که نیازمند اجتهاد مستمر و نظریه فقهی‌ علماست‌.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: با آن‌که سال‌ها در حوزه تحصیل کردم و سال‌هاست در دستگاه قضا خدمت می‌کنم اما گاهی با برخی مسائل پیچیده‌‌ای مواجه می‌شویم که تکلیف آنها را از طریق استفتاء روشن می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از مراجع و علما خواست که با ارائه نظر فقهی خود درباره موضوعات جدید و پیچیده‌، دستگاه قضا را یاری دهند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دستگاه قضا با هماهنگی و همکاری دولت و مجلس تلاش می‌کند تا مشکلات عرصه اقتصادی برای کارآفرینان و تولید کنندگان با کمک خودشان حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان‌ این‌که عده‌ای به خاطر شرایط بازار متضرر شده و عده‌ای نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا از این دسته افراد حمایت خواهد کرد آنچنان که با مفسدانی که برای سقوط بازار برنامه ریزی می‌کنند، مانند کسانی که اقدام‌ به جنگ اقتصادی [9] می‌کنند برخورد خواهد کرد‌‌.

جلوگیری از اطاله دادرسی

آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در این دیدار به ذکر توصیه‌هایی به‌ رئیس‌ دستگاه قضا پرداخت و گفت: باید مباحث فقهی برای قضات گفته شود تا از اطاله دادرسی جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با استقبال از تلاش‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید، خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌های خارج کشور را به سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.

آیت‌الله‌ سبحانی گفت: ما سعی می کنیم به سوالات فقهی شما پاسخ دهیم تا شما هم شب و روز برای رفع مشکلات معیشتی و امنیتی کار کنید.

این مرجع تقلید در پایان از رئیس جدید دستگاه قضا خواست که مسیر تحول را با قدرت ادامه دهد و از خود یادگاری ارزشمند به جا بگذارد که موجب رضایت و خرسندی عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شود.

دستگاه قضا ربا را از جامعه ریشه‌کن کند

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی در دیدار با رئیس قوه قضاییه، ضمن تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه و آرزوی موفقیت برای وی در این مسئولیت مهم گفت: انتظار داریم دستگاه قضا ربا را از جامعه حذف کند.

این مرجع تقلید افزود: متاسفانه ربا با اسامی مختلفی از جمله دیرکرد در جامعه وجود دارد و دستگاه قضایی باید با تمام توان در رفع این آسیب تلاش کند.

آیت‌الله علوی گرگانی ضمن تاکید بر رفع هر چه سریع‌تر این مشکل خاطرنشان کرد: در روحیات رئیس جدید دستگاه قضا می‌بینیم که در حد توان این مشکل را بتواند رفع کند.

وی در پایان سخنانش به اجرای طرح تحول قضایی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح شاهد موفقیت روز افزون دستگاه قضایی خواهیم بود.

اقتدار دستگاه قضا در استیفای حق و مقابله با کجی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز در دیدار با آیت الله علوی گرگانی اظهار کرد: کار قضا سخت است و شرایط کنونی هم پیچیدگی‌های خاصی دارد که به سنگینی کار می‌افزاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای افزود: مردم گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند که به‌حق توقع دارند مشکلات‌شان در دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی تا حد ممکن برطرف شود.

وی ادامه داد: مردم عیال الله هستند و همه ما در مقابل این مردم خوب که در ۴۲ سال گذشته در دوره انقلاب، دوره جنگ و بعد از آن همه توان خود را به کار گرفتند، مسؤولیم.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد دولت جدید و مجلس انقلابی با فهم درست از مشکلات مردم، قوانین و مقررات لازم را متناسب با زمان تصویب و اجرا کنند‌.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این‌که اقتدار دستگاه قضا نیز برای خدمت به مردم، استیفای حق و مقابله با کجی‌هاست، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد قضاوت عادلانه، صریح و صحیح داشته باشد باید علم و توانایی و نفس خودساخته داشته باشد تا از حق تبعیت کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: تلاش ما این است که با استفاده از تجارب گذشته مسیر تحول و تعالی را با از اراده مضاعف ادامه دهیم، اما در این مسیر محتاج عنایت خدا، دعای خیر علما و همراهی مردم هستیم.

ارتقاء کارآمدی دستگاه قضا با استفاده از توان نخبگان حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی به تبیین برنامه‌های دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی پرداخت و تأکید کرد: در دوره مسئولیت خود مسیر طی شده برای شکل‌گیری دستگاه قضایی در تراز اسلامی با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات مردم به ویژه مسائلی که در حوزه قضایی برای آن‌ها وجود دارد، از هم افزایی و رایزنی با مجلس و دولت جدید برای حل این مشکلات سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک نخبگان حوزه و دانشگاه، کارآمدی دستگاه قضا را افزایش داده و با کاهش فرآیند دادرسی و هزینه‌های آن اعتماد از دست رفته را به مردم برگردانیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به نقش علما و حوزه‌های علمیه در تربیت کادر [10] مورد نیاز قضایی تاکید کرد: امروز با پدیده‌های نوظهور و پیچیده‌ای در عرصه حقوقی و قضایی مواجهیم که باید با اجتهاد مستمر، برای آن‌ها پاسخ‌های متناسب پیدا کنیم.

مدت دادرسی و تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه شود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی [11] نیز در دیدار با رئیس دستگاه قضا، با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه، برای وی در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به صفات و خصوصیات رئیس دستگاه قضا و ذکر اهمیت اجرای عدالت در جامعه، تصریح کرد: شجاعت و برخورداری از تجربه از لوازم اصلی اجرای عدالت و امورات مهم قوه قضائیه است.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با اشاره به توانمندی‌ها و سوابق مدیریتی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در بخش‌های مختلف قضایی خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه گفت: جنابعالی بحمدالله تجربه موفقی در امر قضا دارید و از حمایت مقام معظم رهبری هم برخوردارید و اسباب کار هم برای شما فراهم هست و این شجاعت، حمایت و برنامه‌ها باعث موفقیت حضرتعالی خواهد شد.

وی ادامه داد: ماورای همه این‌ها دعای مخلصان است که پشتوانه شماست و این دعا خیلی اثر دارد و ماهم دعا می‌کنیم قوه قضائیه موفق بشود و مردم رضایت داشته باشند.

این مرجع تقلید در ادامه با تجلیل از زحمات و تلاش‌های آیت‌الله رئیسی در رأس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی اقدامات خوبی در قوه قضائیه انجام داد که می‌تواند بستر خوبی برای تداوم این مسیر باشد.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قوه قضائیه قوی‌ترین قوه‌هاست، زیرا قوای دیگر مثل این قوه نمی‌توانند مقصودشان را عملی کنند.

وی در تبیین این موضوع تصریح کرد: دولت تا مجلس قانونی را به تصویب و در واقع ریل‌گذاری نکند، نمی‌تواند کاری کند و مجلس هم به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و فرایند تصویب و ابلاغ قوانین هم روندی طولانی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: قوه قضائیه، اما این قدرت و اختیار را دارد که جلوی فساد و مفسدین را بگیرد و حکم صادر کند و این مسأله خیلی مهم است و باید از این توان و ظرفیت حداکثر بهره را ببرید.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: موانعی هم بر سر راه قوه قضائیه وجود دارد که بعضی از آن‌ها قابل رفع و برخی نیز لاینحل هستند.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی یکی از موانع قابل رفع که تأثیر خوبی هم در بهبود عملکرد دستگاه قضا و افزایش رضایت عمومی دارد را کاهش اطاله دادرسی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر مدت دادرسی و تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها طوری کوتاه شود که مردم نتیجه کار را سریع‌تر ببینند، موجب رضایت خدا و بندگان خدا خواهد شد.

این مرجع تقلید همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مبارزه قاطع با فساد تاکید کرد و گفت: باید جلوی قاچاق و رانت‌خواری گرفته شود.

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی در پایان ابراز امیدواری کرد با تداوم مسیر تحول و تعالی دستگاه قضا، کار‌هایی صورت گیرد که اعتماد مردم به مجموعه نظام روز به روز افزایش یابد.

تقدیر از رویکرد دستگاه قضا درباره بدهکاران مهریه

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با رئیس دستگاه قضا با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه، برای وی در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت کرد و از آمادگی خود برای کمک به دستگاه قضا خبر داد.

وی افزود: امیدوارم خدا توفیق دهد به نحوی عمل کنید که گرفتاری‌ها و مشکلات مردم حل شده و عملکرد شما موجب رضای خدا و حضرت، ولی عصر (عج) باشد.

این مرجع تقلید با عظیم و سنگین خواندن مسئولیت دستگاه قضا گفت: قضاوت شأن حضرت علی (ع) بوده و ان‌شاءالله شما هم باید با اقتدا به ایشان در این مسیر حرکت کنید.

آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: قوه قضاییه باید به نحوی عمل کند که بدهکاران و کسانی که واقعاً در عسر هستند حبس نشوند و شرایطی فراهم شود که با آسایش بتوانند دین خود را ادا کنند.

وی با اشاره به اهمیت امر قضا و دشواری‌های این کار، گفت که قضاوت از اموری است که دقت زیادی می‌طلبد و قضات باید مراقبت کنند تبعیض در دستگاه قضایی اتفاق نیفتد که الحمدلله در جمهوری اسلامی تاکنون چنین بوده و از این به بعد هم باید روند قضایی عادلانه و به دور از تبعید پیش رود.

این مرجع تقلید از رویکرد دستگاه قضا در خصوص بدهکاران مهریه نیز تقدیر کرد و گفت: الحمدلله برای حل مشکل بدهکاران مهریه کار‌های خوبی شده تا افراد به دلیل بدهی مهریه به زندان نروند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی خواستار آن شد که دستگاه قضا برای حل مشکل دیگر بدهکاران به ویژه بدهکاران بانکی که واقعاً توان مالی ندارند نیز تدبیر جدی بیاندیشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز در این دیدار با تبیین برنامه‌های دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی خواستار حمایت و مساعدت علما و حوزه‌های علمیه برای پیشبرد ماموریت‌های این قوه شد.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: بارسنگین دستگاه قضا جز با عنایت خاصه الهی و کمک اولیاء خدا به مقصد نمی‌رسد.

احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور توسط دستگاه قضا

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر امروز در نشست اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به‌عنوان رئیس دستگاه قضاییه را به دستگاه قضا و مردم تبریک می‌گوییم چراکه این شخصیت سابقه خوبی در این مجموعه دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با جان و مال مردم در ارتباط است، اضافه کرد: همانطور که امام فرمودند باید شخصی انتخاب شود که بر مباحث دینی آگاه باشد و شرع را به‌خوبی بشناسد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید مسائل مرتبط با خود را خود بر دست گیرد، تصریح کرد: همانطور که در گذشته و امروز با مفاسد اقتصادی برخورد می‌شود باید با مفاسد فرهنگی نیز با حساسیت برخورد کرد و نمونه بارز این موضوع انبار کردن کاغذها و محروم شدن ناشران از چاپ کتاب‌هاست.

وی ادامه داد: کار قوه قضاییه فقط مبارزه با جرم نیست بلکه  این‌ قوه باید کار پیشگیرانه با هم‌افزایی دو دستگاه مجریه و مقننه را دنبال کند تا نابسامانی موجود را ساماندهی کرد، بخشی از مشکلات امروز به علت نبود نظارت‌های لازم وجود دارد.

حسینی بوشهری از تعیین فردیبرای هماهنگی میان قوا تقدیر کرد و گفت: برخی اطلاع ندارند که در باطلاق گرفتار می‌شوند، آگاه‌سازی جامعه از اولویت‌های مورد نیاز است. در قرآن کریم ۴۷ آیه به فساد اشاره کرده و روش‌های مبارزه با فساد [12] به درستی تبیین شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه برای رؤسای دادگستری‌ها باید از روحانیون با تجربه استفاده کرد، گفت: قضات با تجربه باید زیر نظر روحانی دادستان با تجربه فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پیوندی میان حوزه و دستگاه قضا برای پرداختن به مسائل جدید این دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: شنیده می‌شود که برخی درخواست بازنشستگی می‌کنند و وکیل می‌شوند که از نظر بنده این موضوع کار درستی نیست و البته که قضات هم باید به جایی برسند که طمع به مال نداشته باشند و نیازهای آن‌ها رفع شود.

حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی از گناهان در کشور عادی شده است، اضافه کرد: در خصوص ربا مراجع بارها در مورد آن صحبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حوزه از ایده هایی نظیر بازگشت مجرم به چرخه زندگی استقبال می‌کند، گفت: باید در راستای تحقق شعار سال روندی که در دستگاه قضا شکل گرفته و از تولید مانع‌زدایی می‌شود با قدرت اجرایی شود.

حسینی بوشهری رسیدن به راهکارهای اجرایی امر به معروف ونهی از منکر را مورد تاکید قرار داد و افزود: امروز از نظر سند بالادستی دست مسؤولان دستگاه قضا باز است و نیازمند آغاز حرکت جدی هستیم.

وی گفت: ایجاد امنیت اقتصادی موضوع مهمی است چراکه عده‌ای احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در کشور ندارند و باید در این راستا مبارزه‌های لازم با فساد دنبال شود.

حسینی بوشهری افزود: دستگاه قضایی به‌گونه‌ای در سطح بین‌المللی برای حقوق ایرانیان خارج از کشور برخورد کند که هزینه برخورد با آن‌ها بیشتر از امروز شود.

ریشه‌های فساد اقتصادی باید خشکانده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تقدیر از اعتماد رهبری اظهار کرد: اینکه ایشان از داخل قوه شخصی را انتخاب کردند محاسن زیادی دارد که ما باید قدردان این انتخاب باشیم.

وی اضافه کرد: ما در دهه پنجم انقلاب که دو سال از آن گذشته با مجموعه مسائل متفاوت نسبت به دهه‌های گذشته روبرو هستیم، بسیاری از کسانی که انقلاب کردند و قبل از انقلاب را دیده بودند امروز دیگر نیستند و ما با یک نسل، ذائقه و سبک زندگی [13] جدید روبرو هستیم و این وظیفه همه به ویژه روحانیون به‌عنوان پرچم‌داران اصلی انقلاب را سخت‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز بر همه ابعاد و زوایای انسان‌ها سایه افکنده و این نیاز به یک دید و نگاه، مقررات، آموزش‌ها و تبیین جدید انقلاب را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه رهبری از گذشته نسبت به شورای عالی فضای مجازی [14] تاکید ویژه داشته‌اند، گفت: سال ۹۰ رهبری بر لزوم تشکیل این شورا و ریاست رییس جمهور بر این شورا تاکید کردند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه امروز تریبون‌های منابر تعطیل است و ما با ضربه دشمن در حوزه فرهنگی روبرو هستیم، تصریح کرد: امید دشمن به حوزه فرهنگ است و ما امروز باید یک مبارزه همه جانبه با فساد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم که گاهی فساد فرهنگی و سیاسی می‌تواند از فساد اقتصادی هم مهم‌تر باشد.

وی مبارزه با فساد اقتصادی را لازم و واجب دانست و عنوان کرد: مبارزه با فسادهای فرهنگی و سیاسی همان مبارزه در عرصه‌های مختلف است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز با دوگانگی‌ها و چندگانگی‌ها مواجه هستیم، اظهار کرد: ممکن است یک بخش بسیار متورم شده باشد اما یک بخش دیگر بسیار کوچک شده باشد، یکی از موارد همین مبارزه با فساد اقتصادی است‌. امروز در لایه‌های مختلف و بخش‌های گوناگون فعالیت‌های اقتصادی نارسایی و فساد وجود دارد که سرایت کننده است و ما باید با ریشه‌ها و گلوگاه‌ها مبارزه کنیم.

وی عنوان کرد: افرادی که مفسد هستند برنامه‌ریزی می‌کنند و از یک فردی که اشتباه کرده استفاده می‌کنند اما میان این دو‌اختلاف بسیار است، کسانی بخاطر نوسانات بازار و سوءمدیریت‌ها و اینکه هر روز یک بخشنامه بیرون می‌آید و فرد نمی‌داند با چه فردایی روبرو است کارهایی را انجام می‌دهد که اشتباه است و با مشکل مواجه می‌شود، ما نمی‌توانیم همه را با یک چوب برانیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما با همه وجود به دنبال مبارزه هستیم و از طرفی برای جهش تولید [15] هم دغدغه داریم.

وی با اشاره به اینکه ما در شناسایی بسترهای فساد در عرصه‌های مختلف وظیفه پیشگیری را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه مقدمات را فراهم سازد؛ ما در ایلام بررسی کردیم که گرایش به دشمن، طلاق، گرفتاری به مواد، عامل بخش قابل توجهی از اینها برای بیکاری است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز نفوذ، توطئه و تلاش دشمن برای براندازی را داریم، اظهار کرد: ما نیازهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی داریم و در این زمینه باید توجه کنیم که ورود به حریم خصوصی افراد و تجسس در زندگی درست نیست اما ما باید هر دو را کنار یکدیگر قرار دهیم تا رعایت حق فرد و جامعه را توأمان دنبال کنیم.

وی ادامه داد: جریاناتی مثل ورود سگ به زندگی افراد نشان از نفوذ فرهنگی دشمن به کشور‌ است و موضوع فرهنگ برای ما بسیار مهم است و مجموعه دستگاه‌ قضایی علاوه بر وظیفه اداری، وظیفه انقلابی و دینی هم دارد و باید با رفتار و گفتار درست برای فرهنگ‌سازی و هدایت افراد کمک کند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما وظیفه داریم از تولید حمایت کرده و با فساد مبارزه کنیم، گفت: بخشی مرتبط با دولت است که باید حمایت کند اما اگر ما چوب لای چرخ تولید گذاشته ایم باید آن را رفع کنیم.

وی گفت: اگر که کاغذی توقیف شده و معطل مانده است پیگیری می‌کنیم تا اشکال رفع شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری حوزه و دستگاه قضا درحال بررسی است، اظهار کرد: امر قضا یکی از بخش‌های مهم حاکمیت است و این از ابتدای انقلاب بر دوش روحانیون بوده است و بخش قابل توجه قضاوت باید بر اساس موازین اسلامی باشد و در این راستا هم حوزه باید کمک و کادرپروری کند.

وی بر لزوم شناسایی نیروهای انقلابی و توانمند حوزه تاکید کرد و افزود: اگر عدالتی که مورد نظر است را بخواهیم اجرا کنیم باید به افرادی برسیم که در همه ابعاد توانمند باشد.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بنده که چهل سال در قوه قضاییه بودم هنوز با بسیاری از فروعات روبرو می‌شوم اما نمی‌توانم آن‌ها را رفع کنم و با بزرگان مشورت می‌کنم و به سختی به نتیجه می‌رسم.