- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

مقتدی الصدر به حضور «میلیونی و انقلابی» در انتخابات عراق فراخواند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق که روز جمعه گذشته اعلام کرد از تصمیمش مبنی بر تحریم انتخابات عراق منصرف شده‌است و مصلحت اقتضا می‌کند که در انتخابات شرکت کند، شب گذشته طی پستی در توئیتر مردم عراق را به به حضور «میلیونی و انقلابی» در انتخابات عراق فراخواند و از عبارت «انقلاب انتخاباتی میلیونی» برای تاکید بر این امر استفاده کرد.

وی طی پستی طولانی در توئیتر که با اشاره به رحمت الهی آغاز کرد، از صفت رحیم بودن خداوند متعال در تمامی امور و شرایط، حتی در هنگام عقوبت و مجازات بندگان گناهکار، نوشت و همه‌گیری کرونا [2] را یکی از بلایای الهی توصیف کرد.

الصدر در ادامه با اشاره به مجازات‌های فردی و جمعی انسان‌ها از سوی خداوند و شاهد مثال‌های آن در قرآن، نوشت: «بلای کنونی [یعنی همه‌گیری کرونا]، یک بلای جمعی و بدون استثناء برای جهانیان است و این به معنای آن است که همه جهانیان بدون استثناء مستحق این بلا هستند».

وی با تاکید بر این‌که بلایای الهی به صورت [3] تدریجی و متوالی برای هوشیار شدن و بیداری مردم نازل می‌شود، گفت: «اگر مردم هوشیار و متنبه شوند، عذاب از آن‌ها برداشته می‌شود اما اگر همچنان بر فساد خود باقی بمانند، خداوند برای آن‌چه که انجام می‌دهند، آن‌ها را هلاک خواهد کرد همان‌طور که درباره قوم عاد، ثمود و …روی داد».

رهبر جریان صدر با اشاره به این‌که مردم در هنگام نزول بلایای الهی به نزد رسولان می‌رفتند و از آن‌ها می‌خواستند که سرزمین‌هایشان را از بلا دور کند، نوشت: «اما امروز دیگر رسولی نیست که به او مراجعه کنیم تا عذاب از ما برداشته شود، بلکه آن‌چه که روی می‌دهد، این است که حتی یقینی وجود ندارد که آیا این بلا، یک بلای آسمانی و الهی است!بسیاری، به ویژه کسانی که به خداوند و رسولش ایمان ندارند، بهانه می آورند که این بلا ساخته دست بشر و تولید آزمایشگاه‌های چین [4] یا آمریکا است».

الصدر افزود که حتی اگر این بلا ساخت آزمایشگاه‌های یکی از این دو کشور باشد، به هر حال بشر ضعیف‌تر و ناچیزتر از آن است که از حدود مشیت الهی و آسمانی خارج شود.

رهبر جریان صدر با تاکید بر ضرورت بازگشت انسان به خداوند، ترک گناه و فساد و تضرع به درگاه او تصریح کرد که در چنین شرایطی برخی تنها به دانششان تکیه می‌کنند و بلای جاری را به دلخواه خود تفسیر می‌کنند و به جای بازگشت به خداوند بیشتر در فساد و گناه غوطه‌ور می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به موضوعاتی چون همجنس‌گرایی، عادی‌سازی روابط با «دشمن خدا»، جنایات، کشتار، اختلافات، الحاد، انتشار شبهات و عقاید انحرافی، رواج فساد مالی و اخلاقی، تجارت مواد مخدر، تجارت انسان و کودکان و … نوشت: «شاید اگر کلامم را خطاب به همه جهانیان بگویم، درست نباشد، زیرا برای کسی که اطاعت نمی‌کند و گوش نمی‌دهد، دستوری نیز نیست.

الصدر تاکید کرد که روی سخنش با عراق و عراقی‌ها است «زیرا نزدیکان برای امر به معروف و نصیحت در اولویتند».

وی نوشت: «عراقی‌ها باید در اسرع وقت امور خود را در مقابل خداوند و خودشان اصلاح کنند.برای اصلاح خود، دین، عقیده [5] و معتقداتشان تلاش کنند. از تقلید و پیروی از غرب که به دنبال اشاعه فحشا نظیر، الحاد، ازدواج همجنس‌گرایان و سایر بدعت‌ها، گناهان و معصیت‌ها در عراق عزیزمان است، دست بردارند».

رهبر جریان صدر تاکید کرد: «عراقی‌ها باید فسادی را که در کشورشان شایع است، اعم از گسترش گناهان، معصیت‌ها، اختلافات، قتل، شبهات، باورهای انحرافی و غیره یا در سطح فساد سیاسی که به یکی از ویژگی‌های اکثریت سیاستمداران و دیگرانی که با‌آنها همکاری می‌کنند یا اقدامات آنها‌ را می‌پذیرند و سکوت می‌کنند تبدیل شده، اصلاح کنند».

وی تصریح کرد: «این اصلاح از طریق جنجال به راه انداختن،سر و صدا کردن و شورش به راه انداختن میسر نمی‌شود بلکه با انقلاب انتخاباتی میلیونی برای دوستداران میهن و اصلاح امور برای خذف مفسدان محقق می‌شود».

این در حالی است که وی ۲۴ تیر ماه گذشته گفته بود که هیچ مشارکتی در دولت فعلی و دولت آتی ندارد و نخواهد داشت.

مقتدی الصدر افزود: «در این انتخابات شرکت نخواهم کرد، وطن از همه این‌ها مهم‌تر است و اعلام می کنم که هیچ حمایتی از افراد وابسته به این دولت و دولت بعدی نخواهم کرد، هر چند ادعای وابستگی خود به خاندان صدر را داشته باشند».

رهبر جریان صدر با بیان اینکه فساد و ناکارآمدی و مزدوری صحنه سیاسی عراق را در بر گرفته است، تأکید کرد: «آن‌چه در عراق رخ می‌دهد، یک برنامه شیطانی داخلی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقیر و به آتش کشیدن ملت است.»

پس از این سخنان بود که تمامی کاندیداهای وابسته به جریان صدر اعلام کردند که دیگر نامزد انتخابات نخواهند شد.

پیش از این «مصطفی الکاظمی» نیز اعلام کرده بود که در انتخابات پارلمانی پیش رو کاندیدا نخواهد شد و تمام تلاش خود را برای اداره فعلی امور صرف می‌کند.

در واکنش به اعلام عدم شرکت مقتدی صدر در انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که ائتلاف‌ها پس از امضای لیست انتخاباتی نمی‌توانند از حضور در آن انصراف دهند و ائتلاف صدر پیش از این لیست انتخاباتی خود را ارائه کرده است.

 یک هفته پس از اعلام تحریم انتحابات از سوی الصدر، حزب کمونیست عراق نیز انصراف خود از شرکت در این انتخابات را اعلام کرد و کمیته مرکزی این حزب در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که فضا را برای برگزاری انتخابات مناسب نمی‌بیند و در سایه این فضای پیچیده و سنگین با بحران‌ها و نگرانی‌های متعدد، در این انتخابات شرکت نمی‌کند و بدون فراهم شدن شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی شفاف و عادلانه لزومی به شرکت در انتخابات نمی‌بیند.

اما در نهایت پنجم شهریور جاری (جمعه پیش)، رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که از فراکسیونهای سیاسی، برگه‌ای دریافت کرده است که «منشور اصلاح اوضاع است».

وی تاکید کرد که این برگه، جنبه اصلاحی دارد و مقدمه‌ای برای پایان بخشیدن به فساد است.

الصدر ضمن اعلام عقب‌نشینی از تصمیم تحریم انتخابات عراق، گفت: «مصلحت اقتضا می‌کند که در انتخابات شرکت کنیم… لذا با عزم و اراده، وارد انتخابات خواهیم شد».

رهبر جریان صدر تصریح کرد: «در انتخابات شرکت خواهیم کرد تا عراق را از فساد و اشغالگری نجات دهیم».

انتخابات پارلمانی عراق قرار است در دهم اکتبر (۱۸ مهر) پس از دو دوره تعویق برگزار شود و پس از آن دولت جدید کار خود را آغاز کند.