- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

بلینکن: طالبان باید بابت تروریسم، حساب پس دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه نشستی را با وزرای خارجه کشورهای متحد واشنگتن، درخصوص افغانستان [2] و بحرانی که فرار عجولانه آمریکا از این کشور ایجاد نمود،‌ برگزار کرد.

در این نشست، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان [3] و نمایندگانی از کشورهای استرالیا، بحرین، کانادا، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، نروژ، پاکستان، قطر، کره جنوبی، عربستان سعودی، اسپانیا، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات عربی متحده، انگلیس، ازبکستان، اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل حضور داشتند.

طبق بیانیه  [4]منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این نشست از متحدان واشنگتن خواست که برای مقابله با بحران انسانی بالقوه در افغانستان متحد شوند و از طالبان به‌دلیل تروریسم حساب بکشند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار تعهد طالبان به آزادی خروج افغان‌هایی که می‌خواهند این کشور را ترک کنند، تشکیل دولت فراگیر و همچنین احترام گذاشتن به حقوق اساسی مردم افغانستان شد.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌کنندگان در این نشست بر سر اهمیت متحد ماندن جهت تداوم حمایت از مردم افغانستان، هم‌نظر بودند.

وزارت خارجه آمریکا در پایان افزود: «ایالات متحده به استفاده از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک برای حمایت از حقوق مردم افغانستان، مخصوصا زنان و دختران، و همچنین مطمئن شدن از اینکه افغانستان به پایگاه تروریست‌ها تبدیل نشود، ادامه می‌دهد».

پیش از این، «ماروس سِفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون اروپا با اعلام آمادگی این اتحادیه برای ارائه کمک به افغانستان، اما گفت دولت جدید کابل به ریاست طالبان را به‌دقت زیر نظر دارند. (جزئیات بیشتر [5])

روز گذشته همچنین «هایکو ماس [6]» وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی درباره ترکیب کابینه طالبان در افغانستان، مدعی شد اگر دولت جدید کابل نتواند امور خود را اداره کند آنگاه با خطر فروپاشی سیاسی و اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

روز سه‌شنبه و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.  وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

به گفته مجاهد، «ملاهبت‌الله آخوندزاده» همچنان به عنوان رهبر باقی می‌ماند و اسم رسمی دولت جدید، امارت اسلامی افغانستان خواهد بود. «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که این گروه خواستار روابط خوب با تمامی کشورهاست.

با این حال، «ند پرایس [7]» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی درباره برخی اعضای دولت جدید طالبان در افغانستان، گفت واشنگتن این دولت را بر اساس عمل و نه با وعده، قضاوت می‌کند.