- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

اولیانوف: مذاکرات بعدی می‌تواند آخرین دور باشد

به گزارش احرارگیل، “میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب گذشته در پایان هفتمین دور رایزنی‌های وین درباره توافق هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات می‌تواند آخرین دور آن، البته طولانی‌ترین باشد، برای اینکه هنوز کارهای بسیار زیادی باید انجام گیرد.

وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: «من مایل نیستم پیش‌بینی انجام دهم که اشتباه از آب درآید، ولی خوش بینانه چنین احساس می‌کنم که هشتمین دور رایزنی‌ها به منظور احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند آخرین و البته طولانی‌ترین مذاکرات باشد. برخی هیئت‌های نمایندگی دیگر، ازجمله هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نیز به نتیجه دور بعدی مذاکرات امیدوار هستند. البته لازم است تا انرژی زیادی برای ادامه کار بگذاریم.»

مذاکره کننده ارشد روسی تأکید کرد: « دلیلی برای انتظار شکست نمی‌بینم، اگرچه هر گونه حرکت یا سخن غیرمحتاطانه‌ای می‌تواند اوضاع را پیچیده و تیره سازد و همه تلاش‌های انجام شده را بی‌اثر کند. ما به شرکای خود توصیه کرده‌ایم که این مسئله را فراموش نکنند و در شرایط کنونی آنها مسئولیت سنگینی دارند.»

اولیانوف یادآور شد که دور جدید مذاکرات وین ممکن است در اواخر ماه دسامبر (اوایل دی ماه) یا اوایل ماه ژانویه سال جدید میلادی (اواسط دی ماه) از سر گرفته شود و هیئت نمایندگی روسیه آمادگی دارد که بدون هیچ وقفه‌ای مشغول به کار شود.

این دیپلمات بلندپایه روس در پاسخ به سئوالی درباره آماده سازی سند نهایی توضیح داد: «هنوز کار زیادی در این راستا باید انجام شود. البته تمایل کلی همه شرکت کنندگان در مذاکرات مثبت بوده و ممکن است کار به روی این سند تا آخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن ماه) پایان یابد. در جریان دور بعدی مذاکرات امکان کار به روی سند وجود دارد. باید منتظر بود و دید که چه خواهد شد. اکنون راه برای رسیدن به توافقات نهایی در این زمینه هموار شده است.»

مذاکره کنندگان غربی با احترام نسبت به مواضع جدید ایران، راه درستی را در پیش گرفتند

نماینده دائم روسیه در وین این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که ظاهراً شرکت کنندگان غربی در مذاکرات بهتر از قبل این مسئله را درک کرده‌اند که چگونه می‌توان خط مشی درست را در پیش گرفت. به گفته وی، نتیجه مذاکرات تا به امروز انتظارات طرف روسی را برآورده کرده و نتیجه اصلی در این مسئله است که هیچکس تلاش نکرده تا نتایج بدست آمده در شش دور قبلی مذاکرات را خط بزند و کار را از صفر آغاز کند.

رئیس هیئت نمایندگی روسیه یادآور شد: «پس از کشمکش طولانی، شرکای اروپایی بالاخره اصلاحات مورد نظر طرف ایرانی در سند مسائل هسته‌ای را به تصویب رساندند. آنها با احترام با عناصر جدید در مواضع ایران برخورد کرده و این مسئله بسیار مهم است و این موفقیت حاصل شده است.»

وی درباره مذاکره کنندگان جدید ایرانی توضیح داد: «دور هفتم رایزنی‌ها، تفاوت اصولی با دیگر دورهای مذاکرات داشت، به این دلیل که نیروهای سیاسی جدیدی در جمهوری اسلامی به قدرت رسیده‌اند و بطور کلی تیم مذاکره کننده مقامات تهران نیز جدید شده است. در ابتدا این نگرانی وجود داشت که دور هفتم رایزنی‌ها ممکن است از صفر آغاز شود، ولی مذاکره کنندگان ایرانی نشان دادند که دارای مهارت بسیار خوبی بوده و سریعاً توانستند خود را با فضای ناآشنای مذاکرات وین وفق داده و روند گفتگوها را در دست بگیرند.»

ابراز رضایت طرف روسی از مشارکت با آمریکا در جریان مذاکرات وین

میخائیل اولیانوف در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با خبرنگار تاس اعلام کرد که خوشبختانه همکاری‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران جنبه‌ای واقع بینانه داشته و پاسخگوی منافع هر دو کشور است. وی ابراز امیدواری کرد که این مشارکت دوجانبه همچنان ادامه پیدا کند.

این دیپلمات روس افزود: «تلاش‌های از سر گرفته شده بین دو طرف که در چارچوب دور هفتم رایزنی‌های وین پیشرفت‌های قابل توجهی پیدا کرده، کاملاً واقع بینانه و محترمانه است. نمایندگان روسیه و آمریکا علاقه مند هستند تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شکل کامل آن احیا شده و تحریم‌های یکجانبه واشنگتن که در طول دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده، لغو شوند. این دو نکته، دقیقاً اصول همکاری‌های نه چندان بد هیئت‌های نمایندگی دو کشور است و من امیدوارم که این مشارکت سازنده در آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.»