- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

اخراج آمریکا از منطقه در کدام مرحله است؟/ بررسی آماری تروریست‌های آمریکایی ۲ سال بعد از شهادت حاج‌قاسم

به گزارش احرارگیل، «… بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام بشود» این قسمت از بیانات رهبر انقلاب پس از حمله مستقیم به نیروهای ارتش آمریکا تبدیل به راهبرد اصلی نیروهای محور مقاومت در منطقه غرب آسیا شد.

تعداد نظامیان ارتش آمریکا در همسایگی ایران در روز ترور سردار سلیمانی

سردار سلیمانی روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا ترور شد. «ترامپ» پس از این واقعه ایران را تهدید کرد که در صورت کوچکترین حرکتی علیه نظامیان آمریکایی، بیت رهبری و ۵۲ نقطه از خاک کشورمان هدف حمله قرار خواهند داد.

با استناد به آمار پایگاه اطلاعاتی Statista به نقل از واشنگتن پست، مصادف با روز ترور سردار قریب به ۷۰ هزار نظامی ارتش آمریکا در اطراف ایران مستقر بودند. آمار نظامیان آمریکا در ۱۱ کشور واقع در غرب آسیا به تفکیک ذیل آمده است:


تعداد نیروهای آمریکا در همسایگی ایران در روز ترور سردار سلیمانی

اقدام نظامی از طرف ایران رخ داد، ولی خبری از زدن ۵۲ نقطه و بیت رهبری نشد. سپاه پاسداران روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ پایگاه عین الاسد (بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق) را هدف حمله موشکی قرار دارد. این حمله بزرگترین عملیات موشکی علیه پایگاه نظامی آمریکا در تاریخ جهان بود.

ترامپ منکر خسارت شد ولی به مرور زمان تعداد زخمی‌های این حمله به ۱۱۰ نظامی رسید. آمریکا هنوز منکر تلفات در این حمله سنگین است. حمله مستقیم ایران به ارتش آمریکا در روز ۱۸ دی نقطه آغاز پروژه خروج ایالات متحده از منطقه شد.

خروج از افغانستان

روز ۸ بهمن ۱۳۹۸ یک فروند هواپیما  E-۱۱A واحد اطلاعات- عملیات نیروی هوایی آمریکا در افغانستان ساقط شد.

پایگاه خبری «Veterans Today» وابسته به نظامیان بازنشسته ارتش آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی روس نوشت «دی آندریا» طراح ترور سردار سلیمانی و مدیر میز خاورمیانه سازمان CIA در جریان این سقوط کشته شد.

طالبان مسئولیت حمله را پذیرفت.

پس از این حمله یک مقام ناشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای مرگ «دی آندریا» را منکر شد و آن را پروپاگاندای طالبان نامید. پنتاگون حتی پا را فراتر گذاشت و سقوط هواپیما را ناشی از نقض فنی اعلام کرد نه حمله طالبان. نکته مهم اینجاست که اخیراً بخش تحت مدیریت «دی آندریا» از ساختار CIA حذف شد!


  پایگاه خبری «Veterans Today» نوشت:
«شاهزاده تاریکی» مدیر خاورمیانه CIA در جریان سقوط جت مرد: او قاتل سلیمانی بود

نشریه «میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی به تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ مدعی شد “هیئتی از رهبران طالبان پس از اعلام موجودیت داعش در افغانستان به تهران سفر کردند تا روابط خصمانه میان خود و تهران را بهبود ببخشند.”

  «میدل ایست آی» در ادامه مدعی توافقاتی میان ایران و طالبان شد که شامل موار ذیل است: 


بخش ادعا «میدل ایست آی» درباره مفاد توافق

آمریکا و طالبان اسفند ۱۳۹۸ در قطر توافق صلح امضاء کردند. دولت ترامپ متعهد شد که نیرو‌های آمریکا ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند. ژنرال «آستین» وزیر دفاع آمریکا فاش کرد که اگر در افغانستان می‌ماندیم، متحمل تلفات بیشتری می‌شدیم.

حضور نظامی آمریکا در مرزهای شرقی ایران پس از ۲۰ سال در روز ۸ شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسید.


«کریس دوناهو» آخرین نظامی آمریکایی که خاک افغانستان را ترک کرد

خروج از شبه جزیره

آمریکا روز ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۹ خرداد ۱۴۰۰) همزمان با فرآیند خروج از افغانستان، دستور خروج تجهیزات و نظامیان خود از عربستان را صادر کرد. وال استریت ژورنال دلیل این اقدام را حملات موشکی-پهپادی نیروهای یمن به عمق خاک سعودی و حفظ جان نظامیان خود عنوان کرد.

نظامیان آمریکا به دستور ترامپ و با هدف پشتیبانی از سعودی در جریان حمله به  یمن در عربستان مستقر شده بودند. این دستور شامل نیرو و تجهیزات مستقر در کشورهای کویت، اردن و عراق نیز می‌شد.

تجهیزات ارتش آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان – ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
منبع عکس: آسوشیتدپرس


خروج تجهیزات ارتش آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان – ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
منبع عکس: آسوشیتدپرس

اتمام مهلت خروج از عراق

روز جمعه ۱۰ دی مصادف با آخرین روز سال ۲۰۲۱ مهلت نیروهای آمریکا برای خروج از عراق به پایان رسید. آمریکایی‌ها از ماه قبل اعلام کردند که ماموریت رزمی آن‌ها در عراق به پایان رسید! امّا  این در واقع ترفندی است که از این طریق بتوانند نیروهای خود را در عراق و بالطبع سوریه حفظ کنند. امری که البته نیروهای مقاومت بر آن اشراف دارند.

از همین روی،‌ با اتمام سال ۲۰۲۱ رسماً  ساعت صفر عملیات نیروهای مقاومت علیه ارتش آمریکا در عراق و سوریه آغاز شد. در عراق تمرکز حملات بر پایگاه‌ «عین الاسد» در استان الانبار و پایگاه «ویکتوری» در فرودگاه بغداد است. در سوریه نیز تجمع نیروهای آمریکا در میادین نفتی شرق فرات و پایگاه التنف در مثلث مرزی «سوریه – عراق – اردن» هدف حملات است.

آمار نظامیان آمریکا در خاورمیانه با استناد به گزارش «الجزیره» قطر در سپتامبر ۲۰۲۱ به ۲۵ هزار نفر رسیده که به تفکیک در ادامه است:


تعداد نیروهای آمریکا در منطقه ۲ سال بعد از ترور سردار سلیمانی – شهریور ۱۴۰۰
منبع: الجزیره

روزنامه «Stars and Stripes» نزدیک به ارتش آمریکا  نوشت که واشنگتن با تخصیص بودجه ۱۴۳ میلیون دلاری درصدد تجهیز پایگاه «موفق السلطی» در شهر «ازرق» اردن است. العربیه هدف از این اقدام را “انتقال نیرو و امکانات هوایی” از پایگاه «العدیده» قطر به عنوان بزرگترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه عنوان کرد. یکی از دلایل این انتقال “کاهش تهدیدات حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران!” عنوان شده است.

آن چه مسلم است آمریکا متوجه بزرگترین اشتباه راهبردی خود شده است. نظامی‌گری آمریکا طی ۲۰ سال گذشته در غرب آسیا غیر از هزینه ۸ تریلیون دلاری روی دست شهروندان آمریکایی، آورده دیگری برای واشنگتن نداشت.

در جریان لشکرکشی آمریکا به غرب آسیا دو اتفاق رخ داد: از یک سو، ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای تثبیت شد؛ از سوی دیگر، چین با فراغ بال خود را به بالاترین سطح اقتصادی و تکنولوژیکی جهان رساند.

اکنون چین بزرگترین نیروی دریایی جهان و قدرت اول هوش مصنوعی است. جامعه اطلاعاتی آمریکا اخیراً در گزارشی ۱۴۴ صفحه‌ای اعلام کرد که چین در سال ۲۰۴۰  [1]تبدیل به قدرت اول اقتصادی جهان می‌شود؛ امری که برخی محققان با توجه به شیوع کرونا، تاریخ وقوع آن را  سال ۲۰۲۸ میلادی تخمین زده‌اند.

مقایسه آمار گزارش شده از سوی رسانه‌های مشهور جهانی پیرامون تعداد نظامیان آمریکایی حاضر در خاورمیانه نشان از کاهش ۴۵ هزار نفری نیرو تا سپتامبر ۲۰۲۱ دارد و این روند ادامه خواهد داشت.