- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

جزئیات درج قیمت تولیدکننده روی کالا/ حداکثر قیمت مصرف‌کننده ۳۰ درصد بیش از قیمت تولید‌

به گزارش احرارگیل، [1] محمد صادق مفتح در یک برنامه خبری درباره جزئیات طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای مصرفی و سرمایه ای اظهار کرد: طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا از حدود یک ماه پیش آغاز شده و هر هفته تعداد بیشتری از کالاهای مصرفی و سرمایه ای به لیست اضافه و مشمول طرح درج قیمت تولید کننده می شوند.

وی افزود: کالا بعد از تولید، فرآیند توزیع را نیز طی می کند و بعد از آن نیز بحث عرضه در خرده فروشی مطرح است که هر کدام از این دو مرحله هزینه مستقلی را بر قیمت عرضه تحمیل می کند و به عبارتی قیمت کالا برای مصرف کننده  با احتساب هزینه های مذکور از قیمت تولید کننده بیشتر خواهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آنچه که تاکنون به عنوان قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شد بدون در نظر گرفتن هزینه حمل براساس بعد مسافت بوده است و بر این اساس یک قیمت به عنوان قیمت مصرف کننده برای کالا در اقصی نقاط کشور تعیین می شد.

وی  افزود: روش قیمت‌گذاری که تاکنون به عنوان قیمت برای مصرف کننده اجرایی می شد امکان برخی گران فروشی‌ها و تخلفات را در لایه های توزیع یا خرده فروشی‌ها  فراهم می‌کرد.

مفتح اظهار داشت: قیمت مصرف کننده بر روی کالا اکنون براساس قیمت تولید کننده به اضافه هزینه حمل بر اساس بعد مسافت و سود مشخص توزیع کننده تعیین می‌شود.

وی افزود: براین اساس حداکثر قیمت مصرف کننده کالاهای مصرفی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا و حداکثر قیمت مصرف کننده در مورد کالاهای سرمایه‌ای ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولید کننده آن کالا در اقصی نقاط کشور  تعیین شده است.

قائم مقام وزیر صمت بیان داشت: همچنین قیمت تولید کننده درج شده بر روی کالا مبنای دریافت مالیات از تولید کننده است و بر این اساس نیز تولید کننده نمی تواند قیمتی بیش از قیمت تمام شده را بر روی کالا درج کند.