- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

وزیر امور خارجه: آمریکا را به کنار گذاشتن جنون تحریم‌ها فرا می‌خوانیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود با بیان اینکه به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه میاینکه نوشت: ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی گیرد اما آمریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می خوانیم.

حسین امیر عبدالهیان در ادامه نوشت که تردیدی به خود راه نمی دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

آمریکا دیروز (پنجشنبه) تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی و اماراتی و شبکه‌ای از شرکت‌های ایرانی که به صادرات پتروشیمی‌های ایران کمک می کنند، اعمال کرد.

به نوشته رویترز این اقدام آمریکا با هدف افزایش فشار بر تهران برای احیای توافق هسته ای انجام شده است.

این در حالی است که «برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای با اشاره به توافق برجام مدعی شد: «آمریکا مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به توافق هسته‌ای دنبال می‌کند.»

اما طبق آنچه در پایگاه وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده، این کشور تحریم هایی را علیه ۲ فرد و ۹ شرکت عمدتا چینی و اماراتی به دلیل فروش محصولات پتروشیمی اعمال کرده است.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه دیشب در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر در واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت های پتروشیمی با بیان اینکه آمریکایی ها به بهانه های مختلف افرادی را در لیست تحریم ها قرار می‌دهند گفت: ایران بیش از ۴۰ سال تحت تحریم قرار گرفته و در این مدت راه های خاص خود را جهت خودکفایی، فروش، صادرات و واردات داشته است.

به گفته مهدی صفری فرآورده ها و پتروشیمی های ایران تحریم بوده اما ایران از مسیرهای مختلف کار فروش محصولات پتروشیمی خود را ادامه داده و این موضوع نیز مشکلی در روند کار کشور ایجاد نخواهد کرد.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران درحالی است که پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفت‌وگو‌ها از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

تهران، آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و به قول حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان اگر آمریکا بیش از این معطل نمی‌کرد همین الان توافق انجام می‌شد؛ در مقابل واشنگتن هم ایران را  به درخواست‌های حداکثری در مذاکرات لغو تحریم‌ها متهم می‌کند.

این توقف ادامه داشت تا آمریکا و سه کشور اروپایی با تهیه پیش‌نویس قطعنامه ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند که ایران را به عدم همکاری با این آژانس متهم می‌کرد؛ قطعنامه ای که هجدهم خرداد با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

ایران نیز در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانس ودر چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی تعدادی از دوربین‌های نظارتی فراپادمانی آژانس را در چند تاسیسات هسته‌ای خاموش و همچنین روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته را شروع کرد.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، ایران دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب ، قوی و‌ پایدار می داند اما واکنش تهران در مقابل رفتار قلدرمآبانه ،بر مبنای اقتدار است.