- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

تو شکست نخورده‌ای؛ مسیر پیشرفتت تغییر کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر شد و برخی داوطلبان در کارنامه خود واژه «مجاز» به انتخاب رشته را دیدند و چه بسا رتبه خوبی هم کسب کردند تا بتوانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان ادامه تحصیل دهند اما برخی دیگر مجاز به انتخاب رشته نشدند و حالا باید مسیر زندگی خود را به شکل دیگری انتخاب کنند.

این افراد شاید تصمیم بگیرند همچنان از طریق دانشگاه به مسیر موفقیت در زندگی خود ادامه دهند که در اینصورت باید یک سال دیگر در انتظار کنکور باشند یا در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها شرکت کنند.

اما به طور کلی مشاوران بر این عقیده‌اند که تمام مسیر موفقیت در زندگی از دانشگاه نمی‌گذرد و افراد برای موفقیت می‌توانند مسیرهای دیگری را انتخاب کنند فقط باید بدانند که خود را شکست خورده تلقی نکنند و با اعتماد به نفس کامل گام در مسیر دیگری بگذارند.

* موفقیت در تکیه بر توانمندی‌هاست

در این زمینه منصور سعیدی مشاور آموزشی می‌گوید: داوطلبان کنکور باید بدانند نتیجه آزمون سراسری هرچه که باشد چیزی از ارزش‌ها و توانمندی‌های آنان کم نمی‌کند، هر یک از داوطلبان کنکور و جوانان ایرانی قطعا در ابعادی قدرتمند هستند به طور مثال هر فردی ممکن است در رشته‌هایی مانند ورزش، موسیقی، خط یا هر رشته دیگری بتواند موفق باشد و توانمندی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: جوانان نباید خود را در زندگی به یک عدد متکی کنند، رتبه کنکور صرفا یک عدد است بنابراین داوطلبانی که قبول نشده‌اند نباید خود را دست کم بگیرند بلکه باید بدانند اگر بر داشته‌ها و توانمندی‌هایشان اصرار کنند و پشتکار داشته باشند قطعا در زندگی موفق خواهند بود.

* سرزنش قبول نشده‌های کنکور ممنوع!

برخی خانواده‎ها می‌خواهند ناکامی در گذشته خود را در آینده فرزندان‌شان بیابند و می‎خواهند فرزندان‌شان جا پای آرزوهای دست نیافته خودشان بگذارند غافل از اینکه این مسائل سبب آزار روحی فرزندان می‌شود.

در این خانواده‌ها وقتی فرزندان در یک مسیر مانند کنکور به موفقیت نمی‌رسند اعضای خانواده آن‌ها را تحقیر یا سرزنش می‌کنند که از نظر مشاوران این کار برای آینده فرزندان بسیار مخرب و زیان آور است به طوریکه حتی گاهی فرزندان را به افسردگی می‌کشاند. شکست در کنکور به معنای پایان زندگی نیست و هر نوجوان در صورت ناکامی به مدت یک سال دیگر برای مطالعه و تلاش دوباره وقت دارد و این شکست می‎تواند سرمنشاء موفقیت باشد و می‎توان با درک شکست و پی بردن به نقاط ضعف و علت شکست در این مقوله برای موفقیت دوباره برنامه‌ریزی کرد.

خانواده‌ها باید این موضوع را به فرزندان‌شان تلقین کنند که عدم موفقیت در کنکور پایان راه موفقیت نیست و می‌توانند از مسیرهای دیگری به موفقیت برسند.

یکی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ که اتفاقا در کنکور قبول نشده است، می‌گوید: از خانواده‌ام انتظار دارم مرا در شکوفا شدن استعدادهایم تشویق کنند تا مسیر دیگری جز تحصیل را انتخاب کنم، من به موسیقی علاقه بسیاری دارم و می‌خواهم در این رشته موفق شوم.

پدر یکی از داوطلبان کنکور نیز می‌گوید: من به فرزند گفتم تلاش خود را بکند تا در رشته و دانشگاه مورد علاقه اش قبول شود، اما اگر نشد باید بتواند با خلاقیت خودش و به کار گیری استعدادهایش کارآفرینی کند، امروزه جامعه ما نیازهای بسیاری دارد که کارآفرینان باید این نیازها را شناخته و برای تأمین آن راهکار ارائه دهند، از این طریق شغل ایجاد می‌شود.

طنین زاهدی کیا رتبه دوم کنکور علوم انسانی سال ۹۷ می‌گوید: داوطلبان باید بدانند که کنکور تنها مسیر موفقیت نیست و برای رسیدن به مقصد موفقیت می‌توانند مسیرهای دیگری را هم امتحان کنند.

مخاطب دیگری که دانشجو است عنوان کرده آن طرف کنکور خبری نیست و باید به دنبال شغل باشید. شخص دیگری گفته است من در آخرین کنکورم در شرایط روحی و ضعف جسمانی قرار گرفته بودم اما بهترین نتیجه را از آنچه که خواندم گرفتم و می‌خواهم بگویم مسأله من استرس کنکور نبود و اجازه ندادم استرس، ۶ ماه زحمات من را از بین ببرد، کنکور نتیجه تلاش انسان است و هر فردی که تلاش کرده قطعاً نتیجه را می‌گیرد.

فرد دیگری که خود را مادر یک فرزند معرفی کرده عنوان کرده است من تصمیم دارم برای آینده فرزندم هیچ زور و اجباری برای کنکورش نداشته باشم، کسب علم فقط با دانشگاه رفتن میسر نمی‌‌شود هر فردی می‌تواند بدون مدرک هم موفق باشد.

کیمیا عبدلی دارای رتبه ۸۰۰ کنکور سراسری با بیان اینکه به اعتقاد من کنکور پایان راه نیست بلکه کنکور بخشی از زندگی است و همه آن نیست. اگر امسال قبول نمی‌شدم سال بعد دوباره شرکت می‌کردم، اظهار می‌دارد: حتی بعضی از افرادی که در بهترین رشته‌های دانشگاهی هم تحصیل کرده‌اند واقعاً به آن موفقیت دلخواهشان نرسیده‌اند و در طرف مقابل افرادی هم بوده‌اند که کنکور نداده‌اند، اما در حال حاضر انسان‌های موفقی هستند.