- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

چین: آمریکا در ماجرای خروج از افغانستان آبرویش را به باد داد

به گزارش احرارگیل [1]، سخنگوی وزارت خارجه چین  با فرا رسیدن سالگرد خروج آمریکا از افغانستان از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا علیه کشورهای دیگر انتقاد کرد.

وانگ ون‌بین در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «یک سال قبل، نظامیان آمریکایی هجوم ۲۰ ساله‌شان به افغانستان را با خروج عجولانه از کابل به اتمام رساندند. “رویداد کابل” به کلیدواژه‌ای برای اشاره به افتضاح آمریکا در افغانستان تبدیل شد.»

 

[2]

گروه طالبان سال گذشته (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان از زمانی آغاز شد که در فوریه سال ۲۰۲۰ توافقی میان آمریکا و طالبان حاصل شد. ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «”رویداد کابل” به منزله شکست برنامه “تحولات دموکراتیک” تحمیل‌شده از سوی آمریکا است. مسیر یک کشور به سوی دموکراسی تنها می‌تواند مستقلانه توسط مردم آن کشور و با توجه به شرایط آن کشور جستجو شود.»

وی اضافه کرد: «مسیر دموکراسی از یک کشور به کشور دیگر فرق می‌کند و اگر از بیرون تحمیل شود اثربخش نخواهد بود. تحمیل دموکراسیِ آمریکایی به یک کشور باعث شده اجرای آن دچار اخلال و شکست شود.»

خروج جنجالی آمریکا از افغانستان در سال گذشته از همان ابتدا انتقادهایی از تلاش‌های آمریکا برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به دیگر کشورها را به همراه داشت. چین از همان زمان، یکی از کشورهایی بود که سیاست‌های آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

 

نماینده چین در سازمان ملل متحد سال گذشته در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»

وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده بود، هر چند که او تلاش‌‌هایی هم انجام داد تا بخشی از بار مسئولیت بابت این شکست را متوجه دیگران کند.

بایدن تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود. بایدن، علی‌رغم آنکه چند هفته قبل‌تر گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود، در سخنرانی شهریورماه سال گذشته از عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان نیز ابراز تأسف کرده بود.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز همچنین تصریح کرد که اتفاقات سال گذشته کابل به منزله شکست روش آمریکا در حذف گروه‌های کوچک است.

وانگ ون‌بین تصریح کرد: «”اتفاقات کابل” همچنین به منزله شکست رویکرد ترجیحی آمریکا در حذف گروه‌های کوچک و انحصاری است. آمریکا و متحدانش افغانستان را ۲۰ سال اشغال کردند اما سرانجام با یک خروج مفتضحانه از آن فرار کردند. این به اصطلاح “رهبر جهان غرب” بعد از آنکه تصمیم گرفت متحدانش را در یک عقب‌نشینی عجولانه رها کند آبرویش را به باد داد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین علاوه بر این اضافه کرد که رویدادهای کابل نشان‌دهنده شکست راهبرد هژمونی آمریکا هستند. او گفت: «از همه مهم‌ترین، اتفاقات کابل نشان‌دهنده راهبرد هژمونی آمریکا است. آمریکا از زمان جنگ سرد به بهانه دموکراسی و حقوق بشر به کشورهای سراسر دنیا حمله کرده و در امور آنها دخالت کرده و برای رسیدن به اهداف ژئوپولتیک خودش اقدام به ایجاد اختلاف و درگیری در میان آنهاکرده است. مردم آنها به شدت مخالف این روند هستند.»

وی اضافه کرد: «آمریکا در افغانستان شکست خورده است، اما مشخص است که درسش را نیاموخته است. این کشور ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی افغانستان را مسدود کرده تا در روند توسعه و بازسازی افغانستان اخلال ایجاد کند.»

وانگ ون‌بین در ادامه گفت: «علاوه بر این، آمریکا هیچ‌گاه از دخالت سیاسی در سراسر جهان به نام دموکراسی و حقوق بشر دست برنداشته است.