- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

برگزاری کنگره میرزاکوچک‌خان جنگلی از سال آینده در سطح بین‌المللی

 

 

 

رئیس کنگره بین‌المللی میرزاکوچک‌خان جنگلی از برگزاری کنگره این شخصیت بزرگ از سال آینده به صورت بین‌المللی خبر داد.  

 

 به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری فارس، محمد شیخان رئیس کنگره ملی میرزا کوچک خان با بیان اینکه میرزا از شخصیت و اندیشه جهانی برخوردار است، اندیشمندان، محققان و هنرمندان کشورمان را به مشارکت فعال در ترویج و تبیین اندیشه‌های جهانی میرزا کوچک خان از جمله عدالت خواهی، عشق و آزادگی و استکبار ستیزی، فراخواند.

 وی با اشاره به ویژگی‌ها و روحیات میرزا کوچک خان اظهار داشت: برخورداری از روحیه عدالت خواهی، ایمان و خداخواهی، عشق و آزادگی، جمهوری خواهی، مقاومت و استکبار ستیزی، شخصیتی جهانی به میرزاکوچک خان داده است.

 شیخان از برگزاری کنگره میرزا کوچک جنگلی از سال آینده در سطح بین المللی خبر داد و خاطرنشان کرد: بدون تردید هر کس از قید و بند نژاد و مرز و جغرافیا فراتر رود، جهانی می‌شود و میرزا از چنین شخصیتی برخوردار است به گونه‌ای که در خارج از مرزهای کشورمان نیز بخوبی با شخصیت این مجاهد انقلابی و مبارز آشنا هستند.

 رئیس کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی گفت: انسان‌هایی که اندیشه بلند و روح آرمانی آنها در مسیر تعالی بشر موثر بوده محدود به جغرافیای خاصی نیستند از این‌روی امروز میرزاکوچک خان جنگلی افتخار ایران و متعلق به همه ملت‌های آزاده و عدالت خواه جهان است.

 محمد شیخان میرزا را روحانی مبارز و انقلابی و فرزند خلف و آزادی خواه ایران زمین دانست و گفت: سرزمین گیلان افتخار آن را دارد که مردی بزرگ و جهانی را در دامان خود پرورانده است و امروز همچون نگینی او را در حلقه انگشتری خویش جای داده است.

 رئیس کنگره ملی میرزا کوچک خان درباره مبارزات میرزا با قدرت‌های متجاوز زمان خود، اظهار داشت: میرزا، مجاهد انقلابی و روحانی مبارزی بود که در دوران غربت برای اسلام و اقامه دین در مقابل بیگانگان و متجاوزان قیام کرد و در برابر دو قدرت بزرگ آن روز جهان یعنی روس‌ها و انگلیسی‌ها و زیاده خواهی و تجاوزگری آنها ایستادگی و مقاومت کرد.

 وی درباره اهداف برگزاری کنگره ملی میرزاکوچک خان، اظهار داشت: با برگزاری این کنگره به دنبال معرفی و شناساندن هر چه بیشتر و بهتر ابعاد مختلف شخصیتی و رفتاری میرزا و گردآوری اسناد تاریخی درباره قیام جنگل هستیم.

 رئیس کنگره ملی میرزاکوچک خان همگان را به مشارکت در برپایی باشکوه این کنگره دعوت کرد و اظهار داشت: در برپایی این کنگره به ویژه اساتید حوزه و دانشگاه و هنرمندان می‌توانند با هنرمندی و ارایه توانمندی‌های علمی خود شخصیت میرزاکوچک خان را در ابعاد جهانی معرفی کنند.

 وی زمان برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت کوچک جنگلی را همزمان با سالروز شهادت آن مجاهد آزاده در سراسر کشور بویژه در استان گیلان اعلام کرد و با اشاره به فراخوان ستاد برگزاری این کنگره، گفت: اساتید حوزوی و دانشگاهی و صاحبنظران و هنرمندان در سه بخش علمی ـ پژوهشی، فرهنگی ـ هنری و مستند می‌توانند مقالات و آثار علمی، پژوهشی و هنری خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

 شیخان با اشاره به جایگاه میرزاکوچک خان در روزگار ما گفت: میرزاکوچک خان از شخصیت مذهبی و ملی برخوردار است، شخصیتی که علاوه بر داشتن جایگاه دینی، به عنوان یک دانش آموخته حوزه علوم دینی، یک سیاستمدار ملی نیز بشمار می‌رود. سیاستمداری که مبارزه توامان با استکبار و استعمار را تجربه کرده است.

 وی افزود: میرزاکوچک خان به نجات ایران از استعمار و استبداد می‌اندیشید و در طول حیات سیاسی خود 2 بار اسلحه به دست می‌گیرد، یک بار در جریان مشروطه یعنی زمانی که استبداد محمد علی شاه، مشروطه را به محاق برده بود، میرزا در صف مجاهدینی قرار داشت که اسلحه بر دوش می‌گیرند و در سلک مخالفان استبداد درمی آید و حضور او در فتح قزوین و تهران اعتقاد او را به مشروطه نشان می‌دهد.

 رئیس کنگره ملی میرزاکوچک خان خاطر نشان کرد: میرزا کوچک خان در مقابله با روس‌های تزار نیز برای دفاع از میهن سلاح در دست می‌گیرد و آسایش و آرامش خود را فدای دفاع از خاک وطن می‌کند، بنابراین معرفی چنین شخصیتی که درد ایران از حاکمیت استبداد و حمایت استعمار خارجی از این حاکمیت را درک کرده، می‌تواند برای نسل جوان امروز یک الگو و شخصیتی هویت ساز باشد.

 شیخان افزود: میرزاکوچک خان شخصیتی است که دینداری و وطن پرستی را توامان داراست، سیاستمداری که اخلاق گراست با این همه هیچ ادعای منورالفکری و سیاست پیشگی ندارد بلکه از سر تکلیف در صحنه حضور دارد.

 رئیس کنگره ملی میرزاکوچک خان درباره نقش میرزا کوچک خان در مشروطه، گفت: میرزا هوادار مشروطه است اما نه مشروطه انگلیسی بلکه مشروطه‌ای که از آموزه‌های اسلامی ارتزاق می‌کند، این مشروطه سر بر آستان بیگانه ندارد بنابراین او از مخالفان پذیرفتن اولتیماتوم روس و انگلیس در زمان مجلس دوم است جالب اینکه دو شخصیت مذهبی دیگر آن زمان یعنی سید حسن مدرس و محمد خیابانی هم مخالفت‌های بارزی در این زمینه دارند که سرنوشت هر سه آنها در آخر به شهادت ختم می‌شود.

 شیخان خاطر نشان کرد: شاخصه هویت دینی و ملی میرزا شرکت وی در هیئت اتحاد اسلام است، تشکلی که نجات ایران را در وحدت اسلامی دنبال می‌کرد، وحدت اسلامی به معنی پیوستن به خیزش ملت‌های مسلمان در مقابله با استعمار خارجی بود هر چند که متاسفانه این خیزش ملت‌های مسلمان در برهه‌های مختلف توسط دشمنان دوست نما از جریان اصلی خود منحرف شد تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و تاسی و الگوگیری ملت‌های مسلمان از این انقلاب،امید است که شاهد تجربه موفقی از خیزش امت اسلامی در برابر استعمارگران و سلطه جویان باشیم.

 وی افزود: از دیگر مصادیقی که به عنوان شاخصه هویت دینی و ملی میرزا باید به آن اشاره کنم این است که میرزا هیچگاه فریفته شعارهای چپ‌ها و مارکسیست‌ها نشد و با اعلام جمهوری گیلان برای نجات ایران می‌کوشید و وقتی در پشت صحنه بازیگردانی روس‌ها و خیانت عوامل داخلی آنها را مشاهده کرد راه خود را از آنها جدا کرد.

 رئیس کنگره ملی میرزاکوچک خان گفت: میرزا در طول حیات سیاسی خود هیچگاه تخطی از اسلامیت و ایرانیت را جایز نشمرد و کارنامه او در این باره گواه روشنی بر این مطلب است.

 شیخان در پاسخ به سؤالی درباره دلایل نگاه مثبت و علاقه همه طیف‌ها و گروه‌ها با گرایشات مختلف سیاسی به شخصیت و مرام میرزا کوچک خان، اظهار داشت: علت اصلی این موضوع به شخصیت والای میرزا کوچک خان و وفاداری او به آرمان‌های ملی باز می‌گردد در واقع او مصداق هر کسی از ظن خود شد یار من است، شخصیتی که نقطه منفی در رفتار سیاسی خود ندارد و از این جهت یک الگوی مناسب است.

 وی خاطرنشان کرد: حتی گروه‌های چپ سوسیالیستی سعی می‌کنند، میرزا را مصادره کنند اما آنان ظاهرا فراموش کردند که میرزا عدالت اجتماعی و اقتصادی را از دریچه آموزه‌های اسلامی درک کرده و تفسیر می‌کرد و از همین دیدگاه نیز در صدد اجرا و تحقق آن بود در حالیکه عوامل روس کمونیستی تنها شعار دهان پرکن مارکسیستی را تکرار می‌کردند و از راهی که آنها می‌رفتند جز خیانت به ایران و نادیده انگاشتن هویت دینی و ملی ایرانیان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد بر همین اساس در میانه راه میرزا را رها کردند.

 وی تاکید کرد: میرزا یک سیاستمدار دیندار و وطن پرست بود که معرفی و بازشناسی سیر و سلوک اخلاقی و مبارزات ضد استعماری و استبدادی ایشان می‌تواند نه تنها الگوی مناسبی برای ملت ایران بلکه برای سایر ملت‌های عدالت خواه و آزادی طلب جهان باشد.