- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی

رؤسای دانشگاه‌های کشور در قطعنامه پایانی نشست هم‌اندیشی خود بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و تقویت و تعامل با تشکل‌ها دانشجویی برای انجام آن تأکید کردند.تأکید رؤسای دانشگاه‌ها بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی/حمایت از فعالیت‌های دانشجویی .به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رؤسای دانشگاه‌های کشور با صدور قطعنامه‌ای مواضع و ددیگاه‌های خود در خصوص برخی مسائل مهم دانشگاه‌ها را اعلاک کردند که متن کامل این قطعنامه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
با سلام و عرض ادب به پیشگاه حضرت ولی‌عصر (عج)، درود بر روان پاک و مطهر شهدای انقلاب اسلامی ایران و امام شهدا (ره) و با آرزوی توفیق و طول عمر با عزت و با سعادت برای مقام عظمای ولایت

، در قرن حاضر، تحول جهانی با فروپاشی قدرت‌های استکباری مقارن و با بیداری و خیزش‌های اسلامی اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سرعت و شتاب فزاینده‌ای گرفته است.

آغاز فروپاشی فرعون‌ها، با انقلاب شکوهمند اسلامی و سرنگونی طاغوت ایران شروع و به سقوط و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و زمامداران مزدور و وابسته عراق، مصر، لیبی و … منتهی و انشاء‌ا… به سرنگونی نظام سرمایه‌داری غرب منجر خواهد شد.

بحمدا… در عصر پرتلاطم فعلی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ثبات و پایداری منحصر به‌فردی برخوردار است که رشک و غبطه دشمنان را برانگیخته است. قطعاً این پایداری و ثبات مرهون نظام ولایی و رهبری داهیانه حضرت آیت‌ا…العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی می‌باشد.

نشستی دیگر از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای هم‌اندیشی و همفکری بیشتر در خصوص امور مختلف جاری دانشگاه‌ها با همراهی مقام عالی وزارت، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مدیران ارشد وزارت متبوع تشکیل گردید و در نهایت قطعنامه‌ای مشتمل بر موارد زیر به تصویب همه حاضران رسید.

1- حمایت همه جانبه از اقدامات انجام شده در راستای عملیاتی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خصوصا در زمینه عفاف و حجاب و اسلامی شدن دانشگاه ها.

2-تأکید جدی و حمایت‌های همه‌جانبه از جذب نیمه‌متمرکز اعضای هیأت علمی و کنکور نیمه‌متمرکز دکتری با اصلاح نقاط ضعف احتمالی در راستای استقرار عدالت آموزشی.

3- حمایت همه جانبه از افزایش ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، ضمن توجه و تمرکز بر کیفیت علمی این دوره‌ها و پایان‌نامه و رساله‌های تخصصی مربوط.

4- هدفمند کردن هرچه گسترده‌تر پژوهش‌های دانشگاهی و پایان‌نامه‌های دانشجوئی، در راستای حل مشکلات مبتلا به کشور و تأمین فناوری‌های مورد نیاز و ارتقای سطح رفاه و معیشت جامعه.

5– عدم ارسال هرگونه مقاله علمی از جامعه دانشگاهی به شرکت انتشاراتی الزیور در پاسخ به تصمیم کوتاه نظرانه و تبعیض منشانه آن شرکت در تحریم سرویس دهی به برخی از دانشگاه‌های کشور، به منظور توجه به رشد و شکوفایی عظیم علمی و فناوری ایران اسلامی و شکست تحریم‌ها و آپارتایدهای علمی، اقتصادی و فرهنگی استکبار جهانی.

6- حمایت‌های مادی و معنوی از چاپ و نشر هرچه گسترده‌تر مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی.

7- تقویت معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها.

8– حمایت‌های مادی و معنوی از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، با توجه به توسعه و ارتقای روحیه آزاداندیشی و پرسشگری قشر جوان و هوشمند دانشجویی، و به منظور توسعه فعالیت‌های دانشجوئی در این زمینه و تحقق تأکیدات جدی ولی امر مسلمین در این ارتباط.

9 – ضرورت همکاری، همراهی و تعامل سازنده با تشکل‌های دانشجویی در قالب قوانین و مقررات مصوب.

10 – حمایت از برگزاری مناظره‌ها و سخنرانی‌ها در قالب قوانین و مقررات دانشگاه‌ها برای افزایش نشاط سیاسی دانشگاه‌ها، خصوصاً در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی.

11– لزوم تشکیل جلسات نقد، پرسش و پاسخ با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری و منطقه ای با حفظ استقلال دانشگاه‌ها و برای ایجاد تعاملات سازنده در جهت حل و فصل مشکلات جامعه و دانشگاه.

12-حمایت کامل از تشکیل سازمان امور دانشجویان و ایجاد مدیریت واحد در ارائه سریع‌تر و مناسب‌تر خدمات رفاهی دانشجویی در جهت کاهش دغدغه مسائل رفاهی دانشجویی و غنا بخشیدن به تولید علم و تعالی تحقیقات در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی.

از خداوند متعال خواستار ارتقاء و سربلندی هرچه بیشتر ایران اسلامی و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و فرامین مقام عظمای ولایت و نقش هرچه فعال‌تر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این مهم می‌باشیم.

در انتها از عنایت‌ها و حمایت‌های ارزشمند رئیس محترم جمهوری اسلامی و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و علی‌الخصوص افزایش قابل توجه بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی کمال تشکر و قدردانی را داریم.
انتهای پیام/