- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

ضعف کفاشیان پر و بال دادن به کی روش است

  مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: تنها ضعف کفاشیان پر و بال دادن به کی روش و عقب نشینی در مقابل خواسته هایش است.     

 

    علی فتح الله زاده اگر هر روز هم صحبت کند حرف های تازه ای برای گفتن دارد. مدیرعامل استقلال با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس از هر دری صحبت کرد. متن صحبت های فتح الله زاده در زیر آمده است:

فارس: چند وقت پیش مدارکی را در خصوص کمپ استقلال منتشر کردیم که ظاهرا نشان می داد این کمپ متعلق به استقلال نیست. شفاف در این خصوص توضیح بدهید.

متاسفانه یکسری از دوستان کلا می خواهند در این خصوص حاشیه سازی کنند. قبلا که منکر بودند، حالا هم که دیدند دوندگی هایمان نتیجه داده جور دیگر سنگ اندازی می کنند. باشگاه استقلال متعلق به وزارت ورزش است ما هم این زمین را از اداره کل تربیت بدنی گرفته ایم. ما برای استقلال بازیکن می گیریم و برای موفقیت این تیم تلاش می کنیم، اگر چیزی به دارایی باشگاه اضافه شود متعلق به وزارت است چون باشگاه به وزارت خانه تعلق دارد. ما از طرف وزارت ورزش هم مسئولیت داریم که این زمین را بسازیم.

فارس: بیشتر توضیح دهید؟

روزی که با آقای خطیب صحبت کردیم او نامه ای به ما داد. همان ابتدا قرار شد در صورتی که دور زمین را دیوار کشی کنیم اداره کل وقت، نامه ای را به وزارت مسکن بنویسد که باشگاه استقلال دیوار کشی کرده و اقدامات لازم را انجام داده است. همین طور هم شد. ما دیوار کشیدیم و آنها هم نامه نوشتند و از آن به بعد طرف حساب ما وزارت مسکن و شهرسازی است. حالا هم برای پایان کار موقت اقدام کردیم و شهردار ورزش دوست منطقه ۵ دستور داد تا کارها انجام شود. البته مراحل اداری دست من نیست اما به محض تحویل پایان کار موقت وزارت مسکن و شهرسازی سند را به نام استقلال خواهد زد. می دانید که ما زمین را ساخته ایم. سکو ساختیم و حالا می خواهیم ساختمان اداری هم تاسیس کنیم. من ۶ قهرمانی با استقلال دارم اما همه آنها یک طرف و احداث این کمپ یک طرف دیگر. قرار است یک موزه شکیل و جامع هم درست کنم و خوشحالم که یک کار خوب و مجموعه ای کامل در حد ۳۰ هکتار برای استقلال ماندگار می شود.

فارس: اما مسئولان اداره کل تربیت بدنی اعلام کرده اند زمین اجاره ای است و باشگاه چند وقت است که اجاره ها را پرداخت نکرده!

همان طور که اشاره کردم وقتی زمین را گرفتیم کار منوط به این بود که دیوار کشی کنیم. وقتی اداره کل وقت به وزارت مسکن و شهرسازی نامه نوشت عملا بحث اجاره ای بودن لغو شده چون زمین به ما واگذار شده است. حتی بعد از دیوار کشی به مدیرکل نامه نوشتم که طبق قرار قبل نامه پرداخت اجاره را کن لم یکن کنید و اتفاقا او پاسخ نامه من را داد و وزارت مسکن هم نامه نوشت که ما دیگر اجاره پرداخت نکنیم. حتی قرار شد پایان کار موقت را به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل دهیم تا سند زده شود.

فارس: از این بحث بگذریم. مشکل مالی که ندارید؟

چرا. مشکل مالی که همیشه هست اما مشکلات ما کمتر شده. حتی پرسپولیس هم مشکل دارد. گفته شد که چک دو سه بازیکن برگشت خورده اما باید بگویم اسپانسر ما معتبر است و تنها دوستان ما در این شرکت در ایران حضور نداشتند. قرار است هفته آینده برگردند و مشکلات حل شود.

فارس: شایعه شده که عباس محمدرضایی و احمد جمشیدیان می خواهند به استقلال بیایند.

قرار است بعد از این دو سه بازی آینده قلعه نویی خواسته هایش را کتبی ابلاغ کند. این بازیکنان مدنظر ما هستند و بعد از سفرم از مالزی هر بازیکنی را سرمربی بخواهد وارد مذاکره می شویم. یک جاهایی از تیم ما بالانس نیست و باید مقتدر تر از نیم فصل اول به میدان برویم.

فارس: می خواهید کار پرسپولیس را که حقیقی را جذب کرد تلافی کنید؟

اصلا این طور نیست. شما با آقای جعفری صحبت کنید. از او بپرسید که از مدت ها پیش و قبل از اینکه بحث انتقال حقیقی مطرح شود محمدرضایی را می خواستیم.

فارس: شما که به دنبال جذب بازیکن هستید چطور تصمیم گرفتید ۸،۷ بازیکن را ترانسفر کنید؟

دوستان ما مرتکب اشتباه لپی شدند. از من سوال شد که چرا فوتبال ایران دیگر نمی تواند مثل قدیم بازیکن ترانسفر کند. یعنی ما افت کردیم. من گفتم بازیکنان ایرانی قابلیت ترانسفر به اروپا را دارند و از فوتبال ایران همین حالا،۸،۷، بازیکن می توانند ترانسفر شوند. منظورم این نبود که از استقلال ۸ بازیکن را ترانسفر می کنیم.

 

فارس: حالا از استقلال بازیکنی برای ترانسفر مد نظر شما هست؟

حداقل دو بازیکن ما را می خواهند که باید با سرمربی مشورت کنم و در صورتی که او رضایت دهد آنها را ترانسفر می کنیم.

فارس: به جز حمودی بازیکن دیگری هم خواهان دارد؟

اگر اجازه بدهید اسم نیاورم تا روی روحیه بازیکنان دیگر تاثیر نداشته باشد.

فارس: ظاهرا قرار است مجیدی در بازی با هانوفر خداحافظی کند؟

همین طور است. می خواهم مجیدی در یک بازی باشکوه با استقلال خداحافظی کند. او برای ما خیلی زحمت کشیده و دوست دارم با افتخار بیشتری از میادین کنار رود.

فارس: تا به امروز به قلعه نویی پولی دادید؟

خیلی کم. دستم بسته بود و خیلی شرمنده شدم. انصافا او همیشه این بزرگواری را دارد. جا دارد به او تبریک بگویم که در بازی قبل با وجود اینکه روی نیمکت بازیکن ذخیره نداشتیم در برابر تیمی که آمده بود اعاده حیثیت کند استقلال را برنده کرد. من قلعه نویی را به این خاطر دوست دارم که با وجود اینکه این همه بازیکن نداشت خم به ابرو نیاورد و حتی یک مصاحبه هم نکرد و کارش را انجام داد. بی دلیل نمی گویم که قلعه نویی مربی بزرگی است چون هر وقت بی پول هم بودیم با این رفتارهایش به ما کمک کرد.

فارس: تکلیف توزی چه شد؟ ظاهرا این بازیکن شکایت کرده و نامه ای به باشگاه آمده که تنها ۱۵ روز برای پرداخت طلب او فرصت دارید.

اولا که هیچ نامه ای به دست ما نرسیده است. اجازه بدهید نامه برسد بعد اما همانطور که می دانید به لحاظ ارز و ارسال پول دچار مشکل هستیم اما این بازیکن با استقلال قرارداد دارد. نمی تواند در خانه بنشیند و بگوید که پول را بفرستید. از روزی که در روزنامه ها اعلام کرد که می خواهد قراردادش را فسخ کند من هم گفتم آماده فسخ هستیم. حالا هم می خواهم با خوشی و در کمال دوستی این کار انجام شود.

فارس: به جانواریو برسیم. بازیکنی که خیلی ها می گویند شما با او مماشات کردید و نباید در برزیل بازی می کرد و آسیب می دید.

دین اسلام می گوید همه چیز را بر اصل درستی و صداقت بگذارید مگر آنکه خلافش ثابت شود. وقتی او به ایران آمد نمی دانستیم که پایش آسیب دیده است. اگر این بازیکن خودش را برساند و بتواند بازی کند با او تعامل خواهیم کرد اما در غیر این صورت باید بنشینیم و یک تصمیم منصفانه و حرفه ای بگیریم. ما امیدواریم او برسد و برای استقلال بازی کند.

فارس: اما او مصاحبه کرده و گفته تا استقلالی ها فهمیدند مصدوم شدم برایم خانه نگرفتند.

ما در قرارداد او نوشته ایم که برایش خانه می گیریم ولی هزینه تهیه خانه را از قرارداد او کم می کنیم. ما که نمی توانیم منکر مفاد قرارداد شویم. پس هزینه خانه او بر عهده ما نیست. اگر می خواستیم از این کارها انجام دهیم به محض ورودش به فابیو پول نمی دادیم.

فارس: دلیل سفر شما به مالزی چیست؟

سال گذشته کلی فشار آوردیم که تعیین سهمیه کشورها را دو ساله کنند. این بار خواستیم این مسئله را نهایی کنیم. لیاقت داریم که چهار سهمیه داشته باشیم.

 

فارس: منتقدان فدراسیون می گویند که با لابی توانسته ایم کاندیدای بهترین فدراسیون سال آسیا شویم. نظر شما چیست؟

آنهایی که این مسئله را عنوان می کنند عملکرد فدراسیون را به نتیجه ها ربط می دهند ولی در AFC اینگونه نیست. همین حالا که سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف گرفتیم بی دلیل نبوده است. همه کشورها فشار می آورند که سهمیه ها را از ما بگیرند. اگر لابی داشتیم پارسال لابی می کردیم که سهمیه های ما کم نشود. در اینگونه مسائل لابی جواب نمی دهد. آنها به خاطر برنامه ریزی کلان فدراسیون ایران را انتخاب کرده اند. دو سال پیش فرهاد مجیدی جزو سه بازیکن اول آسیا انتخاب شد و حتی با هم به مالزی رفتیم اما جایزه را به یک نفر دیگر دادند. امیدوارم علی کریمی امسال بهترین بازیکن آسیا شود چون واقعا تاثیر گذار است. همچنین دوست دارم فغانی و بازیکنان فوتسال هم انتخاب شوند. انصافا فغانی هر وقت بازی های ما را قضاوت کرده کمتر از ۷،۶ کارت زرد به بازیکنان استقلال نداده اما او یکی از بهترین داوران ایران است و امیدوارم بهترین داور آسیا هم شود. پارسال ما در مراسم حضور داشتیم و مدام ژاپنی ها جایزه می گرفتند، فقط غصه می خوردیم که ای کاش ما هم جایزه می گرفتیم.

فارس: شما یکی از کسانی بودید که موافق آمدن کی روش به ایران بودید. از تصمیم و حمایتتان پشیمان نشدید؟

من خیلی وقتها از کی روش حمایت کردم ولی در بعضی مواقع هم گفتم که انتظار داریم در برخی تفکراتش تغییر ایجاد کند. یکی از نظرات من این بود که بازیکنان دیگری در فوتبال ما متولد شده اند که باید از آنها استفاده شود. دیدید که در بازی با تاجیکستان ترکیب جوان تیم ما چقدر خوب کار کرد اما در بازی بعد اصلا استفاده ای از آنها نشد. پتانسیل تیم ما خیلی بالا است. کی روش باید بداند اینجا در گنج بازیکنان خوابیده است. البته شاید او با این نیت که زمان ندارد از بازیکنان جوان استفاده نمی کند اما از حالا تا خرداد ماه سال بعد ۶ ماه زمان داریم و دیگر نمی شود گفت که وقت جوانگرایی نیست. پیشنهاد من این است که کی روش دو تیم انتخاب کند و از حالا تا ۶ ماه دیگر تیم دوم را مقابل تیم اول آزمایش کند. دیگر زمان وقت کشی نیست و اگر می خواهیم به جام جهانی برویم باید کار کنیم. قبول کنیم که تیم ملی بالانس نیست و باید ترمیم شود.

فارس:اگر خدای ناکرده به جا جهانی نرویم قبول دارید که فوتبال ما رو به نابودی می رود؟

همین حالا هم فوتبال ما به اندازه کافی عقب است. رفتن به جام جهانی ما را به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دگرگون می کند. وقتی شایسته هستی و در عین این اتفاق به جام جهانی نروی واقعا دردناک است. من آمادگی دارم همین حالا یک تیم ملی دوم درست کنم و ببینید تیم ملی اصلی را می بریم یا نه!

واقعا؟

چرا که نه. ببینید تیم ملی دوم نتیجه می گیرد یا نه.

فارس: دلیل حمایت همیشگی شما و رویانیان از کفاشیان چیست؟

تنها ایراد من به کفاشیان عقب نشینی او در مورد خواسته های کی روش است. کی روش به فوتبال ایران جوابگو است نه فوتبال به او. کفاشیان در این مسئله ضعف دارد که به کی روش بال و پر داده است اما او همه گونه امکانات در اختیار تیم ملی گذاشته است. من می گویم از اصل قضیه فرار نکنیم. مسئول نتایج تیم ملی کی روش است نه کفاشیان. چرا به خاطر نتایج باید فدراسیون را بزنیم؟ کفاشیان همه کار می کند تا تیم ملی نتیجه بگیرد. حتی باشگاه ها هم لطمه خوردند تا تیم ملی نتیجه بگیرد. نه اینکه کفاشیان پاسخگو نباشد اما نباید همه چیز را از چشم او ببینیم.

فارس: ماجرای ساموئل و تفاهمنامه ای که با رویانیان امضا کردید چه بود. ظاهرا رویانیان بابت این مسئله دلخور بود.

یک زمان پرسپولیس در خط هافبک دچار مشکل بود و ما از ساموئل استفاده نمی کردیم. این بازیکن واقعا حرفه ای است و من هم می خواستم به پرسپولیس کمک کنم چون هر وقت استقلال و پرسپولیس قوی باشند تیم ملی هم قوی است. پس از آن برخی دوستان به پرسپولیسی ها گفته بودند که استقلالی ها سر شما کلاه گذاشتند، ما هم چیزی نگفتیم و قرارداد را امضا کردیم اما وقتی می خواستیم آن را اجرایی کنیم دوستان پیگیر نشدند. در همان برهه قلعه نویی به ساموئل بازی داد و جواب هم گرفت. قضیه همین بود.

فارس: حالا تصمیم ندارید به پرسپولیس بازیکن بدهید؟

هر کمکی از دست ما برآید انجام می دهیم اما فعلا دیگر بحثی وجود ندارد.

فارس: شایعه جدایی میداودی و منوچهری شنیده می شود. قلعه نویی چیزی به شما نگفته است.

تا امروز که قلعه نویی حرفی به من نزده است. باید پس از سفر در این موارد با او صحبت کنم.

فارس: یعنی اگر قلعه نویی بازیکنی مثل میداودی را نخواهد راحت رضایتنامه او را می دهید؟

من اعتقاد دارم باید به میداودی کمک کرد. او از نظر روحی به هم خورده است اما اگر به گل او به پیکان دقت کنید متوجه می شوید که کم نظیر زده شد. واقعا از نیم متر جا قیچی برگردان زدن کار راحتی نیست. این بازیکن که چنین پتانسیلی دارد حیف است که عقب بیفتد. اگر میلاد قدر خودش را بداند و در حاشیه نباشد همه فکرش را روی بازی ها و تمرینات بگذارد انصافا می تواند به تیم ملی هم کمک کند.

فارس: امیر قلعه نویی مدعی شده فوتبالی ها باید به سر کار خود برگردند و دیگران که از جاهای دیگر آمده اند فوتبال را به عقب هدایت کرده اند.

قلعه نویی به این خاطر این حرف را زده چون به تیم ملی تعصب دارد و تحت فشار شکست مقابل ازبکستان این صحبت ها را انجام داده است. از او به عنوان یک ایرانی سوالاتی را پرسیدند که او هم اینگونه جواب داده است. واقعا حیف است فوتسال با آن همه پتانسیل به این شرایط بیفتد. باید در یک جایی جوانگرایی شود اما نمی دانم چرا همه به ترابیان حمله می کنند در حالی که ترابیان همان شخصی است که تیم ملی را راهی جام جهانی کرده و به همراه عوامل دیگر بهترین نتایج را گرفته است. اگر قلعه نویی این حرف ها را زده به خاطر تیم ملی بوده و از ناراحتی اینکه تیم ملی کشورش نتایج خوبی نگرفته مباحث کلی را مطرح کرده است. ما نباید سریع واکنش نشان دهیم و باید همه چیز کارشناسی شود. اما در کل نباید در مورد نتایج تیم ها زود تصمیم گرفت. مثلا در آلمان یوآخیم لو با تیم ملی کشورش در این چند وقت نتایج خوبی نگرفته اما آنها تغییری در راس کادرفنی ندادند. مطمئن هستم ارتباط مدیریت نتیجه می دهد و نباید در خیلی از موارد احساسی و زودگذر تصمیم بگیریم.

فارس: اگر فدراسیون از شما بخواهد که قلعه نویی را به تیم ملی بدهید واکنشتان چیست؟

واقعا پذیرش چنین کاری برایم سخت است چون ما روی قلعه نویی سرمایه گذاری کردیم. امیدوارم که در نهایت تیم ملی با کی روش به جام جهانی برود و کار به آن مرحله نرسد. من حامی کی روش بوده ام و امیدوارم او صحبت های من را به عنوان حرف های یک دوست تلقی کند و کسی که صحبت های من را برایش ترجمه می کند درست ترجمه کند، اما همه در مقابل تیم ملی مسئولیت داریم و اگر روزی بخواهند قلعه نویی مربی تیم ملی شود باشگاه استقلال مشکلی با این مسئله ندارد.

فارس: و در خصوص لقب جدیدتان (شوالیه) که سر و صدای زیادی کرده صحبت کنید؟

این لقب ها برای من هیچ اهمیتی ندارد. اهمیت این موضوع اینجاست که یک نهاد بین المللی به یک مدیر ایرانی چنین جایزه ای داده است. خیلی از مدیران هستند که از من قوی تر هستند و بهتر هم کار می کنند. اشخاص دیگری هم می توانند چنین جایزه ای بگیرند مثل نفر اول پوشاک، بانکداری و موسیقی. نهادی در بروکسل از من رزومه خواست و من هم مدارکم را ارسال کردم. اینکه در خارج از کشور مدیریت ما را قبول داشته باشند حایز اهمیت است. چنین جایزه ای را نخست وزیر اروگوئه هم در سال ۹۳ کسب کرد. من چون ۶ قهرمانی با استقلال داشتم و بیش از ۷ کتاب در حوزه ورزش نوشته ام و مقالاتی را در مرکز دانشگاهی ISA به صورت ثبت شده ارائه کردم به همین خاطر مورد تایید آن مرکز قرار گرفتم اما باید بگویم که از ۷ خوان رستم باید عبور کرد که در دانشگاه مربوطه مقاله داد. تمام کارنامه من در بدست آوردن عنوان شوالیه امتیاز آور بود و این نشان هم مبارک فوتبال ایران باشد.