- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

کدام تشکل های سیاسی برای “بازی” به میدان آمدند؟

به گزارش احرارگیل [1]،برخی شخصیتهای فعال سیاسی و اجتماعی در آستانه هر انتخاباتی فعال می شوند و تحت عنوان یک حزب یا جبهه، فعالیتهای هدفمند و مقطعی خود را آغاز می کنند.

در این مقال دنبال تحلیل اهداف چنین شخصیتهایی با احزاب و جبهه های صوری نیستیم که اهداف این کاراکترهای سیاسی خیلی پوشیده و پنهان نیست.

اما بد نیست با چنین شخصیتهایی چه در جریان اصلاحات یا اصولگرا بیشتر آشنا شویم.

البته قطعا این شخصیتها در سایر ایام هم فعالیتهایی دارند؛ اما نکته جالب این است که نزدیک به هر انتخاباتی تحت عنوان یک حزب یا جبهه سیاسی فعال تر می شوند و شروع می کنند به مصاحبه و صدور بیانیه و اعلام مواضع؛ حال آن که آن احزاب یا جبهه های سیاسی یا اساسا وجود خارجی ندارند و یا آن قدر کوچک و کم عضو هستند که عملا هیچ گونه ظرفیتی برای فعالیت گروهی در عرصه سیاسی کشور ندارند.

معمولا هیچ منتخب مستقلی از این جریانات سیاسی در مجلس حضور ندارد و همیشه این جریانات به نوعی کاندیداهای سایر احزاب و جریانات را به نفع خود مصادره کرده اند.

حجت الاسلام محمد زارع فومنی که سال ۸۸ مشاور جوانان و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی یکی از سران فتنه بوده است. او سالهاست که نزدیک به هر انتخاباتی فعال می شود و ارتباط خود با رسانه ها را تقویت می کند.

دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات است و می گوید ۳۰۰۰ عضو در سراسر کشور و در ۲۰ استان هم دفتر دارند. یعنی در هر استان حدودا ۱۵۰ عضو دارند.

وی از فتنه ۸۸ به بعد مواضعی ضد تندروی های فتنه گران گرفت که مورد توجه برخی رسانه ها قرار گرفت. شاید به همین دلیل هم بود که کمی بعد از آن جبهه مردمی اصلاحات را راه اندازی کرد اما در عرصه سیاسی کشور شما هیچ سیاستمداری را پیدا نمی کنید که عضو این جبهه باشد.

حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز ایران است، وی هم یکی از شخصیتهایی است که با رسیدن ایام انتخابات فعال تر می شود و به نوعی موضع گیری می کند که بیشتر دیده شود.

حزب سبز ایران به همراه چهار حزب مشابه دیگر جبهه ایستادگی را تشکیل داده اند که به طور مثال هیچ نامی از یک کاندیدای مستقل این جبهه که در انتخابات مجلس نهم پیروز شده باشد وجود ندارد و افرادی که جبهه ایستادگی از آنان حمایت کرده و در انتخابات پیروز شده اند همگی کاندیدای جریانات دیگر سیاسی بوده اند که جبهه ایستادگی هم از این افراد تحت عنوان کاندیدای خود حمایت کرده است.

ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین است، وی هم معمولا نزدیک به هر انتخابات فعال می شود و گفت و گوهای وی را در اکثر خبرگزاری ها می توانید مطالعه کنید.

حزب اسلامی ایران زمین هم یکی از احزاب تشکیل دهنده جبهه ایستادگی است که تا چندی پیش محسن رضایی لیدر این جبهه به حساب می آمد و اخیرا بعد از بازگشت رضایی به سپاه به نوعی بدون دبیر کل مانده است.

“حجت الاسلام سید محمدباقر خرازی” دبیر کل تشکیلاتی به نام حزب الله ایران است که معمولا در آستانه انتخابات فعال می شود، وی برادر صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان است.

وی در آخرین فعالیت انتخاباتی برای ریاست جمهوری ۹۲ کاندیدا شد و بازگرداندن همهٔ سرزمینهای جداشده از ایران (از جمله تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان) بدون یک قطره خونریزی» و رساندن دلار به هزار تومان در عرض یک سال و لغو تحریمها در چند ماه اول ریاست جمهوری را از برنامه های خود اعلام کرد که موجب اعتراض وزارت خارجه تاجیکستان شد.

علی کیهانیان دبیر کل جبهه یا جمعیت حامیان انقلاب اسلامی هم اخیرا با نزدیک شدن انتخابات فعال شده است. این حزب یک وبلاگ در فضای مجازی دارد که از نوع انتشار مطالب در این وبلاگ می توان به فصلی و انتخاباتی بودن فعالیتهای آن پی برد.

دلاور صیامی دبیر کل جبهه حامیان ولایت نیز یکی از شخصیتهای فعال در انتخابات های جمهوری اسلامی است. گفتنی است صیامی خود را عضو جمعیت حامیان انقلاب اسلامی هم معرفی کرده است. وی روزی از نزدیکان احمدی نژاد بود، مدتی در اطراف قالی باف و اینروزها هم در دولت روحانی فعال است .

چندی پیش برخی رسانه های اعلام کرده بودند که فرد دیگری با نام عبدالصمد قره پور که خود را با نام مستعار مشکینی معرفی می کند هم مدعی دبیر کلی جبهه حامیان ولایت است. در هر حال تا کنون نام و نشان از هیچ منتخب مستقلی از این جریان سیاسی دیده نشده است.

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری هم از چهره های فعال انتخاباتی است، وی خود نماینده مجلس هشتم بوده است و تا به حال ۲ دوره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۸۴ و ۹۲ شده است.

نام وی در جریان انتخابات مجلس هشتم در لیست حزب اعتماد ملی بوده است.

از جمله دیگر شخصیتهای فعال انتخاباتی می توان نعمت ا… حکیم دبیر کل حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی که عضو جبهه ایستادگی است، مهدی فتحی زاده دبیر کل جبهه عدالت و رفاه و حسین سعیدی دبیر کل جمعیت عدالت و مهرورزی را نام برد.

———————————————————————————————————————————————————————- 

منبع: صراط [1]

انتهای پیام/ کدام تشکل های سیاسی برای “بازی” به میدان آمدند؟ [2]