- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

واکنش حسن روحانی به عملیات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،  فیلم منتشر شده از جلسه روز ۴ شنبه هیات دولت به ریاست حسن روحانی، حاکی از واکنش تند او به عملیات اخیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

بر اساس فیلم منتشر شده از جلسه هیات دولت، حسن روحانی یک نهاد امنیتی را به پرونده سازی علیه افراد بازداشتی متهم کرده است.

رئیس دولت در این باره می گوید: “بیخود نرویم چند نفر را به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم، بعد آن پرونده را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، جریان نفوذ است.”

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری از انتشار رسمی این بخش از سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت، خودداری کرده است. با این وجود فیلم اظهارات رئیس دولت، توسط حساب اینستاگرام حسن روحانی منتشر شده است.

سه شنبه شب، خبرگزاری سازمان صدا و سیما از عملیات سازمان اطلاعات سپاه برای بازداشت “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت های امریکا و انگلستان” خبر داد.

این خبرگزاری نوشت: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته جاری، چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت های متخاصم غربی را که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند، بازداشت کرد.”

در ادامه شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نزدیک به یک نهاد امنیتی، تعداد افراد بازداشتی را ۵ نفر اعلام کرد. به گفته راه دانا آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران از جمله افراد بازداشتی است. این پایگاه خبری وی را فردی نزدیک به مسئولان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی معرفی کرد.

از احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و عیسی سحرخیز به عنوان دیگر بازداشت شدگان نام برده می شود.

خبرگزاری صدا و سیما روز سه شنبه همچنین به نقل از “منابع امنیتی” از بازداشت “نزار زاکا” که یک تبعه آمریکایی – لبنانی است خبر داد.

این خبرگزاری نوشت: “نزار زاکا پیوندهای عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد. برخی عکسهای منتشر شده از نزار زاکا، وی را در لباس ارتش آمریکا، در پایگاه نظامی «ریورساید» در آمریکا، نشان می‌دهد. برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه نزار زاکا با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از وی به‌عنوان یک «گنج پنهان» یاد می‌کنند.”

یک تبعه آمریکایی‌ـلبنانی درایران بازداشت شد

توضیحات “عاصف”؛ کارشناس سازمان اطلاعات سپاه

شبکه دوم سیما، شب گذشته اظهاراتی از فردی به نام “عاصف” از کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پخش کرد. آقای عاصف جزئیات جدیدی از دستگیری برخی عوامل شبکه نفوذ در رسانه‌ها را تشریح کرد.

وی گفت: در این پرونده مجموعه‌ای از مجرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اوپوزیسیون خارجی و داخلی در یک  فرآیند پیچیده و هرمی چندلایه با شبکه‌سازی از خبرنگاران  داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند. نکته مهم  این پرونده ادراک‌سازی و اولویت‌سازی برای افکار عمومی است. آنها  تلاش کردند در داخل ایران مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران  و فعالان  رسانه‌ای را جذب کنند. آنها عناصر و ساختار به‌ظاهر پیچیده و غیرقابل شکستی را برای خود ایجاد کرده بودند، زیرا کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می‌کردند و پوشش مختلف و نام‌های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند.

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران افزود: مبالغ و پول‌هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی‌ها، عناصر محدود و برخی افراد خاص برای این افراد تزریق می‌شد. عوامل این شبکه نفوذ تلاش می‌کردند توسط نظریه‌پردازان امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غرب این شبکه را برای ادراک‌سازی افکار عمومی و تشکیل شبکه‌های سازماندهی شده در داخل کشور ایجاد کنند. این فرآیند با طراحی و بودجه‌ریزی پنهان از طریق سرویس‌های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان انجام می‌شد.

عاصف تصریح کرد: عوامل این شبکه نفوذ در کار رسانه‌ای مهارت بالایی داشتند. آنها با تمرکز، هماهنگی و پشتیبانی اطلاعاتی و دیپلماتیک برخی از کشورهای اروپایی با محوریت هلند و از طریق بنیادهای وابسته به وزارتخانه‌های خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه‌ای تلاش کردند. آنها برخی جوانان جویای نام و برخی عناصر رسانه‌ای را که تلاش می‌کردند به کشور خدمت کنند با فرآیند بسیار پیچیده به استخدام خود در آوردند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل این شبکه نفوذ تلاش کردند با صرف هزینه‌های هنگفت این نیروهای متخصص و جویای نام را در داخل کشور با هماهنگی‌های سیاسی سنگین و سازماندهی اوپوزیسیون رسانه‌ای که در داخل کشور در گذشته فعال بودند و اکنون به خارج از کشور رفته‌اند و علیه ایران فعالیت می‌کنند، سازماندهی کنند. این شبکه بیشتر به‌صورت هرمی فعالیت می‌کرد و عناصر آن به یک سرشبکه وصل بودند و از ارتباطات یکدیگر هم هیچ اطلاعی نداشتند. نکته قابل توجه قلم‌فروشی و مزدوری بود، یعنی این عناصر به‌راحتی با تطمیع و دریافت مبالغ هنگفت، قلم خود را فروخته بودند و مطالب علیه کشور، منافع ملی و ارزش‌های انقلاب اسلامی با دستور و هدایت سرویس‌های خارجی معاند منتشر می‌کردند.

عاصف تأکید کرد: یکی از فعالیت‌های این شبکه نفوذ در داخل  کشور، آلوده کردن برخی نشریات داخلی بود. آنها تلاش کردند برخی خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به‌صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به‌صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد فشار بر دولت ایجاد کنند. شاید برخی از عوامل این شبکه به اقداماتی که انجام می‌دادند، آگاه نبودند، اما بالاخره فعالیت‌هایی داشتند و حتی هجمه علیه برخی نهادها را در دستور کار خود داشتند.

وی در ادامه گفت: بزک کردن چهره آمریکا، جریان‌سازی جعلی حقوق بشری و زمینه‌سازی برای حضور رسمی آمریکا در ایران، برخی محورهای فعالیت آنها برای ادراک‌سازی افکار عمومی بود. حدود ۲ سال است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روی این شبکه به‌صورت مستقیم کار می‌کند و کشف و دستگیری عوامل آن حاصل تلاش ۲ساله همکاران ماست.

عاصف با تأکید بر اینکه آنها در این شبکه نفوذ هدایت افکار عمومی داخلی و تغییر سبک زندگی را در دستور کار خود داشتند، خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران فراری، شبکه‌ای در خارج از کشور را طراحی کرده تلاش داشتند برخی از روزنامه‌نگاران جوان را با فریب و وعده‌های توخالی جذب کنند تا از آنها اطلاعات خارج کنند و برخی اقدامات خرابکارانه انجام دهند. برخی از عوامل این شبکه نفوذ شناسایی شده‌اند. برخی مؤسسات مستقیماً در این زمینه فعالیت می‌کردند و عناصر آنها کاملاً شناسایی شده‌اند. اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت این شبکه نفوذ در دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.

برای نخستین بار است که یک کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت مستقیم از طریق تلویزیون افکار عمومی را از عملیات این سازمان آگاه می کند.

ارتباط جیسون رضائیان با برخی از مقامات دولتی و شبکه بازداشتی توسط سپاه پاسداران؟

جیسون رضائیان، فرد دارای تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی به همراه همسرش ۳۱ تیرماه ۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.

جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و نشنال امارات بوده است. پس از دستگیری وی روزنامه های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و گاردین واکنشی شدید نشان دادند و کوشیدند وی را از اتهام جاسوسی تبرئه کنند.

مسئولان سازمان اطلاعات سپاه به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات بازداشت جیسون رضائیان و اعترافات وی را تشریح کردند.

بر اساس اظهارات جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی، جیسون رضائیان ۱۹ روز پس از بازداشتش اعترافات بسیار مهمی را درباره جاسوسی از ایران مطرح می کند. کریمی قدوسی به نقل از مسئولان سازمان اطلاعات سپاه درباره اعترافات جیسون رضائیان می گوید: “آنها در خصوصی‌ ترین جلسات رئیس‌جمهور نیز شرکت و اخبار این جلسه را به شبکه‌های جاسوسی منتقل می‌‌کردند. جیسون در یک گزارش به آمریکایی‌ها می‌گوید که من به قدری به رئیس‌جمهور (روحانی) نزدیک شدم که حتی طعم و مارک آدامسی که می‌جود را شناسایی کردم و می‌دانم ایشان به چه آدامسی علاقه دارد. تیم جیسون در سفرهای آقای روحانی کاملا فعال بوده و در هواپیمای او نیز حضور داشت. او به خصوص در سفر به خوزستان روحانی فعال می‌شود.”

عضو کمیسیون امنیت ملی می افزاید: “آقای “ش” از مسئولان وزارت امور خارجه ارتباط نزدیکی با جیسون رضاییان داشته و تمام اخبار تیم مذاکره‌کننده را در اختیار وی قرار می‌داد. جیسون به طور کلی در تیم رسانه‌آی آقای ظریف فعال بوده و  فردی به نام آقای «س» در نهاد ریاست جمهوری نیز ارتباط ویژه‌ای با آنها داشته است که اطلاعات وسیعی در این‌باره به این جاسوس منتقل می‌کرد.”

بر اساس اظهارات کریمی قدوسی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای بارها از محمد جواد ظریف خواستار آزادی جیسون رضائیان و معامله او با زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا می شود.

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بهمن ماه ۹۳ در سایت شخصی خود نوشت:” …مناسب است هیئت‌ رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، به تخلفات برخی از مسئولان فعلی نهاد ریاست جمهوری هم رسیدگی کند که رد پایشان در پرونده جاسوسی جیسون رضائیان و همسر وی (یگانه ص) که به عنوان خبرنگار تا حساس ترین بخش های نهاد ریاست جمهوری نفوذ کرده بودند، دیده می شود. توضیح دهید کدام مدیر در نهاد ریاست جمهوری در نفوذ دادن این افراد نقش بسزایی داشته است؟ جیسون رضائیان با مکاتبات چه فردی در تهیه محتوای جاسوسی خود از موانع مهم امنیتی عبور می کرده است؟ چه کسی از احضار و رسیدگی به پرونده این مدیر نهاد (ا – س) که از اقوام نزدیک یک مقام عالی در نهاد ریاست جمهوری است، جلوگیری می کند و او را که رئیس یک مرکز نهاد است، خط قرمز خود خوانده است تا نهادهای امنیتی و قضایی به آن نزدیک نشوند؟ البته ان شاء الله در آینده و از تریبون مجلس در این باره بیشتر سخن خواهم گفت.” حمید رسایی اما تا این لحظه از انتشار جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

———————————————————————————————————————————————————————-

منبع:دولت بهار [1]

انتهای پیام/واکنش حسن روحانی به عملیات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران [2]